5. en als laatste dus bij de dealer even een aanpassing/toevoeging in de boordcomputer laten doen en klaar zou Kees/Sem dus zijn...
Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Bij phase 2 moet je de mistlampen activeren via een dealer/garage op de boordcomputer van de wagen.
- bluemaster
- Supporting Member
- Berichten: 900
- Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Almere
De mistlampschakelaar mod
Heb je een setje phase 2 mistlampen gescoord, maar (nog) geen mistlampschakelaar kunnen vinden ? Pas dan je bestaande schakelaar aan zodat het werkt !
Duur: ongeveer 30 minuten
Moeilijkheidsgraad: makkelijk.
We gaan in deze how-to zorgen dat je mistlampen kan bedienen met een standaard lichtschakelaar. Zoals iedereen weet kan je de blinde linker schakelaar niet indrukken. (geef maar toe, jullie hebben het allemaal wel eens geprobeerd.)
Let niet op het ontbrekende rijhoogteverstellingswieltje, ik heb mijn oude unit voor de how-to gebruikt.
Draai aan de achterkant de drie T10 schroeven los.
Aan beide zijden zitten drie clips die de achterplaat op zijn plek houden.
Steek een mes of kleine platte schroevendraaier er tussen zodat je de achterplaat compleet met printplaat los hebt.
Achter de grote clips, die de unit in het dashboard houden, zitten grijze clips. Steek een platte schroevendraaier tussen de clip en de behuizing, en druk ze een beetje naar buiten, nu kan je de frontplaat loshalen.
Nu kun je de draaiknop van de as af halen, hij zit vrij strak dus een beetje kracht is vereist. Dit is ook meteen een mooie gelegenheid om de draaiknop van zijn lelijke rubber laagje te ontdoen.
Je kunt nu de as verder draaien, zodat het smalle en brede nokje voor het desbetreffende gleufje valt en je de as uit de behuizing kan trekken, geen paniek, het verende balletje blijft gewoon op zijn plek.
Je kunt nu ook het lichtgeleidingsplasticje uit de behuizing halen, zodat de twee drukknoppen vrij zijn.
De blinde drukknop kun je er nu van achter uit de behuizing drukken. Op de volgende foto zie je het plaatje wat voorkomt dat je de knop kan indrukken.
Haal het frontje uit de knop en snij het plaatje vanaf het nokje weg. Plaats het daarna terug, het ziet er dan zo uit.
Bouw het geheel in omgekeerde volgorde weer in elkaar, en voila ! Je hebt nu een werkende mistlamp schakelaar. Het enige is dat er uiteraard geen symbooltje op staat, en er komt geen licht uit, maar het werkt wel, en kost niks !
Duur: ongeveer 30 minuten
Moeilijkheidsgraad: makkelijk.
We gaan in deze how-to zorgen dat je mistlampen kan bedienen met een standaard lichtschakelaar. Zoals iedereen weet kan je de blinde linker schakelaar niet indrukken. (geef maar toe, jullie hebben het allemaal wel eens geprobeerd.)
Let niet op het ontbrekende rijhoogteverstellingswieltje, ik heb mijn oude unit voor de how-to gebruikt.
Draai aan de achterkant de drie T10 schroeven los.
Aan beide zijden zitten drie clips die de achterplaat op zijn plek houden.
Steek een mes of kleine platte schroevendraaier er tussen zodat je de achterplaat compleet met printplaat los hebt.
Achter de grote clips, die de unit in het dashboard houden, zitten grijze clips. Steek een platte schroevendraaier tussen de clip en de behuizing, en druk ze een beetje naar buiten, nu kan je de frontplaat loshalen.
Nu kun je de draaiknop van de as af halen, hij zit vrij strak dus een beetje kracht is vereist. Dit is ook meteen een mooie gelegenheid om de draaiknop van zijn lelijke rubber laagje te ontdoen.
Je kunt nu de as verder draaien, zodat het smalle en brede nokje voor het desbetreffende gleufje valt en je de as uit de behuizing kan trekken, geen paniek, het verende balletje blijft gewoon op zijn plek.
Je kunt nu ook het lichtgeleidingsplasticje uit de behuizing halen, zodat de twee drukknoppen vrij zijn.
De blinde drukknop kun je er nu van achter uit de behuizing drukken. Op de volgende foto zie je het plaatje wat voorkomt dat je de knop kan indrukken.
