Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 15
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Re: Soort schokdempers gemonteerd achter, Nivomats of niet.
Nee ze zijn niet dikker, het zal ook wel iets met de kleur van de veren te maken hebben vermoed ik.
Huub
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Soort schokdempers gemonteerd achter, Nivomats of niet.
Het ziet er hetzelfde uit als een andere schokdemper, verschil in uiterlijk zal je niet snel zien.
Bij mij was het te zien aan de hand van het VIN nummer.
En zo ziet de Nivomat met veer eruit :
Hier heb ik nog een officeel document van SACHS : http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =32&t=2232
Hier nog wat VADIS informatie :
Voor niet Nivomat Family -1997 Comfort 1998-2000
Schokbreker
blue -1997
grey 1998-
"HEAVY DUTY" 2000
white/blue (USA)
geen kleurcode (USA)
white/gray 2000
Veren
grey/green
grey/purple
grey/pink
grey-brown 1998-
purple (USA)
violet/red (USA)
violet/yellow (USA)
red-white (V40 2000-)
yellow-red (2000-)
red-red (2000-)
Voor niet Nivomat Sport -1997 Dynamic 1998-2000
Schokbreker
grey 1998-
white/grey 2000
pink
Veren
brown/green
brown/purple
brown/pink
brown/brown
red-white (V40)
Voor Nivomat Family -1997 Comfort 1998-2000
Schokbreker
blue-gray
Veren
green (S40)
blue (V40)
Voor Nivomat Sport -1997 Dynamic 1998-2000
Schokbreker
geen kleurcode
Veren
green (S40)
blue (V40)
Vanaf 2000- werkt het met een cijfer lettercode in VADIS.
Groetjes Wouter
Bij mij was het te zien aan de hand van het VIN nummer.
En zo ziet de Nivomat met veer eruit :
Hier heb ik nog een officeel document van SACHS : http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =32&t=2232
Hier nog wat VADIS informatie :
Voor niet Nivomat Family -1997 Comfort 1998-2000
Schokbreker
blue -1997
grey 1998-
"HEAVY DUTY" 2000
white/blue (USA)
geen kleurcode (USA)
white/gray 2000
Veren
grey/green
grey/purple
grey/pink
grey-brown 1998-
purple (USA)
violet/red (USA)
violet/yellow (USA)
red-white (V40 2000-)
yellow-red (2000-)
red-red (2000-)
Voor niet Nivomat Sport -1997 Dynamic 1998-2000
Schokbreker
grey 1998-
white/grey 2000
pink
Veren
brown/green
brown/purple
brown/pink
brown/brown
red-white (V40)
Voor Nivomat Family -1997 Comfort 1998-2000
Schokbreker
blue-gray
Veren
green (S40)
blue (V40)
Voor Nivomat Sport -1997 Dynamic 1998-2000
Schokbreker
geen kleurcode
Veren
green (S40)
blue (V40)
Vanaf 2000- werkt het met een cijfer lettercode in VADIS.
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 43
- Lid geworden op: zo 27 sep 2009, 18:37
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: etten-leur
vervangen schokdempers, welke
wil schokdempers vervangen binnenkort, ben een beetje aan het rondkijken, zag een advertentie van monroe o.a monroe quick strut, de alles in een schokdemper,spiraalveer,protectionkit,mountingkit-ring in 1, zijn er misschien al leden die dat gemonteerd hebben, want ziet er wel interesant uit.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
- 14
- Locatie: Etten-Leur
Re: vervangen schokdempers, welke
Is hetzelfde als schokdempers+lagers+kappen+alle andere delen los kopen en dan voormonteren.
Dus je hebt meteen alles nieuw, maar je betaald dan ook de hoofdprijs.
Dus je hebt meteen alles nieuw, maar je betaald dan ook de hoofdprijs.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
-
- Idle
- Berichten: 49
- Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
- 14
Re: vervangen schokdempers, welke
Ik heb Kayaba 341217 dempers achter gemonteerd. Te verkrijgen via myworld.ebay.de/gts-suspension/.
