Koppeling pakt erg hoog op / aangrijppunt koppeling lijkt te varieren
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: za 24 mar 2012, 23:19
- 12
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2002
Koppeling pakt erg hoog op / aangrijppunt koppeling lijkt te varieren
Heren,
Mijn koppeling pakt erg hoog op, op het laatste moment.
Voelt niet zwaar aan en slippen doet hij ook niet. voor de rest komen er ook geen gekke geluiden. Mijn vraag is dit te stellen en dan ik dit zelf? of is er meer aan de hand?
Mijn koppeling pakt erg hoog op, op het laatste moment.
Voelt niet zwaar aan en slippen doet hij ook niet. voor de rest komen er ook geen gekke geluiden. Mijn vraag is dit te stellen en dan ik dit zelf? of is er meer aan de hand?
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: za 24 mar 2012, 23:19
- 12
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2002
Re: Koppeling pakt erg hoog op.
Die L2 zegt me niks maar de M56 is zelfstellend dus zou je dit probleem niet mogen hebben. Zou s informeren wat er mis mee kan zijn.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
- 11
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Gulpen
Re: Koppeling pakt erg hoog op.
waar kun je zien welke bak je hebt?
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 21:17
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
Re: Koppeling pakt erg hoog op.
Ik heb hetzelfde (2004 V40 1.9D) geen idee welke bak dit is, maar inderdaad ook heel hoog aangrijpen. Mijn broer en broertje hebben ook allebei V40 1.9D (een een 2004 model, ander een 2001) en hebben beiden ook het hoge aangrijpen.
MAW: Volgens mij hoort het er ook een beetje bij.
MAW: Volgens mij hoort het er ook een beetje bij.
Volvo V40 1.9d 115PK - 2004 - Europa Nordic Navigator | 15" Stellar
Citroen C5 Break - Difference - 136 PK - 2003
Yamaha XJ900 S Diversion - 1999
Citroen C5 Break - Difference - 136 PK - 2003
Yamaha XJ900 S Diversion - 1999
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Koppeling pakt erg hoog op.
Beetje ontluchten
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Wolvega
Re: Koppeling pakt erg hoog op.
Ik merkte het laatst ook bij onze (ik rij er niet zo heel vaak in), ik heb geen idee wat voor bak er in zit maar hij is van 2002.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: neede gld
Re: Koppeling pakt erg hoog op.
weet of deze zelfstellend zijn,maar zoja,dan met de voet onder t koppelings
pedaal,dan omhoog doen,kan ook met de hand nat,zit een soort van handremmechanisme
pedaal,dan omhoog doen,kan ook met de hand nat,zit een soort van handremmechanisme
-
- Idle
- Berichten: 54
- Lid geworden op: za 21 jul 2012, 21:34
- 11
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Hattem
Re: Koppeling pakt erg hoog op.
Dat heeft de onze eigenlijk ook. Ook 1.9D 2002. Zit ook wat hoog, maar voelt absoluut niet vreemd aan en slipt niet.
Wel is dit nog wel de eerste koppeling (313.000km). Dus zal wel een keer aan de beurt zijn.
Wel is dit nog wel de eerste koppeling (313.000km). Dus zal wel een keer aan de beurt zijn.
V40 2.0 2003 Maya gold
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
- 13
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Tjalleberd
Re: Koppeling pakt erg hoog op.
volgens mij heeft iedereen dit met hydraulische koppeling.
vloeistof is niet samen persbaar, dus zal die vrijsnel onkoppelen en laat koppelen.
vloeistof is niet samen persbaar, dus zal die vrijsnel onkoppelen en laat koppelen.
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Koppeling pakt erg hoog op.
Dag allen,
Vandaag een lange rit gehad in de V. Zo'n 500 km.
Op bepaalde punten had ik het idee dat het schakelen wat stroef loopt. Hij glijdt er net niet makkelijk in (hè bah wat klinkt dat banaal).
Wat zou dit kunnen zijn? Bakolie? Hoe check it dat?
Heb de echte Volvo schakelbak, dus onder de 5.
Daarnaast, wat is de 'normale' plek waar de koppeling zou moeten aangrijpen. Ik merk dat deze ook wat hoog ligt mijn V. Maar misschien is dit normaal. Dus wat is normaal? Ik merk dat gas geven en koppeling op laten komen niet altijd helemaal synchroon gaan. Gas wint zeg maar. Daardoor maak ik dus vaak wat meer toeren voordat ie pakt..
Vandaag een lange rit gehad in de V. Zo'n 500 km.
Op bepaalde punten had ik het idee dat het schakelen wat stroef loopt. Hij glijdt er net niet makkelijk in (hè bah wat klinkt dat banaal).
Wat zou dit kunnen zijn? Bakolie? Hoe check it dat?
Heb de echte Volvo schakelbak, dus onder de 5.