Haal het frontje uit de knop en snij het plaatje vanaf het nokje weg. Plaats het daarna terug, het ziet er dan zo uit.
Bouw het geheel in omgekeerde volgorde weer in elkaar, en voila ! Je hebt nu een werkende mistlamp schakelaar. Het enige is dat er uiteraard geen symbooltje op staat, en er komt geen licht uit, maar het werkt wel, en kost niks !
Laatst gewijzigd door bluemaster op vr 08 jan 2016, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: De mistlampschakelaar mod
Top
Toch een vraag....
Nu je straks een schakelaar hebt, en mistlampen in de auto...... Dan moet alsnog deze functie geactiveerd worden bij de dealer ?
Toch een vraag....
Nu je straks een schakelaar hebt, en mistlampen in de auto...... Dan moet alsnog deze functie geactiveerd worden bij de dealer ?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- bluemaster
- Supporting Member
- Berichten: 900
- Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Almere
Re: De mistlampschakelaar mod
Ik heb geen idee. Bij de één schijnt het meteen te werken, en de ander moet het eerst aan laten zetten bij de dealer. Ik zie het binnenkort wel als ik de mistlampen ingebouwd heb.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10704
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: De mistlampschakelaar mod
Zo aan de lichtgeleider te zien is die standaard ook voor de mistlampen.
Dit is een leuk idee voor mensen die geen mistlamp schakelaar kunnen vinden maar wel hun lampen willen gebruiken.
Ik zou eerder de schakelaar verwisselen.
Dit is een leuk idee voor mensen die geen mistlamp schakelaar kunnen vinden maar wel hun lampen willen gebruiken.
Ik zou eerder de schakelaar verwisselen.
- rejaatje
- 40forum team
- Berichten: 7068
- Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
- 11
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Renee
- Locatie: Gemert
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Hoi!
Ik heb gisteren op de meeting mistlampen van Ivar over mogen nemen, en aan de hand daarvan heb ik een vraag..
Kan iemand misschien bevestigen (danwel aanvullen) dat ik dit nodig heb om ze in werking te kunnen stellen?
- Schakelaar
- Relais
- Kabelboom
De topics waaraan in dit bestaande topic wordt gerefereerd zijn helaas niet meer actief, dus ik kom er ook niet achter of het klopt.. Ik heb trouwens een phase 1, begrijp ik uit dit topic dat alleen bij de phase 2 eea softwarematig moet gebeuren bij de dealer, en dat dat bij de mijne dus niet hoeft?
Ik heb gisteren op de meeting mistlampen van Ivar over mogen nemen, en aan de hand daarvan heb ik een vraag..
Kan iemand misschien bevestigen (danwel aanvullen) dat ik dit nodig heb om ze in werking te kunnen stellen?
- Schakelaar
- Relais
- Kabelboom
De topics waaraan in dit bestaande topic wordt gerefereerd zijn helaas niet meer actief, dus ik kom er ook niet achter of het klopt.. Ik heb trouwens een phase 1, begrijp ik uit dit topic dat alleen bij de phase 2 eea softwarematig moet gebeuren bij de dealer, en dat dat bij de mijne dus niet hoeft?
Volvo for life
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Dat inleren is beetje tricky, want jij heb phase 1,5 wat inhoud dat veel onderdelen uit phase II in jou auto zijn gemonteerd (fabriekaf) kan dus ook zijn dat je mistlampen via cem ingeleerd moeten worden
zo niet dan heb je nodig:
Relais voor de voorste mistlampen (achter je tellerunit)
Voorbereiding voor deze relais
an als je geen voorbereiding heeft dan nieuwe kabelboom
en de schakelaar
zo niet dan heb je nodig:
Relais voor de voorste mistlampen (achter je tellerunit)
Voorbereiding voor deze relais
an als je geen voorbereiding heeft dan nieuwe kabelboom
en de schakelaar
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Volgens mij (niet aan gedacht) heb ik ook nog een inbouw kabelboom boven het tellerhuis en relais liggen ...
Zal vanmiddag de auto uitladen.
[ Geplaatst met iPhone ]
Zal vanmiddag de auto uitladen.
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- rejaatje
- 40forum team
- Berichten: 7068
- Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
- 11
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Renee
- Locatie: Gemert
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Oh, dat zou fijn zijn Ivar.
Kris, phase 1,5?! Huh? Vertel!
