Kleur Rook uit de uitlaat (motor rookt) blauw wit grijs enz
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 14
Kleur Rook uit de uitlaat (motor rookt) blauw wit grijs enz
vandaag toen ik 180 reed op de duitse autobaan verliest de auto ineens zijn vermogen er plofte iets,
ontzettend blauw roken, daarna wit roken en vervolgens auto langs de kant.
Ik wou de sleutel eruit doen, maar toen bleef de motor doorlopen!!! sleutel er weer in versnelling op laten komen en af laten slaan, toen ging de auto uit wat kan dit nou wezen koelvloeistof is op pijl, maar na een meting van de olie was alles eruit! auto wil wel starten na het ontluchtingspompje ingedrukt te hebben maar begint dan weer als een gek te roken.
ontzettend blauw roken, daarna wit roken en vervolgens auto langs de kant.
Ik wou de sleutel eruit doen, maar toen bleef de motor doorlopen!!! sleutel er weer in versnelling op laten komen en af laten slaan, toen ging de auto uit wat kan dit nou wezen koelvloeistof is op pijl, maar na een meting van de olie was alles eruit! auto wil wel starten na het ontluchtingspompje ingedrukt te hebben maar begint dan weer als een gek te roken.
Laatst gewijzigd door martijnv40 op ma 08 feb 2010, 15:51, 2 keer totaal gewijzigd.
- Speed
- 5th Gear member
- Berichten: 676
- Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
- 14
- Roepnaam: Joost
- Locatie: Zuid scharwoude
Re: motorprobleem v40 d 115pk
Ik gok op de koppakking.. ik denk dat dit een naar verhaal word :(
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 14
Re: motorprobleem v40 d 115pk
koelvloeistof op pijl EN warmtemeter ok, in 1 keer alle olie weg?
- Speed
- 5th Gear member
- Berichten: 676
- Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
- 14
- Roepnaam: Joost
- Locatie: Zuid scharwoude
Re: motorprobleem v40 d 115pk
Het klinkt een beetje alsof hij op olie ging lopen inplaats van diesel, omdat je hem niet uit kreeg. Ik weet ook niet helemaal precies wat dan de oorzaak is, maar je zal nog wel meer reacties krijgen van mensen die het wel precies weten!
Wacht het nog even af!
Sterkte!
Wacht het nog even af!
Sterkte!
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
-
- 5th Gear member
- Berichten: 513
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:58
- 15
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2006
- Roepnaam: Dennis
Re: motorprobleem v40 d 115pk
hmm hmmm hmmm turbo er aan vermoed ik zo maar
-
- 1st Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
- 15
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Enschede
Re: D Plof, vermogen weg, wite rook daarna blauw
wat je zo schetst is inderdaad foute boel !!!!
als ik het niet mis heb en verbeter me hopelijk heeft je auto op motor olie gelopen
daardoor geen olie meer in je blok geluk voor je dat hij zo stopt kan ook met een zuiger door je motorkap
hoop voor je dat het mee valt en dat bv alleen de turbo kapot is maar ik zou zeggen hou je hart maar vast
suc10 er mee groet Roy
als ik het niet mis heb en verbeter me hopelijk heeft je auto op motor olie gelopen
daardoor geen olie meer in je blok geluk voor je dat hij zo stopt kan ook met een zuiger door je motorkap
hoop voor je dat het mee valt en dat bv alleen de turbo kapot is maar ik zou zeggen hou je hart maar vast
suc10 er mee groet Roy
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 14
Re: D Plof, vermogen weg, wite rook daarna blauw
voor de 3 dagen dat we weg gingen de olie nog gepijlt, dit was toen goed!
lag geen plas olie onder de auto of de motorruimte besmeurt, hij heeft wel degelijk op olie gelopen...
lag geen plas olie onder de auto of de motorruimte besmeurt, hij heeft wel degelijk op olie gelopen...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: neede gld
Re: D Plof, vermogen weg, wite rook daarna blauw
neem aan dat t een diesel is,das op hol slaan,misschien een lekke(kop)pakking waardoor de motor olie aan kan zuigen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 15
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: D Plof, vermogen weg, wite rook daarna blauw
plof: koppakking springt.
witte rook: eerst wordt alle koelvloeistof verbrand.
blauwe rook: Vervolgens wordt alle olie verbrand. Dat auto niet uitging met sleutel bevestigd dit.
