Pagina 8 van 10

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 03 nov 2015, 10:08
door ChristiaanW200
De hoofdsensoren zijn de lmm en de temp sensor. Lmm heb je al gedaan dus probeer de temp sensor eens, ook goedkoop te wisselen.

Wel ook je bougies vervangen. Vervuilde bougies helpen ook niet

Verstuurd vanaf mn CatS50

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 03 nov 2015, 11:28
door MJP
Veel dank, ik zal het lambda-topic doorspitten.

De bougies zijn een half jaar geleden vervangen, maar ik zal ze voor de zekerheid opnieuw vervangen. Zouden jullie aanbevelen de electrode-afstand aan te passen, vanwege LPG? (vorige keer niet gedaan).

Misschien is ook de temperatuursensor een goed idee. Waar zit die eigenlijk...? Ik ben nog niet zo'n sleutelheld..

Gisteravond viel me tijdens het rijden met Torque aan op dat de short term fuel trim erg verschilde tussen LPG en benzine.
- Op LPG tijdens rijden zeer negatieve waarden (bv -20)
- Op benzine tijdens rijden juist zeer positieve waarden (bv +25).
Bij tijdje rijden op enkel benzine steeg de long term fuel trim geleidelijk aan van -15,6 naar -13,3 naar -10,6 (werd positiever / normaler).

Wat gister ook opmerkelijk was: tegelijkertijd een opgeslagen foutcode P0171 (system too lean) en P0172 (system too rich).

Is hieruit nog iets af te leiden? Is de rijke conditie misschien met name LPG-gerelateerd? (Echter de problemen doen zich ook voor tijdens benzine: of zou het optreden tijdens benzine verklaard kunnen worden door de extreme reactieve bijregeling door de ECU?).

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 03 nov 2015, 13:55
door MarcO
Rij anders voor de zekerheid alleen ff op benzine, kijken welke meldingen je krijgt. Kan zijn dat je LPG een boosdoener is.
LPG heeft ook zijn eigen computer.
Die sensor zit boven je thermostaat.

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: di 03 nov 2015, 15:05
door bobby
geert schreef:Staionairklep schoongemaakt en de gasregelklep ook,maar nu loopt hij stationair erg onregelmatig hoog op tot 2000 toeren
Heb alles gecontroleerd maar het probleem blijft,wat te doen nu?
Uitlezen?
Heb je de klep eruit gehaald? Ik heb dit ooit met mijn twingo gehad waarna ik hem per ongeluk onderste boven had geinstalleerd en hierdoor kreeg die een kleine kier waardoor die hoog liep(2000 toeren)

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: do 26 nov 2015, 20:30
door marcveen
Vandaag even bezig geweest in de motorruimte.

O.a. de accupolen schoongemaakt (accu een half uur los geweest)
Maar ook alle zichtbare en bereikbare stekkers en kabels, zoals inlaat temp sensor, stekker stationair solenoid, bougiekabels etc etc.
Nadat alles weer aangesloten was, en de motor gestart, viel het me op dat het stationair toerental net onder de 500rpm stond, waar hij daarvoor op 750rpm draaide.
Nu lees ik verder terug in dit draadje dat als je de stekker van o.a. de stationair solenoid los gehad hebt de motor opnieuw moet in leren.

Kan dit verschijnsel van een lager stationair toerental nu dus van toepassing zijn (ook omdat de accu een half uur los geweest is) ?
Een hoe lang duurt dit in leren?

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: vr 27 nov 2015, 23:30
door ChristiaanW200
Is niet zo. Wat wel gebeurd is dat je ECU z'n aangeleerde waarden 'vergeet'. Maar deze zou hij vrij gauw weer op moeten pakken

Verstuurd vanaf mn CatS50

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e

Geplaatst: za 28 nov 2015, 06:45
door marcveen
Ik hou even in de gaten wat het stationair toerental gaat doen de komende dagen.
Vanmorgen, bij een warme motor, nog steeds een stationair toerental net onder de 500rpm. :tumbdown
Direct na een koude start ruim boven de 1000rpm, dus stationairregelklep werkt.