Kris, phase 1,5?! Huh? Vertel!
Volvo for life
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Tja, er zijn zo veel dat zelf de dealer niet weet wat is wat
Uiterlijk is het Phase 1 maar sommige onderdelen zijn van Phase II
er kan zijn dat veel opties via cem werken (via computer) ook kan zijn dat er ophanging gedeeltelijk phase II is
ook de motor kan uit 2001 komen
je passagierdeur voor heeft geen raamschakelaar bijvoorbeeld
de stoelen hebben Phase II bediening maar wel met Phase I stekkers eronder (voor gordelverklikker en stoelverwarming)
Ook heb jij Dual lampen (T4 of Phase II lampen met H7 fittingen)
En er is veel meer wat niet klopt volgens boekje
Er zijn mensen die CC wel plug&play aangesloten krijgen maar er zijn ook autos van 99 waar je ermee naar de dealer moet om de CC in te leren
Dus: Have fun
Uiterlijk is het Phase 1 maar sommige onderdelen zijn van Phase II
er kan zijn dat veel opties via cem werken (via computer) ook kan zijn dat er ophanging gedeeltelijk phase II is
ook de motor kan uit 2001 komen
je passagierdeur voor heeft geen raamschakelaar bijvoorbeeld
de stoelen hebben Phase II bediening maar wel met Phase I stekkers eronder (voor gordelverklikker en stoelverwarming)
Ook heb jij Dual lampen (T4 of Phase II lampen met H7 fittingen)
En er is veel meer wat niet klopt volgens boekje
Er zijn mensen die CC wel plug&play aangesloten krijgen maar er zijn ook autos van 99 waar je ermee naar de dealer moet om de CC in te leren
Dus: Have fun
- navigator
- Idle
- Berichten: 53
- Lid geworden op: do 15 sep 2011, 13:36
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Breda
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Werkt het trucje waarbij je de schakelaar van de mistlamp aanpast ook op een phase 1 lichtunit?
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
Zundapp 518-20 / Suzuki VX800 / Volvo V40 1998
- bluemaster
- Supporting Member
- Berichten: 900
- Lid geworden op: wo 28 sep 2011, 10:46
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Almere
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Geen idee, ik heb alleen een phase 2 open gehad. maar ik ga er van uit dat ze bij een phase 1 hetzelfde trucje hebben toegepast.
- navigator
- Idle
- Berichten: 53
- Lid geworden op: do 15 sep 2011, 13:36
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Breda
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Ik heb 3 hele units liggen dus experimenteren kan altijd.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
Zundapp 518-20 / Suzuki VX800 / Volvo V40 1998
-
- Idle
- Berichten: 96
- Lid geworden op: do 06 aug 2015, 22:32
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Midlum
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Bij mijn phase 1,5 met knop van een fase 1 maar wel cem module werkt het wel.
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
- navigator
- Idle
- Berichten: 53
- Lid geworden op: do 15 sep 2011, 13:36
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Breda
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Ok dit is het idee, ik heb de schakelaar van de phase 1 opengewerkt en de printplaat bloot gelegd. Ik heb even gekeken welke koperen plaatje worden aangesproken door de interactie met de knop. De huidige knop is enkel voor het achterste mistlicht en wordt geblokkeerd in zijn beweging door een stukje uitstekend plastic.
De Print plaat
Behuizing van de knop, boven en onder zitten twee plastic uitsteeksels, aan de bovenzijde is eentje langer dan de rest en blokkeert de knop waardoor hij alleen onder kan worden bediend.
Dit is de knop op zijn zijkant ter hoogte van wat ik denk dat de neutraalstand is.
Dit is de knop ter hoogte van de geactiveerde stand (waar hij ook weer uit veert) en dit bediend dus het achterste mistlicht.
Dit zou mogelijk de stand kunnen zijn wanneer je dat nokje weghaalt op het paneel waardoor de beweging van de knop vrij komt.
Dat zou mogelijk kunnen inhouden dat de phase 1 knop ook te 'hacken' is net als de phase 2 knop. Maar dit is niet zeker. Het is lastig inschatten wat welke beweging doet met de knop omdat hij dit natuurlijk pas echt doet als hij dicht is. Maar tegelijk is het redelijk duidelijk dat het onderste stukje koper niet wordt aangesproken terwijl deze wel aansluiting vindt met de connector die aan de achterkant wordt aangesloten. Any thoughts?