Er zijn 2 versies : de sport versie en de normale versie. Ik houd van stugge vering, dus vandaar heb ik de sport versie genomen, samen met de Carsupport pro veren werkt dat op mijn auto prima.
Ik heb op mijn vorige auto (een kia) ook ervaring met kayaba, die hebben het bijna 200.000km uitgehouden, en bij verkoop van de auto waren de dempers qua stugheid en ook uiterlijk nog zgan.
Er zijn 2 versies : de sport versie en de normale versie. Ik houd van stugge vering, dus vandaar heb ik de sport versie genomen, samen met de Carsupport pro veren werkt dat op mijn auto prima.
Ik heb op mijn vorige auto (een kia) ook ervaring met kayaba, die hebben het bijna 200.000km uitgehouden, en bij verkoop van de auto waren de dempers qua stugheid en ook uiterlijk nog zgan.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
nieuwe schokdempers, welke onderdelen meevervangen
Ik ga binnenkort rondom nieuwe schokdempers en veren plaatsen
ik heb voor de zekerheid alvast een paar bouten en moeren gekocht waarmee de achterste dempers vastgezet worden, mochten de oude doordraaien/ erg veroest zijn
verder de stofhoezen en dempingsring(?) waar de veren aan de onderkant op komen te staan zeg maar.
heeft iemand nog tips, andere onderdelen van de veerpoot om ook direkt mee te vervangen?
lagers zijn volgens mij nog goed, denk meer aan rubberen onderdelen, ringen etc
of als ik toch bezig ben de silent blocks van de draagarmen, die zijn niet duur toch?
de V is 10+ jaartjes, 123k
ik heb voor de zekerheid alvast een paar bouten en moeren gekocht waarmee de achterste dempers vastgezet worden, mochten de oude doordraaien/ erg veroest zijn
verder de stofhoezen en dempingsring(?) waar de veren aan de onderkant op komen te staan zeg maar.
heeft iemand nog tips, andere onderdelen van de veerpoot om ook direkt mee te vervangen?
lagers zijn volgens mij nog goed, denk meer aan rubberen onderdelen, ringen etc
of als ik toch bezig ben de silent blocks van de draagarmen, die zijn niet duur toch?
de V is 10+ jaartjes, 123k
-
- 1st Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
- 14
- Locatie: Etten-Leur
Re: nieuwe schokdempers, welke onderdelen meevervangen
Ik zou de toplagers ook vervangen, je hebt ze toch los liggen.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: nieuwe schokdempers, welke onderdelen meevervangen
ok, maar welk onderdeel is het toplager?Koen is Sleeping schreef:Ik zou de toplagers ook vervangen, je hebt ze toch los liggen.
(even gekopieerd van sed zn topic.. thanks )
nummer 3? of wordt het gehele bovenste gedeelte van lagers en schotel toplager genoemd?
want dat geheel is x4 niet bepaald goedkoop
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Levensduur schokdemper?
Vandaag is mijn auto APK gekeurd. Volgens de keuringmeester is de achterschokbreker zeer matig en moet binnenkort vervangen worden.
Ik had wel het idee dat er iets was met de vering, aangezien de achterkant van de auto, na bulten en putten erg naveerde, voornamelijk aan 1 kant.
Volgens de garage moet ik dan ook de andere achterschokbreker laten vervangen. "Omdat de kans groot zou zijn dat die het ook begeeft, na enkele maanden."
Klopt dit?
Hoelang gaan schokbrekers eigenlijk mee, want het is een optie om alle schokbrekers te vervangen, aangezien ik misschien Weitec of Eibach verlagingsveren wil laten monteren (stukje omlaag en beter wegligging zonder teveel inleveren van comfort).
De auto is van 2002 en heeft 135.000 km achter de rug.
Ik had wel het idee dat er iets was met de vering, aangezien de achterkant van de auto, na bulten en putten erg naveerde, voornamelijk aan 1 kant.
Volgens de garage moet ik dan ook de andere achterschokbreker laten vervangen. "Omdat de kans groot zou zijn dat die het ook begeeft, na enkele maanden."
