Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase 2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
- 12
- Model: V70
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Utrecht
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Dit schema had ik nog niet en dit gaat het leven een stuk makkelijker maken!
De kabels die ik in de S40 van 97 heb zitten, komen niet overeen met de kabels uit jouw wagen (2000). Verbaast me niet echt, daar de auto's wel meer verschillen vertonen, waaronder het hebben/niet hebben van een CEM. Ik mis dus enkele kleuren ;-)
Thanks voor het duwtje in de goede richting; ik ga eens kijken hoe het gaat werken. Ik hoop deze week dan nog een mooie update te kunnen doen.
De kabels die ik in de S40 van 97 heb zitten, komen niet overeen met de kabels uit jouw wagen (2000). Verbaast me niet echt, daar de auto's wel meer verschillen vertonen, waaronder het hebben/niet hebben van een CEM. Ik mis dus enkele kleuren ;-)
Thanks voor het duwtje in de goede richting; ik ga eens kijken hoe het gaat werken. Ik hoop deze week dan nog een mooie update te kunnen doen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
- 12
- Model: V70
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Utrecht
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Zo, even een kleine update. De raamknop in de rechterportier zit erin en werkt (vergredeling niet; hiervoor mag ik nog extra kabels leggen).
Voor degene die het wil proberen:
De kabelkleuren komen overeen met de nieuwe situatie; als je dus een kabel hebt afgeknipt, zou je deze kleuren moeten hebben. Ik heb de oude knop uit elkaar gehaald en de contactpunten gebruikt om de kabels van de nieuwe stekker op te solderen. Op deze manier hoef je zelf niet in je kabelboom te knippen. Je kunt natuurlijk ook knippen en solderen.
Zojuist overigens spanning gezet op de knoppen aan de linker kant (pin 7 + 8): het relais klikt in ieder geval, dus ik ga zo maar eens wat nameten en dan hoop ik weer een stap verder te zijn. Ook branden de ledjes achter de knoppen, dus dit lijkt een stap in de juiste richting.
Edit: kleine toevoeging:
In de knop zit een LEDje wat gaat branden bij spanning over pin 3 (massa) en pin 5 (12V). Je kunt eventueel pin 3 doorverbinden op pin 7, welke ook op de massa zit. Pinbezetting in de MY2001 situatie, dus gewoon het dunne zwarte kabeltje bij de blauw-gele duwen.
Voor degene die het wil proberen:
Code: Selecteer alles
Oud Nieuw Kabelkleur
1 6 Groen
2 5 Blauw
3 8 Roze
4 1 Bruin
5 7 Blauw/Geel
Zojuist overigens spanning gezet op de knoppen aan de linker kant (pin 7 + 8): het relais klikt in ieder geval, dus ik ga zo maar eens wat nameten en dan hoop ik weer een stap verder te zijn. Ook branden de ledjes achter de knoppen, dus dit lijkt een stap in de juiste richting.
Edit: kleine toevoeging:
In de knop zit een LEDje wat gaat branden bij spanning over pin 3 (massa) en pin 5 (12V). Je kunt eventueel pin 3 doorverbinden op pin 7, welke ook op de massa zit. Pinbezetting in de MY2001 situatie, dus gewoon het dunne zwarte kabeltje bij de blauw-gele duwen.
Laatst gewijzigd door pcpgjanssen op vr 14 sep 2012, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10700
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Zeer netjes
Ik ben benieuwd...
Ik ben benieuwd...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
- 12
- Model: V70
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Utrecht
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
En weer een stapje gemaakt en wel de volgende. Het is nog een concept, want ik heb nog niets getest. Mocht je aan de gang willen, ga gerust je gang, maar wordt niet boos op mij als het zekeringen kost of erger...