Daarnaast, wat is de 'normale' plek waar de koppeling zou moeten aangrijpen. Ik merk dat deze ook wat hoog ligt mijn V. Maar misschien is dit normaal. Dus wat is normaal? Ik merk dat gas geven en koppeling op laten komen niet altijd helemaal synchroon gaan. Gas wint zeg maar. Daardoor maak ik dus vaak wat meer toeren voordat ie pakt..
-
- Supporting Member
- Berichten: 937
- Lid geworden op: di 13 nov 2012, 15:14
- 11
- Model: V70
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Arjan
- Locatie: Seinäjoki Finland
Re: Koppeling pakt erg hoog op.
Dat hoog oppakken is redelijk normaal voor een hydrolische koppeling (zie bericht van quincy boven je).
Ik heb ook een volvo bak en deze schakelt ook meestal iets stroever dan ik zou willen, ik vermoed echter dat mn platen aan het verslijten zijn. ik heb de bakolie al een keer ververst en dit hielp iets maar niet zoveel als ik had gewild.
volgende stap dus koppelingsplaten/drukgroep/druklager.. maar daar heb ik eerst tijd en geld voor nodig :)
Ik heb ook een volvo bak en deze schakelt ook meestal iets stroever dan ik zou willen, ik vermoed echter dat mn platen aan het verslijten zijn. ik heb de bakolie al een keer ververst en dit hielp iets maar niet zoveel als ik had gewild.
volgende stap dus koppelingsplaten/drukgroep/druklager.. maar daar heb ik eerst tijd en geld voor nodig :)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 11
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varieren
Ik heb de laatste tijd veel km gemaakt, (600km/week) en ik heb het idee dat de koppeling niet steeds op hetzelfde moment aangrijpt. (de ene keer hoger dan de ander)
Het resultaat is dat ik soms met hoge toeren erg langzaam optrek, of juist met bokkende auto van mij plek kom...
Ook voelt de versnellingsbak soms wat stug aan. wil soms niet soepel in een versnelling, of juist eruit. Ik hoor het niet kraken, maar het voelt wel "raspend" lijkt soms alsof de bak niet goed ontkoppeld?
Koude of warme motor maakt niet uit, en ik merk het in alle versnellingen. Aangezien ik een M56 bak heb (non-renault?) zouden het niet de schakelbusjes kunnen zijn toch? en met 123000km lijkt slijtage me ook stug.
Het is allemaal niet heel ernstig, maar voelt niet helemaal fijn. Herkent iemand deze verschijnselen, of komt het erop neer dat ik zorgvuldiger met het koppelingspedaal moet omgaan? (oftewel, LEER RIJDEN )
Het resultaat is dat ik soms met hoge toeren erg langzaam optrek, of juist met bokkende auto van mij plek kom...
Ook voelt de versnellingsbak soms wat stug aan. wil soms niet soepel in een versnelling, of juist eruit. Ik hoor het niet kraken, maar het voelt wel "raspend" lijkt soms alsof de bak niet goed ontkoppeld?
Koude of warme motor maakt niet uit, en ik merk het in alle versnellingen. Aangezien ik een M56 bak heb (non-renault?) zouden het niet de schakelbusjes kunnen zijn toch? en met 123000km lijkt slijtage me ook stug.
Het is allemaal niet heel ernstig, maar voelt niet helemaal fijn. Herkent iemand deze verschijnselen, of komt het erop neer dat ik zorgvuldiger met het koppelingspedaal moet omgaan? (oftewel, LEER RIJDEN )
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier
Ik moet zeggen dat ik het toch ook wel een beetje herken, maar nu ook weer niet zo dat ik (net als jij) de ene keer met hoge toeren optrek, of de andere keer met een bokkende auto. Maar ik herken er zeker wel iets in ja.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier
Same here!
Ik moest aan het begin vooral wennen aan het wat hoge oppakken.
Dat is volgens mij iets wat bij de wagen hoort.
En soms overkomt het me nog wel eens dat ik met wat meer toeren de koppeling laat pakken. Ook bijvoorbeeld naar z'n 2.
Misschien helpt het om de bakolie eens te verwisselen. Dat heeft bij mij gezorgd voor een stuk soepeler schakelen.
Mocht het erger worden, zou ik het toch eens laten nakijken.
Ik moest aan het begin vooral wennen aan het wat hoge oppakken.
Dat is volgens mij iets wat bij de wagen hoort.
En soms overkomt het me nog wel eens dat ik met wat meer toeren de koppeling laat pakken. Ook bijvoorbeeld naar z'n 2.
Misschien helpt het om de bakolie eens te verwisselen. Dat heeft bij mij gezorgd voor een stuk soepeler schakelen.
Mocht het erger worden, zou ik het toch eens laten nakijken.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 11
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier
k moet komende maand toch voor APK/beurt naar de dealer. aangezien het volvootje 2 jaar geen fatsoenlijke beurt heeft gehad zal het wel een dure worden... Dan kan wisselen van bakolie er ook nog wel bij...