To do:
motor openen.
zichtbare schade inventariseren voordat je iets vervangt.
koppakking vervangen incl. kopbouten.
Kop laten vlakken
Distributie checken, geen tik gekregen?
suc6
witte rook: eerst wordt alle koelvloeistof verbrand.
blauwe rook: Vervolgens wordt alle olie verbrand. Dat auto niet uitging met sleutel bevestigd dit.
To do:
motor openen.
zichtbare schade inventariseren voordat je iets vervangt.
koppakking vervangen incl. kopbouten.
Kop laten vlakken
Distributie checken, geen tik gekregen?
suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: zo 27 dec 2009, 16:24
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: regio NMGN
Re: D Plof, vermogen weg, wite rook daarna blauw
Klinkt idd als niet zo best.
Dit is ook ongeveer wat kan gebeuren tijdens de roetmeting voor de apk
Via de carterventilatie wordt motorolie via de turbo en intercooler de motor ingezogen, waarop de motor gaat draaien. (op zonnebloem olie doet een diesel het ook, daarom is motorolie ook een goede brandstof).
Op deze manier kan de contactsleutel de brandstof(diesel) toevoer wel afsluiten maar blijft het aanzuigen van motorolie een feit.
Gezien de witte rook zal de koppakking eruit liggen.
mbt tot de olie zal de turbo evt. intercooler vol zitten met olie, reinigen vereist.
Uit eigen ervaring heb ik het een maal gehad tijdens een roetmeting, daar was gelukkig geen schade onstaan, alleen moest het gehele inlaatkanaal vanaf luchtfilter tot inlaatklep gereinigd worden.
veel succes ermee
Dit is ook ongeveer wat kan gebeuren tijdens de roetmeting voor de apk
Via de carterventilatie wordt motorolie via de turbo en intercooler de motor ingezogen, waarop de motor gaat draaien. (op zonnebloem olie doet een diesel het ook, daarom is motorolie ook een goede brandstof).
Op deze manier kan de contactsleutel de brandstof(diesel) toevoer wel afsluiten maar blijft het aanzuigen van motorolie een feit.
Gezien de witte rook zal de koppakking eruit liggen.
mbt tot de olie zal de turbo evt. intercooler vol zitten met olie, reinigen vereist.
Uit eigen ervaring heb ik het een maal gehad tijdens een roetmeting, daar was gelukkig geen schade onstaan, alleen moest het gehele inlaatkanaal vanaf luchtfilter tot inlaatklep gereinigd worden.
veel succes ermee
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 18:40
- 14
Re: D Plof, vermogen weg, wite rook daarna blauw
Ook al ns voorgehad: Net vertrokken en eindje verderop sloeg motor op hol. Stilgelegd door hem in 2de te zetten, koppeling laten opkomen en ondertussen hard op de rem. Toen de wegenwacht kwam deed die persoon alsof hij het niet geloofde. Startte de motor en liep stationair, hij gaf dan gas en motor sloeg weer op hol. Dus weer moeten stillegggen.
Auto naar garage geweest en daar niks gevonden. Hadden daar wel olie en filters vervangen. Heb dan nog +- 20.000 Km verder gereden zonder problemen, toen wel want koppakking erdoor.
IK had de dag voordien wel zelf de olie gewisseld en eerst teveel in gedaan. Dat achteraf terug afgezogen tot het juiste peil maar vermoed dat het daar mee te maken heeft.
Ik wil maar zeggen dat je motor niet altijd stuk gaat als die op hol geslagen is maar goed is het niet natuurlijk.
Maar vrees dat het in jou geval wél ns erg kan zijn. :-(
Laat ns weten hoe het afloopt.
Auto naar garage geweest en daar niks gevonden. Hadden daar wel olie en filters vervangen. Heb dan nog +- 20.000 Km verder gereden zonder problemen, toen wel want koppakking erdoor.
IK had de dag voordien wel zelf de olie gewisseld en eerst teveel in gedaan. Dat achteraf terug afgezogen tot het juiste peil maar vermoed dat het daar mee te maken heeft.
Ik wil maar zeggen dat je motor niet altijd stuk gaat als die op hol geslagen is maar goed is het niet natuurlijk.