Na spanning te hebben gezet op de nieuwe knoppen en dit te vergelijken met het gedrag van de oude knoppen, ben ik volgens mij klaar met de raambediening. De belangrijkste metingen:
Raamschakelaar middenconsole, MY1997
Pin 1 = 12V
Pin 2 = raam omhoog (pin 2 + 3 geeft +12 volt)
pin 3 = raam omlaag (pin 2 + 3 geeft -12 volt)
Pin 4 = massa
Raamschakelaar portier, MY1997
Pin 3 + 5 geeft +12 volt bij raam omlaag
Pin 4 + 5 geeft +12 volt bij raam omhoog
Tussen pin 2 (12V) en pin 5 (massa) zit de LED
Raamschakelaar portier, MY2003
Connector A - Wit
Pin 1 + 2 geeft + 12 volt bij raam omlaag (links)
Pin 1 + 2 geeft - 12 volt bij raam omlaag (links)
Pin 3 + 4 geeft + 12 volt bij raam omlaag (rechts)
Pin 3 + 4 geeft - 12 volt bij raam omlaag (rechts)
Pin 5 is massa
Pin 6 is massa
Pin 7 is massa
Pin 8 is 12 volt
Pin 8 + 9 is deurvergrendeling open
pin 8 + 10 is deurvergrendeling sluiten
Pin 7 + 1 geeft 12 volt bij raam omlaag
Pin 7 + 2 geeft 12 volt bij raam omhoog
Na het optellen van het bovenstaande kom ik op de volgende schema's. Hier heb ik het meeste vertrouwen in:
Deze zou het mooiste zijn, maar geen idee wat ik met pin 1 aan moet op dit moment, dus dat kan tricky worden/niet goed werken.
Nogmaals: deze schema's zijn nog niet getest en zouden dus fout kunnen zijn. Proberen op eigen risico.
Als je overigens een knop niet vervangt, laat het dan zitten. Het hele systeem is gebasseerd op 2 knoppen per raam, dus als je 1 knop weg laat, werkt het betreffende raam niet meer. Je zou op basis van de pinbezetting van pinnen 1 tot en met 4 ook de raammotor direct aan kunnen sturen. Ik heb echter geen idee van het vermogen dat er dan door de kabels moet en of de draden dik genoeg zijn en of de knop het vermogen wel kan verwerken, dus wederom op eigen risico.
Na spanning te hebben gezet op de nieuwe knoppen en dit te vergelijken met het gedrag van de oude knoppen, ben ik volgens mij klaar met de raambediening. De belangrijkste metingen:
Raamschakelaar middenconsole, MY1997
Pin 1 = 12V
Pin 2 = raam omhoog (pin 2 + 3 geeft +12 volt)
pin 3 = raam omlaag (pin 2 + 3 geeft -12 volt)
Pin 4 = massa
Raamschakelaar portier, MY1997
Pin 3 + 5 geeft +12 volt bij raam omlaag
Pin 4 + 5 geeft +12 volt bij raam omhoog
Tussen pin 2 (12V) en pin 5 (massa) zit de LED
Raamschakelaar portier, MY2003
Connector A - Wit
Pin 1 + 2 geeft + 12 volt bij raam omlaag (links)
Pin 1 + 2 geeft - 12 volt bij raam omlaag (links)
Pin 3 + 4 geeft + 12 volt bij raam omlaag (rechts)
Pin 3 + 4 geeft - 12 volt bij raam omlaag (rechts)
Pin 5 is massa
Pin 6 is massa
Pin 7 is massa
Pin 8 is 12 volt
Pin 8 + 9 is deurvergrendeling open
pin 8 + 10 is deurvergrendeling sluiten
Pin 7 + 1 geeft 12 volt bij raam omlaag
Pin 7 + 2 geeft 12 volt bij raam omhoog
Na het optellen van het bovenstaande kom ik op de volgende schema's. Hier heb ik het meeste vertrouwen in:
Deze zou het mooiste zijn, maar geen idee wat ik met pin 1 aan moet op dit moment, dus dat kan tricky worden/niet goed werken.
Nogmaals: deze schema's zijn nog niet getest en zouden dus fout kunnen zijn. Proberen op eigen risico.