Klopt dit?
Hoelang gaan schokbrekers eigenlijk mee, want het is een optie om alle schokbrekers te vervangen, aangezien ik misschien Weitec of Eibach verlagingsveren wil laten monteren (stukje omlaag en beter wegligging zonder teveel inleveren van comfort).
De auto is van 2002 en heeft 135.000 km achter de rug.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
- 15
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Gorredijk
Re: Levensduur schokdemper?
Als er een schokdemper aan 1 kant slecht is, dan moet je ze gewoon allebij vervangen. Dit om verschil wat je nu hebt met het veren tegen tegaan.
De leeftijd van een schokdemper is per auto verschilllend, rij je veel op de snelweg of juist veel over hobbels.
De leeftijd van een schokdemper is per auto verschilllend, rij je veel op de snelweg of juist veel over hobbels.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: Levensduur schokdemper?
Als je nieuwe, verlaagde veren neemt schijnt het ook beter te zijn om de schokdempers te vervangen als ze al wat ouder zijn
Dit omdat de schokdempers jarenlang op een andere hoogte hebben gewerkt, of dit zoveel uitmaakt weet ik niet
Verder heeft Monroe een checklist, dat kreeg ik bij mijn nieuwe schokdempers meegestuurd.
weet niet meer precies, maar oa. stond daar iets van ouder dan 6 a 8 jaar, 100k + kms, last van zijwind, deining. Dan zijn de schokdempers "minder" en is vervangen wel aan te raden
Ik vervang nu mijn schokdempers bij 123k kms, laat nog wel weten of het zoveel verschil maakt. Vervang ze nu allemaal ook omdat ik het zonde vind om ze bij bijv. 200k te vervangen, dan heb ik er minder lang plezier van
Sowieso voor/achter als set vervangen inderdaad.
Dit omdat de schokdempers jarenlang op een andere hoogte hebben gewerkt, of dit zoveel uitmaakt weet ik niet
Verder heeft Monroe een checklist, dat kreeg ik bij mijn nieuwe schokdempers meegestuurd.
weet niet meer precies, maar oa. stond daar iets van ouder dan 6 a 8 jaar, 100k + kms, last van zijwind, deining. Dan zijn de schokdempers "minder" en is vervangen wel aan te raden
Ik vervang nu mijn schokdempers bij 123k kms, laat nog wel weten of het zoveel verschil maakt. Vervang ze nu allemaal ook omdat ik het zonde vind om ze bij bijv. 200k te vervangen, dan heb ik er minder lang plezier van
Sowieso voor/achter als set vervangen inderdaad.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Levensduur schokdemper?
Bedankt voor de reacties.
Ik ga dan in ieder geval beide schokbrekers van achter vervangen. Gelijk maar goed doen.
Ook maar eens kijken of misschien de andere schokbrekers al een keer zijn vervangen.
Ik zal wel blij zijn als het gedaan is, want het rijdt niet fijn, met die achterkant die zo snel deint.
Je kan het ook zien als je de op de achterkant van de auto duwt. Links achter is bijna gelijk stil, rechts golft/ deint nog even na.
Ik ga dan in ieder geval beide schokbrekers van achter vervangen. Gelijk maar goed doen.
Ook maar eens kijken of misschien de andere schokbrekers al een keer zijn vervangen.
Ik zal wel blij zijn als het gedaan is, want het rijdt niet fijn, met die achterkant die zo snel deint.
Je kan het ook zien als je de op de achterkant van de auto duwt. Links achter is bijna gelijk stil, rechts golft/ deint nog even na.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Verschillen tussen Gabriel of Monroe
Ik heb gezocht op het forum maar ik kom niet veel tegen over het merk Gabriel.
Wie heeft er ervaring mee?
Wat is beter: Monroe of Gabriel?
Wat zijn de verschillen (kwaliteit, stugger enz.?)
Is Koni weer een stapje beter?
Ik kan voor hetzelfde geld Monroe of Gabriel schokbrekers laten monteren, vandaar deze vragen.
Wie heeft er ervaring mee?
Wat is beter: Monroe of Gabriel?