Plotseling slecht stationair lopen/ trillend motorblok

Geplaatst: di 19 jul 2016, 22:14
door 75HarmV40
Hallo mensen,

Vanochtend zijn we vanuit Assen vertrokken naar Enkhuizen voor een dagje Sprookjeswonderland voor onze zoon.
(Aanrader trouwens!) Erg leuk park voor gezinnen en vooral NIET duur!
Maar goed, daarvoor meld ik me nu even niet....

Op de heenreis dus niks aan het handje, wel vrij warm buiten, dus lekker airco aan. Werkte allemaal prima.
Op de terugreis ook niet zoveel aan de hand,airco ook weer aan want ERG warm buiten, airco werkte PRIMA, auto niet echt snel in optrekken, maar dat is bekend, ben ik al eens een topic over begonnen ooit.
Maar toen: Bij de afrit van Assen, na ongeveer 160 km terug te hebben gereden, (GELUKKIG DICHT BIJ HUIS DUS !!!), deed de auto raar. Stationair ontzettend trillen bij stoplicht, echt vanuit het motorblok, en nog meer vermogensverlies. Kon met moeite optrekken en erg stotteren.
Met beetje moeite nog thuis kunnen komen. +- 3 km, gelukkig niet verder. Auto stotterde erg bij stationair en optrekken.
Thuis nog paar keer gestart, lijkt ff raar schrapend geluid uit het motorblok te komen, en blijft schudden vanuit het motorblok. Toerental is stationair ongeveer 900.

Als ik de airco uitzet bij stationair draaien lijkt er wel iets heel even te veranderen, maar de trilling blijft die we eerder nooit hadden.
Auto lekt verder geen vloeistoffen!
Olie + filter pas nog compleet ververst. (Kroon 5W40, Emperol) Ziet er na ongeveer 1200 km nog perfect uit, oliepeil ook prima, geen vermindering nagenoeg.
Bougies 3 maanden geleden vernieuwd. (originele)

Op 31 mei jongstleden heb ik hem laten uitlezen bij Volvo dealer Broekhuis in Assen, en daar kwam dus onder andere de volgende meldingen:
CCM-212 Standsensor temperatuur klepmotor aan bestuurderszijde Kortsluiting met voeding (Storing is actief)
ECM-5F Terugstelklep, nokkenas- Onjuist signaal. (Storing is actief)

Sinds die 31e mei heeft de auto eigenil geen problemen gehad, naast het feit dat mijn vrouw en ik het idee hadden dar hij wel wat vermogen miste, en pas wat lekker oppakte vanaf 3500 a 4000 toeren.

Wie kan ons A.U.B. hier mee helpen, we willen binnenkort naar Belgie voor vakantie. Zo als de V40 nu is gaat dat niet lukken..........

Thnx very much alvast!!!

Re: Plotseling slecht stationair lopen/ trillend motorblok

Geplaatst: di 19 jul 2016, 23:20
door EnigmaEll
Bij mij waren deze signalen, echt horten en stoten in stationair de luchtmassameter.
Die was toen overleden.
Ik rook toen ook ietwat een benzinelucht.
Bij rijden, en gas goed gebruiken was het dan minder zeg maar.
Maar stationair echt een schuddend blok. Gek om te zien.
Dus wellicht deze even checken?

Re: Plotseling slecht stationair lopen/ trillend motorblok

Geplaatst: wo 20 jul 2016, 11:46
door 75HarmV40
Zojuist nog even gestart. Het bonken v/h motorblok is nagenoeg opgehouden, alleen brandt het oranje lampje van de ontsteking, rechts van het waarschuwingslampjespaneel.
Ook loopt hij nog niet lekker, en geeft de uitlaat een ploppend/donker geluid.
Tevens sterke benzinegeur.
Hopen dat ik hem ergens Z.S.M. kan laten uitlezen, alleen de dealer hier in Assen moet dat inplannen, duurt mij te lang.
Iemand nog tips/ideeën ?

Re: Plotseling slecht stationair lopen/ trillend motorblok

Geplaatst: wo 20 jul 2016, 12:05
door krismazur
Klink meer als kapotte bougie of bougiekabels
Bobine kan ook boosdoener zijn
Ik zou de bougies vervangen
Kosten niet veel bij se dealer

Re: Plotseling slecht stationair lopen/ trillend motorblok

Geplaatst: wo 20 jul 2016, 15:23
door 75HarmV40
Straks afspraak voor uitlezen bij de dealer.
Bobine kan het idd ook zijn, bougies zijn paar maanden geleden vervangen. (originele)
Kabels zou ook een optie kunnen zijn.
Maakt type/merk bobine of kabels nog uit?
Waar kan ik die het beste bestellen?