Als je overigens een knop niet vervangt, laat het dan zitten. Het hele systeem is gebasseerd op 2 knoppen per raam, dus als je 1 knop weg laat, werkt het betreffende raam niet meer. Je zou op basis van de pinbezetting van pinnen 1 tot en met 4 ook de raammotor direct aan kunnen sturen. Ik heb echter geen idee van het vermogen dat er dan door de kabels moet en of de draden dik genoeg zijn en of de knop het vermogen wel kan verwerken, dus wederom op eigen risico.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10700
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Op je schema's zie ik 2 verschillende schakelaars.
Op zich maakt het toch niks uit als je pinnen overhoudt?
Als het werkt is het prima en zou je pin 1 als reserve kunnen houden, afhankelijk van functie van pin 1.
Op zich maakt het toch niks uit als je pinnen overhoudt?
Als het werkt is het prima en zou je pin 1 als reserve kunnen houden, afhankelijk van functie van pin 1.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
- 12
- Model: V70
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Utrecht
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Het klopt dat het 2 verschillende schakelaars zijn: in het middenconsole zitten 2 schakelaars met 4 pinnen, in de portieren zitten ieder 1 schakelaar met 5 pinnen. Wat de functie van pin 1 is, weet ik helaas niet.. Ik krijg er niets bijzonders uit. Zal morgen eens kijken of de 4- en 5 pins knoppen onderling uitwisselbaar zijn. Wellicht dat dat antwoorden gaat geven.
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Handig gezien dat ik Phase II in Phase I ga platsen
En dat PIN 1, is dat niet van auto open raam
En dat PIN 1, is dat niet van auto open raam
-
- 1st Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
- 12
- Model: V70
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Utrecht
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Ik heb nog geen idee waar pin 1 precies van is, auto down lijkt me niet logisch, daar de beide knoppen in het middenconsole maar 4 pinnen hebben (en auto down werkt daar ook) en in de rechterportier zit een knop met 5 pinnen en deze heeft geen auto down.
Maar ik heb zojuist beide schema's geprobeerd en ze werken beiden zonder problemen! Je kunt dus straffeloos deze schema's aanhouden. Het enige is als je pin 1 in de portier niet verbonden hebt, dat de tweede knop in het middensconsole niet werkt. Maar die bestaat in de phase 2 niet (voor het linker raam), dus dat lijkt me geen probleem.
De raambediening is dus compleet; nu even denken en tekenen op de spiegelbediening.
Maar ik heb zojuist beide schema's geprobeerd en ze werken beiden zonder problemen! Je kunt dus straffeloos deze schema's aanhouden. Het enige is als je pin 1 in de portier niet verbonden hebt, dat de tweede knop in het middensconsole niet werkt. Maar die bestaat in de phase 2 niet (voor het linker raam), dus dat lijkt me geen probleem.
De raambediening is dus compleet; nu even denken en tekenen op de spiegelbediening.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
- 12
- Model: V70
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Utrecht
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
En nu ook de spiegelbediening uitgedacht. Het zou zo moeten gaan werken, maar het is nog niet getest. Wederom ben ik niet aansprakelijk voor exploderende knoppen, uitgebrande Volvo's, het op de klippen raken van huwelijken en ander leed als gevolg van deze operatie:
Voor diegene die het alvast willen proberen: veel succes! Ik zal dit hele project binnenkort netjes samenvatten, zodat het in de knowledgebase kan worden opgenomen. Uiteraard maak ik dan ook even wat fototjes van de inbouw.