Wat zijn de verschillen (kwaliteit, stugger enz.?)
Is Koni weer een stapje beter?
Ik kan voor hetzelfde geld Monroe of Gabriel schokbrekers laten monteren, vandaar deze vragen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: Verschillen tussen Gabriel of Monroe
zou ik voor monroe kiezen ( heb ik ook gedaan trouwens )
Gabriel kom ik overal tegen als toch wat meer de budget dempers, maar eerlijk gezegd heb ik er geen ervaring mee trouwens
Overigens, fabrieksaf zitten er dacht ik monroe onder onze volvo's..
Gabriel kom ik overal tegen als toch wat meer de budget dempers, maar eerlijk gezegd heb ik er geen ervaring mee trouwens
Overigens, fabrieksaf zitten er dacht ik monroe onder onze volvo's..
-
- Idle
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 00:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Zwolle
Re: Verschillen tussen Gabriel of Monroe
Via een vriend van me heb ik wel ervaring met Gabriel. Worden o.a. verkocht bij KwikF*ck...
Hij had ze onder z'n Opel, elke 2 jaar moesten ze vervangen worden, Totaal doorgeroest (tja, Opel... 't is kennelijk besmettelijk) en ze presteerden als lekke fietspompjes. Ikzelf loop er met een hele grote boog omheen.
Ik heb indertijd onder de BMW Bilstein gehad en zou er zo weer voor gaan. 12 jaar oud en presteerden echt nog heel goed.
Koni valt zeker in dezelfde categorie. Met Monroe heb ik geen ervaring, maar ik weet wel dat veel BMWrijders ze er in ieder geval niet onder willen hebben. Zal wel enigszins te maken hebben met type auto (BMW is erg gevoelig in het onderstel voor aftermarket en/of slechte produkten), en de rijstijl.
Alle waar naar z'n geld.
Gr. Pepijn
Hij had ze onder z'n Opel, elke 2 jaar moesten ze vervangen worden, Totaal doorgeroest (tja, Opel... 't is kennelijk besmettelijk) en ze presteerden als lekke fietspompjes. Ikzelf loop er met een hele grote boog omheen.
Ik heb indertijd onder de BMW Bilstein gehad en zou er zo weer voor gaan. 12 jaar oud en presteerden echt nog heel goed.
Koni valt zeker in dezelfde categorie. Met Monroe heb ik geen ervaring, maar ik weet wel dat veel BMWrijders ze er in ieder geval niet onder willen hebben. Zal wel enigszins te maken hebben met type auto (BMW is erg gevoelig in het onderstel voor aftermarket en/of slechte produkten), en de rijstijl.
Alle waar naar z'n geld.
Gr. Pepijn
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Levensduur schokdemper? schokdempertest
Vandaag eens bij Profile center een schokdemper test laten doen:
Rechtsachter 40%
Linksachter 76%
Gelijk de voorkant maar mee laten pakken: 67 % en 61 %.
De schokdempers voor zijn dus nog voldoende.
Rechtsachter 40%
Linksachter 76%
Gelijk de voorkant maar mee laten pakken: 67 % en 61 %.
De schokdempers voor zijn dus nog voldoende.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 14
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Levensduur schokdemper?
en wat zijn de kosten van een test? wellicht is de drempel dan lager om een testje te laten doen.
ik ga ook binnenkort maar eens de auto laten controleren op uitlijning en dempers. geeft toch beter beeld wat de status is. mijn v40 1.9D 2004 heeft toch al 220000 km gereden.
ik ga ook binnenkort maar eens de auto laten controleren op uitlijning en dempers. geeft toch beter beeld wat de status is. mijn v40 1.9D 2004 heeft toch al 220000 km gereden.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Levensduur schokdemper?
Test is gratis. Dus zeker doen dan.
Voor de gein gelijk eens gevraagd wat de kosten zijn van het vervangen van de achterschokbrekers: €325
Daarbij zit welliswaar het uitlijnen, maar ik vind het erg prijzig.