Re: Plotseling slecht stationair lopen/ trillend motorblok

Geplaatst: wo 20 jul 2016, 15:27
door Ripley
Gewoon van Volvo. Ik heb laatst ook de bougiekabels vervangen en de kabels die erin zaten leken niet origineel. De afdichtingsdoppen pasten ook niet goed in het blok. Nu origineel en past perfect.

Re: Plotseling slecht stationair lopen/ trillend motorblok

Geplaatst: wo 20 jul 2016, 20:34
door MarcO
Bij defecte bobines krijgt je toch ook misfires?

Kijk even in het topic welke mensen Vida en een Dice hebben. Misschien kunnen zij je eerder helpen.

Re: Plotseling slecht stationair lopen/ trillend motorblok

Geplaatst: do 21 jul 2016, 10:10
door 75HarmV40
V4o is uitgelezen: :swear Kunnen meerdere dingen zijn, zit i.i.g. in ontstekingsmechanisme.
Bobine of kabels wellicht. Loopt op 3 cilinders.
Volvo garage zit vol met afspraken, duurt te lang.
VRAAG: Is er wellicht iemand hier op het forum die ons A.U.B op korte termijn kan en wil helpen met het controleren van de kabels en bobine?
Ik woon in Assen. Please help. :'(

Re: Plotseling slecht stationair lopen/ trillend motorblok

Geplaatst: do 21 jul 2016, 10:40
door svdheijden
Heeft de garage aangegeven welke cylinder niet/slecht loopt? Dan weet je ook direct welke bobine de boosdoener kan zijn. Mochten de bougiekabels nog nooit zijn vervangen (wat niet onwaarschijnlijk is) dan kan je die super simpel zelf even vervangen. Hier een linkje naar de kabels die je nodig hebt:
http://www.parts4swedes.nl/nl/product/4 ... s-s40-v40/

Om te testen of je huidige bougiekabels aan vervanging toe zijn kan je er met lopende motor een beetje water over vernevelen met een plantenspuit. Als je dan wat stroom van de kabels naar het blok ziet overspringen is het hoog tijd voor nieuwe. Al zou ik zelf met deze klachten sowiso de kabels eens vervangen. Deze tutorial laat je overigens zien hoe je bij je bougies/bougiekabels komt: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 34&t=12381

Als je weet welke cylinder niet meedoet weet je ook welke bobine problemen geeft (dit zou als de garage de auto heeft uitgelezen in de foutmelding moeten staan). De nummering van de cylinders loopt van links naar rechts.
Mocht je dit niet weten dan kan je met lopende motor een voor een de bougiekabel van de bougie er af trekken. Wanneer de motor slechter gaat lopen of afslaat is dat niet de boosdoener. Wanneer de auto onveranderd blijft lopen wanneer je de kabel van de bougie af trekt heb je de slechte gevonden.
Ik zie dat je auto uit eind 1999 komt, dat is een beetje een omslagpunt geweest qua welke bobine je nodig zou hebben als ik het internet mag geloven, dus zonder foto van de huidige durf ik niet te zeggen welke je nodig zou hebben wanneer er een kapot is. Er zijn in ieder geval 2 types. De bobines die direct op de bougie zitten (penbobine) en bobines die niet direct op de bougie zitten. Even googlen en dan zie je het verschil :). Bobines zijn ook simpel zelf te vervangen overigens! Misschien woont er trouwens iemand in de buurt waarmee je even de bobine uit kan wisselen om te proberen.

En pro-tip: Maak voordat je de bobines of bougiekabels lostrekt overigens eerst even een foto van het geheel! Dan kan je wanneer je alles los trekt nog precies zien hoe de aansluit volgorde zit. Dat moet exact zo aangesloten worden zoals het nu is.