Code: Selecteer alles
Spiegel rechts
Oud Nieuw Kabelkleur
1 B2 Roze
2 A7 Zwart
3 B1 Geel/wit
4 A8 Blauw
5 B4 Paars
Spiegel Links
Oud Nieuw Kabelkleur
1 B5 Roze/wit
2 A7 Zwart
3 B1 Geel/wit
4 A8 Blauw
5 B6 Paars/wit
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
ok, de schakkelaar voor passagier is duidelijk
maar kan ik dan alleen de schakellar van de bestuurder doorverbinden of moet ik ook de knop van middenkonsole op Phase II koppelen
nog iets hoe moet ik de relay autodown weghalen gewoon wegknippen en de draden intapen??
maar kan ik dan alleen de schakellar van de bestuurder doorverbinden of moet ik ook de knop van middenkonsole op Phase II koppelen
nog iets hoe moet ik de relay autodown weghalen gewoon wegknippen en de draden intapen??
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Makkelijkste is om de middenconsole te laten vervallen, en deze draden te gebruiken om 1:1 door te schakelen, zodat daar de schakeling van raam en spiegel bijrijderskant over kan lopen (vanuit het p2 bestuurderspaneel dus). Anders zou je veel draden opnieuw moeten trekken.
Het losse relay komt inderdaad te vervallen. Je kan deze laten zitten en de draden die naar het raammotortje gaan, afknippen, aansluiten op het nieuwe paneel/stekkers en de draden kun je inderdaad intapen om wat ruimte te maken zodat later het paneel weer makkelijker terug te zetten is/ er geen losse draden ergens tussen komen te zitten.krismazur schreef: nog iets hoe moet ik de relay autodown weghalen gewoon wegknippen en de draden intapen??
-
- 1st Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
- 12
- Model: V70
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Utrecht
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Wat mijn plan is, is om de spiegelbediening naar de portier te gaan leggen. De huidige draden die in het midden console liggen verlengen naar de bestuurdersportier en daar aansluiten. De draden voor de aansturing van het bijrijdersraam gaan dan ook die kant op, zodat het paneel in je portier helemaal functioneert.
De enige knop die overblijft in het midden console is die voor het raam in de bestuurdersportier. Die kun je laten zitten en onder je middenconsole wegmoffelen. Wel zo natuurlijk dat hij niet gaat rammelen (tywrapje en wat schuim).
Verder mogen er nog wat extra draden de deur in voor de centrale vergrendeling; die zijn bij mij in beide portieren nog niet aanwezig...
Kortom; dat gaat nog een flinke klus worden, maar in mijn geval geen almachtige ramp, daar er toch nieuwe kabelbomen onder het dashboard moet (voor mistlichten voor, originele CV en ECC) en ook nog 1 in de linker portier... De kabelbomen heb ik al liggen, dus ik kan ze lekker rustig buiten de auto voorbereiden. Scheelt een hoop gedoe.
De enige knop die overblijft in het midden console is die voor het raam in de bestuurdersportier. Die kun je laten zitten en onder je middenconsole wegmoffelen. Wel zo natuurlijk dat hij niet gaat rammelen (tywrapje en wat schuim).
Verder mogen er nog wat extra draden de deur in voor de centrale vergrendeling; die zijn bij mij in beide portieren nog niet aanwezig...
Kortom; dat gaat nog een flinke klus worden, maar in mijn geval geen almachtige ramp, daar er toch nieuwe kabelbomen onder het dashboard moet (voor mistlichten voor, originele CV en ECC) en ook nog 1 in de linker portier... De kabelbomen heb ik al liggen, dus ik kan ze lekker rustig buiten de auto voorbereiden. Scheelt een hoop gedoe.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Wellicht begrijp ik je plan verkeerd, maar juist die draden liggen er toch al ?? Vanuit middenconsole lopen (even uit het hoofd/bijv.) 3x spiegel- en 2x raamschakeldraad naar bestuurdersdeur en hetzelfde vanuit het midden naar de bijrijdersdeur.
Omdat je de middenconsole toch niet meer gaat gebruiken kun je toch dit deel van het p1 circuit "hergebruiken" voor de raam- en spiegelbesturing op het "main" (linker)paneel naar de bijrijderskant (dus 1:1 doorschakelen in het middenstuk, alle bediening komt daar dan te vervallen)
Dat je nieuwe draden trekt (voor bijv. de "lock" schakelaars) is alleen maar goed natuurlijk, en nodig, alleen zonde om bestaande bedrading die er al ligt niet te hergebruiken toch ?