Maar vrees dat het in jou geval wél ns erg kan zijn. :-(
Laat ns weten hoe het afloopt.
- Mr-officer
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
- 14
- Roepnaam: Vé
Re: D Plof, vermogen weg, wite rook daarna blauw
Oefffff....
Klinkt inderdaad erg slecht voor je Martijn.
Denk ook je koppakking. Voor de zekerheid kan je even de dikke rubberen slang van je turbo afhalen en kijken of hier olie in zit. Als er olie uit druipt is je turbolager kapoet.
Sterkte ermee kerel!!
Cheers, Vé
Klinkt inderdaad erg slecht voor je Martijn.
Denk ook je koppakking. Voor de zekerheid kan je even de dikke rubberen slang van je turbo afhalen en kijken of hier olie in zit. Als er olie uit druipt is je turbolager kapoet.
Sterkte ermee kerel!!
Cheers, Vé
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 14
Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook
net gehoord dat ze wat losgehaald hadden en alle schoepen waren van de turbo afgeknapt, turbo verbrand, verder nog geen ontwikkelingen, als ze maar niet in de motor terecht zijn gekomen!
koppakking is nog ok, maar hoop dat de schoepen niet in de motor zijn gezogen? morgen gaan we de boel eraf draaien en haal ik de slangen etc er ook af
koppakking is nog ok, maar hoop dat de schoepen niet in de motor zijn gezogen? morgen gaan we de boel eraf draaien en haal ik de slangen etc er ook af
Laatst gewijzigd door martijnv40 op ma 08 feb 2010, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: zo 27 dec 2009, 16:24
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: regio NMGN
Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook
dan kan de witte rook komen van het koelwater via de turbo.
verder succes ermee
verder succes ermee
-
- 5th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 15
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook
Als het je uitlaatwiel is dan zitten al je stukjes in je uitlaat en tegen je katalysator aan.
Als het je inlaatwiel is dan zitten al die stukjes in je slang naar de intercooler en in je intercooler. Succes. Zelf denk ik niet dat de stukjes in je motor kunnen komen, of iemand mag me daar op verbeteren.
Als het je inlaatwiel is dan zitten al die stukjes in je slang naar de intercooler en in je intercooler. Succes. Zelf denk ik niet dat de stukjes in je motor kunnen komen, of iemand mag me daar op verbeteren.
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 14
Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook
Ik denk dat jij gelijk hebt. De schade van het hele gebeuren is een kapot geknalde turbo. Heb vandaag in de garage van mijn schoonpa de boel verder losgehaald en alle slangen zaten vol olie, ook de intercooler zat vol olie, het uitlaat gedeelte van de turbo was intact. Het inlaat gedeelte was compleet afgebroken en alle deeltjes lagen onder in de intercooler, deze heb ik compleet gereinigd en daarbij vielen alle deeltjes van de turbo eruit.
Als je dit laat doen zal de reparatie op 1500 a 1600 euro uitkomen.
Als je dit laat doen zal de reparatie op 1500 a 1600 euro uitkomen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 15
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook
voor zover je er mag over spreken: zijn je schoepen die afgebroken zijn nog intact? dan kan je natellen of je ze allemaal hebt. wie weet kan je anders nog verder zoeken.
begrijp ik uit je verhaal dat je nu zlef bezig bent met vervangen van de turbo? dat zal schelen in de kosten. succes
begrijp ik uit je verhaal dat je nu zlef bezig bent met vervangen van de turbo? dat zal schelen in de kosten. succes
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 14
Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook
Inderdaad enkele stukjes zaten ook tegen de katalysator geplakt, inlaat en uitlaat gedeelte wat aan het blok vastzit zijn we met een camera in geweest, echter vonden we hier niets.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 15
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook
Stukjes tegen je katalysator? of bedoel je je intercooler? als het echt bij je katalysator is dan zijn het of schoepjes van je uitlaatschoepen of het zijn inlaatschoepen die door je motor heen zijn geweest.
-
- Idle
- Berichten: 90
- Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:33
- 14
Re: Plof, vermogen weg bij 180 km blauwe rook daarna witte rook
er waren ook enkele stukjes van het uitlaatgedeelte van de turbo afgebroken, denk dat het niet mogelijk is dat de stukjes in de motor komen.