- aelse
- Idle
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 11:29
- 12
- Model: V70
- Bouwjaar: 2007
- Roepnaam: Lou
- Locatie: Elsloo
Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier
Lars,
Ik heb dit bokkende gevoel al sinds de aankoop drie jaar geleden en sindsdien al 90.000 km gedraaid.
Voel dit alleen bij het optrekken. Koppeling zit er bij mij al 280.000 in.
Geen idee wat de oorzaak is maar hou er rekening mee dat de clutch een dezer dagen vervangen zal moeten worden.
Aangezien dat jij en anderen er nu ook over klagen, kom ik toch tot andere gedachten en zou dit wel eens een standaard issue kunnen zijn bij de originele koppelingen.
Gr lou
Ik heb dit bokkende gevoel al sinds de aankoop drie jaar geleden en sindsdien al 90.000 km gedraaid.
Voel dit alleen bij het optrekken. Koppeling zit er bij mij al 280.000 in.
Geen idee wat de oorzaak is maar hou er rekening mee dat de clutch een dezer dagen vervangen zal moeten worden.
Aangezien dat jij en anderen er nu ook over klagen, kom ik toch tot andere gedachten en zou dit wel eens een standaard issue kunnen zijn bij de originele koppelingen.
Gr lou
V40-1.9D MY 2004 (van Sept 2010 tot Juni 2018)
V70-2.4D MY 2007 (Juni 2018 - ......)
V70-2.4D MY 2007 (Juni 2018 - ......)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 11
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier
Update over mijn versnellingsbak....
Autootje is bij de dealer geweest voor jaarbeurt + APK. Heb dit euveltje aan de dealer voorgelegd. Ze hebben er even naar gekeken en gevoeld. Hun conclusie is toch dat de koppeling (drukgroep) aan zijn end is. Koppelingspedaal gaat zwaarder dan normaal en de bak gaat wat stroef omdat hij bij ingetrapt koppelingspedaal de bak soms niet helemaal vrijgeeft.
Als ik het op wilde lossen kon ik de hele bende laten vervangen (koppeling, drukgroep etc.) voor een AUW-bedrag.... Of ik kan ermee door rijden totdat het zo erg wordt dat het echt hinderlijk wordt. Het laatste dus.
Heb wel de bakolie laten vervangen als gokje, maar dat heeft zo te voelen niet echt geholpen, jammer dus...
Mijn auto heeft pas 125000 km, maar dat zijn heel veel korte ritjes geweest, en zelfs mijn 700 km per week van de laatste maanden is vooral spits-->fileverkeer... Dan wil de boel wel wat sneller slijten natuurlijk..... MILJAAR!
Autootje is bij de dealer geweest voor jaarbeurt + APK. Heb dit euveltje aan de dealer voorgelegd. Ze hebben er even naar gekeken en gevoeld. Hun conclusie is toch dat de koppeling (drukgroep) aan zijn end is. Koppelingspedaal gaat zwaarder dan normaal en de bak gaat wat stroef omdat hij bij ingetrapt koppelingspedaal de bak soms niet helemaal vrijgeeft.
Als ik het op wilde lossen kon ik de hele bende laten vervangen (koppeling, drukgroep etc.) voor een AUW-bedrag.... Of ik kan ermee door rijden totdat het zo erg wordt dat het echt hinderlijk wordt. Het laatste dus.
Heb wel de bakolie laten vervangen als gokje, maar dat heeft zo te voelen niet echt geholpen, jammer dus...
Mijn auto heeft pas 125000 km, maar dat zijn heel veel korte ritjes geweest, en zelfs mijn 700 km per week van de laatste maanden is vooral spits-->fileverkeer... Dan wil de boel wel wat sneller slijten natuurlijk..... MILJAAR!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 403
- Lid geworden op: di 09 apr 2013, 11:29
- 11
- Model: V60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Oegstgeest
Re: twijfelpuntje.... aangrijppunt koppeling lijkt te varier
Herkenbaar. Mijn koppeling gaat erg zwaar en grijpt redelijk hoog aan (niet extreem). Meestal geen problemen en soepel, soms bij koude motor een schokte bij wegrijden.
Vervangen was volgens de dealer totaal (en verkopende garage destijds) nog zeker niet nodig. Geen problemen met schakelen, krijgt hem volledig vrij.
Vriend van mij met een S40 (2001) heeft een stuk lichtere koppeling met een stuk hoger aangrijpingspunt. Recent door de dealer laten beoordelen, geen indicatie om te vervangen.
Vervangen was volgens de dealer totaal (en verkopende garage destijds) nog zeker niet nodig. Geen problemen met schakelen, krijgt hem volledig vrij.
Vriend van mij met een S40 (2001) heeft een stuk lichtere koppeling met een stuk hoger aangrijpingspunt. Recent door de dealer laten beoordelen, geen indicatie om te vervangen.