Omdat je de middenconsole toch niet meer gaat gebruiken kun je toch dit deel van het p1 circuit "hergebruiken" voor de raam- en spiegelbesturing op het "main" (linker)paneel naar de bijrijderskant (dus 1:1 doorschakelen in het middenstuk, alle bediening komt daar dan te vervallen)
Dat je nieuwe draden trekt (voor bijv. de "lock" schakelaars) is alleen maar goed natuurlijk, en nodig, alleen zonde om bestaande bedrading die er al ligt niet te hergebruiken toch ?
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Inderdaad je spiegel zit al links dus makkelijk aansluiten ?
Rechts moet je wel nog trekken idd
[ Geplaatst met iPhone ]
Rechts moet je wel nog trekken idd
[ Geplaatst met iPhone ]
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase
Bedoelde ik niet maar dat klopt
schakeldraad raam en spiegel naar rechts hoef je dus juist niet te trekken
schakeldraad raam en spiegel naar rechts hoef je dus juist niet te trekken
- VolvoWierden
- Idle
- Berichten: 74
- Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 18:39
- 9
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Wierden
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase 2
Vandaag maar eens de raam bediening van mijn nieuwe interieur fase 2 ter hand genomen.
Vol goede moed de fase 1 stekker bekeken en de aansluiting van de fase 2 schakelaar komen niet overeen. Gulukkig heb ik de stekker van fase 2 ook meegenomen.
Ik kom er alleen niet uit met de verschillende soorten pins, mechanische zaken is geen probleem alleen als er meer dan 3 kabels aanzitten gaat het mij al de pet te boven ...
Wie heeft er toevallig een simpel kleuren schema, welke kleur moet er van de fase 1 op de fase 2 stekker zodat mijn raam links voor en rechts voor werken. De rest van de knoppen komen in de loop der tijd wel een keer aan de beurt.
Alvast bedankt voor je reactie
Als ik de boel klaar heb, zal ik de foto's plaatsen van mijn interieurs verandering.
Vol goede moed de fase 1 stekker bekeken en de aansluiting van de fase 2 schakelaar komen niet overeen. Gulukkig heb ik de stekker van fase 2 ook meegenomen.
Ik kom er alleen niet uit met de verschillende soorten pins, mechanische zaken is geen probleem alleen als er meer dan 3 kabels aanzitten gaat het mij al de pet te boven ...
Wie heeft er toevallig een simpel kleuren schema, welke kleur moet er van de fase 1 op de fase 2 stekker zodat mijn raam links voor en rechts voor werken. De rest van de knoppen komen in de loop der tijd wel een keer aan de beurt.
Alvast bedankt voor je reactie
Als ik de boel klaar heb, zal ik de foto's plaatsen van mijn interieurs verandering.
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase 2
Die moet ik nog ergens hebben liggen
Heb van de week helaas te druk om op te zoekeń
Raar dat dit schema niet op forum te vinden is
Kijk in Mijn wdb van 2de Volvo
Of 4de
Heb van de week helaas te druk om op te zoekeń
Raar dat dit schema niet op forum te vinden is
Kijk in Mijn wdb van 2de Volvo
Of 4de
- VolvoWierden
- Idle
- Berichten: 74
- Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 18:39
- 9
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Wierden
Re: Project: Raam en spiegelbediening van Phase 1 naar Phase 2
Bedankt voor je reactie Kris
Ik heb ook geen haast, er valt nog genoeg te doen aan het interieur en met de fase 1 schakelaars krijg ik mijn ramen ook open.
Als je een schema hebt voor dummies met kleurtjes ben ik blij
Ik heb ook geen haast, er valt nog genoeg te doen aan het interieur en met de fase 1 schakelaars krijg ik mijn ramen ook open.
Als je een schema hebt voor dummies met kleurtjes ben ik blij