Re: Plotseling slecht stationair lopen/ trillend motorblok

Geplaatst: do 21 jul 2016, 11:48
door 75HarmV40
Problem solved!! :tumbup

Probleem was............een katskapotstukke bougie. De 3e.
Heb gebeld met Automat in Assen en daar kon ik direct terecht om te kijken waar het probleem zat. Zitten nu 4 nieuwe bougies in.
Wel apart dat een originele Volvo bougie finaal aan gort is na een 4 a 5000 km.....
Wij zijn dus weer blij! :dance
Duizendmaal dank voor de Automat in Assen dus.
En hier voor diegene die hebben meegedacht. Top! :tumbup

Edit: Hier nog ff een plaatje (zie hieronder) van 2 originele Volvo bougies die er in zaten. Welke aan gort is hoef ik niet uit te leggen lijkt me.
Moet zeggen dat de andere er nog goed uitziet. Toch? Andere 2 waren net zo, dus bij de kapotstukke is echt iets misgegaan, maar wat? :O :think

Afbeelding

Re: Plotseling slecht stationair lopen/ trillend motorblok

Geplaatst: di 26 jul 2016, 22:22
door Telegraphroad
Soms heb je pech, ik had een nieuwe set bougies bij de dealer vandaan. Was er toch een defect

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz

Geplaatst: vr 21 okt 2016, 10:38
door Sanderkelder
zal de vraag hier maar even stellen. ik heb al een lange tijd problemen met mijn auto die steeds erger worden maar ik kan maar niet vinden waar het aan ligt.
het begon met het af en toe wegvallen van mijn vermogen op het moment dat het gas licht ingedrukt werd. net alsof de motor geen benzine krijgt of teveel. laat ik mijn gas dan weer los loopt hij weer stationair en lijkt er niks aan de hand te zijn tot je weer ligt je gas intrapt. trap ik mijn gas verder dan halverwege in lijkt het alsof mijn blok een opsodemieter krijgt en weer benzine krijgt en trekt snel op. hij doet dit niet altijd. soms met koude motor, soms met warme motor en de ene rit is het erger dan de andere. dingen die hiervoor al vervangen zijn zijn: brandstoffilter, oliefilter, bougies, bdr, olie vervangen, geen vacuum lek voor zover ik met remreiniger heb kunnen testen, onderdelen van de sloop getest zijn: gaskleppositiesensor, stationair stappenmotor. schoongemaakt is mijn gasklephuis. met dit probleem merkte ik wel dat als het euvel aanwezig was en ik trapte mijn koppeling in dat mijn stationair tot bijna 0 zakte en dan weer omhoog schoot om vervolgens weer naar 0 te zakken. tot nu toe nog niks voor in dit onderwerp maar daar kom ik nu bij.
vandaag stond ik voor de supermarkt na weer last van mijn vermogensverlies te hebben gehad en viel hij stationair ook bijna uit. toerental zakte richting 0 en schoot daarna weer terug naar 1000 en zakte meteen weer naar 0 om dit een paar keer te herhalen. het probleem lijkt steeds erger te worden en ik loop me eigen echt op te vreten dat ik het probleem niet kan vinden. motor management lampje gaat af en toe branden en hij is uitgelezen. hier kwamen uit: gaskleppositiesensor, stappenmotor, map sensor en temperatuursensor. ik heb het vermoeden dat dit een gevolg is van het probleem. wel lijkt het dat als ik mijn map sensor er uit heb gehad en terug geplaatst dat het probleem een halve dag tot een dag weg blijft als ik rustig rij. iemand nog ideeen voor dit euvel ? ik hoop dat ze een beetje met elkaar te maken hebben want heb het liefste 2 vliegen in 1 klap. begin er steeds meer een hard hoofd in te krijgen. :wall :wall :wall :wall zou de map sensor voor al deze problemen kunnen zorgen ? ik heb ook het gevoel dat de motor wat rauwe loopt als hij stationair loopt. net wat meer beweging er in alsof hij er een beetje moeite mee heeft.

Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz

Geplaatst: za 22 okt 2016, 12:46
door ronker
Als er bij het uitlezen telkens een vermelding staat vd MAP sensor en het probleem blijft even weg als je die sensor eruit hebt gehad, lijkt het dan niet logisch dat daar het probleem zit?

Verstuurd vanaf mijn KIW-L21 met Tapatalk