Op de offerte hebben ze het ook over MacPherson €55 excl. btw
Waarschijnlijk bedoelen ze McPherson maar zit dat op een V40?
Voor de gein gelijk eens gevraagd wat de kosten zijn van het vervangen van de achterschokbrekers: €325
Daarbij zit welliswaar het uitlijnen, maar ik vind het erg prijzig.
Op de offerte hebben ze het ook over MacPherson €55 excl. btw
Waarschijnlijk bedoelen ze McPherson maar zit dat op een V40?
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Verschillen tussen Gabriel of Monroe
Wat Pepijn idd. zegt. Gabriel is het huismerk van Kwik-shit, dan weten ze tenminste zeker dat je na 2 jaar weer op de stoep staat voor nieuwe.
Als ik nieuwe schokbrekers monteer is mijn eerste keuze de demper die de dealer heeft. Goede tot zeer goede kwaliteit tegen een redelijke prijs. In ons (Volvo) geval zal dat meestal Sachs zijn. Op mijn v40 zijn ze 2 jaar geleden vervangen, en ze doen het nog steeds perfect, en er zit nog geen roest op.
Topdempers, zoals Bilstein en Koni, zijn gewoon de beste die er zijn, maar daar hangt een bijbehorend prijskaartje aan. Ik gebruik mijn auto gewoon als daily-driver, hij is ook niet verlaagd, dus voor mij hebben deze dempers geen meerwaarde. Ga je echt knallen op een circuit, wil je je auto verlagen, of zoek je om een andere reden een betere demper dan dat meneer Volvo ooit bedacht heeft, dan is Koni en zeer zeker ook Bilstein een goede keuze.
Is de dealer-demper te duur (dan is Koni of Bilstein dus ook te duur), dan is Monroe een heel goed alternatief. In de garage waar ik 10 jaar geleden gewerkt heb werden die altijd gemonteerd. Ik kan me niet herinneren dat we daar ooit een garantiegeval van hebben teruggehad, in tegenstelling tot de Gabriel's die we ook eens geprobeerd hebben.....
Om het even heel kort te maken mijn voorkeurslijstje:
1. Bilstein
2. Koni
3. Dealer
4.
5.
6.
7.
.
.
.
256. Gabriel
groet,
Patrick
Als ik nieuwe schokbrekers monteer is mijn eerste keuze de demper die de dealer heeft. Goede tot zeer goede kwaliteit tegen een redelijke prijs. In ons (Volvo) geval zal dat meestal Sachs zijn. Op mijn v40 zijn ze 2 jaar geleden vervangen, en ze doen het nog steeds perfect, en er zit nog geen roest op.
Topdempers, zoals Bilstein en Koni, zijn gewoon de beste die er zijn, maar daar hangt een bijbehorend prijskaartje aan. Ik gebruik mijn auto gewoon als daily-driver, hij is ook niet verlaagd, dus voor mij hebben deze dempers geen meerwaarde. Ga je echt knallen op een circuit, wil je je auto verlagen, of zoek je om een andere reden een betere demper dan dat meneer Volvo ooit bedacht heeft, dan is Koni en zeer zeker ook Bilstein een goede keuze.
Is de dealer-demper te duur (dan is Koni of Bilstein dus ook te duur), dan is Monroe een heel goed alternatief. In de garage waar ik 10 jaar geleden gewerkt heb werden die altijd gemonteerd. Ik kan me niet herinneren dat we daar ooit een garantiegeval van hebben teruggehad, in tegenstelling tot de Gabriel's die we ook eens geprobeerd hebben.....
Om het even heel kort te maken mijn voorkeurslijstje:
1. Bilstein
2. Koni
3. Dealer
4.
5.
6.
7.
.
.
.
256. Gabriel
groet,
Patrick
Re: Verschillen tussen Gabriel of Monroe
Gabriel zegt mij niks, maar wat Patrick zegt.. zegt mij genoeg >>
Zeker als het voor hetzelfde geld kan, dan lijkt me de keuze niet moeilijk.1. Bilstein
2. Koni
3. Dealer
4.
5.
6.
7.
.
.
.
256. Gabriel