De Print plaat
Behuizing van de knop, boven en onder zitten twee plastic uitsteeksels, aan de bovenzijde is eentje langer dan de rest en blokkeert de knop waardoor hij alleen onder kan worden bediend.
Dit is de knop op zijn zijkant ter hoogte van wat ik denk dat de neutraalstand is.
Dit is de knop ter hoogte van de geactiveerde stand (waar hij ook weer uit veert) en dit bediend dus het achterste mistlicht.
Dit zou mogelijk de stand kunnen zijn wanneer je dat nokje weghaalt op het paneel waardoor de beweging van de knop vrij komt.
Dat zou mogelijk kunnen inhouden dat de phase 1 knop ook te 'hacken' is net als de phase 2 knop. Maar dit is niet zeker. Het is lastig inschatten wat welke beweging doet met de knop omdat hij dit natuurlijk pas echt doet als hij dicht is. Maar tegelijk is het redelijk duidelijk dat het onderste stukje koper niet wordt aangesproken terwijl deze wel aansluiting vindt met de connector die aan de achterkant wordt aangesloten. Any thoughts?
Zundapp 518-20 / Suzuki VX800 / Volvo V40 1998
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: neede gld
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Het is te doen. Heeft hier op het forum gestaan, moet je even zoeken.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
- navigator
- Idle
- Berichten: 53
- Lid geworden op: do 15 sep 2011, 13:36
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Breda
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Ik heb alleen het voorbeeld van de phase 2 gevonden, dus als jij zeker weet dat dit ook voor een phase 1 geldt dan ga ik zoeken!
Zundapp 518-20 / Suzuki VX800 / Volvo V40 1998
- navigator
- Idle
- Berichten: 53
- Lid geworden op: do 15 sep 2011, 13:36
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Breda
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Ik heb een phase 1 v40 uit 1998. Ik heb mistlichten, de kabels in de motorruimte en ik ben bezig met de knop om te bouwen en als dat niet werkt te kopen.
Maar ik heb dit hele topic gelezen en ik zie de ene zeggen dat het met de lampen en de knop geregeld moet zijn en de andere heeft het over allerlei kabels. Wat geldt er nu voor mijn lieftallige volvo?
Maar ik heb dit hele topic gelezen en ik zie de ene zeggen dat het met de lampen en de knop geregeld moet zijn en de andere heeft het over allerlei kabels. Wat geldt er nu voor mijn lieftallige volvo?
Zundapp 518-20 / Suzuki VX800 / Volvo V40 1998
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Boven je tellerunit zal een stekker moeten liggen voor de voorste en achterste mistlampen, hier gaat een relais in. (1 is al aanwezig voor de lamp achter)
Ligt er niets, zal je zelf kabels moeten trekken of verkoopkabel moeten aanschaffen bij de dealer.
[ Geplaatst met iPhone ]
Ligt er niets, zal je zelf kabels moeten trekken of verkoopkabel moeten aanschaffen bij de dealer.
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- Schmutzkiller1
- Idle
- Berichten: 74
- Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:28
- 9
- Model: V60
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Alles (vragen) over mistlampen (plaatsen)
Vraagje, ik heb een phase 1,5 uit 2000, dus standard dual H7 lampen met T10 stadslichten.
De bumpers zijn echter wel Phase I, nu wil ik de lampen van de mistverlichting voor vervangen voor 6000K lampen, omdat ik 6000K xenon en led stadslichten heb. Zijn dit dan H3 lampen?
Het boekje bij de auto is nl. ouder dan de auto zelf, daar staat in dat ik H4 koplampen heb en volgens het boekje zijn het H3 lampen voor de mistverlichting.
En is er een how to m.b.t. het vervangen van deze lampen? Ik kon zo 1, 2, 3 niets vinden. (ligt waarschijnlijk aan mij)
Thx.
De bumpers zijn echter wel Phase I, nu wil ik de lampen van de mistverlichting voor vervangen voor 6000K lampen, omdat ik 6000K xenon en led stadslichten heb. Zijn dit dan H3 lampen?
Het boekje bij de auto is nl. ouder dan de auto zelf, daar staat in dat ik H4 koplampen heb en volgens het boekje zijn het H3 lampen voor de mistverlichting.
En is er een how to m.b.t. het vervangen van deze lampen? Ik kon zo 1, 2, 3 niets vinden. (ligt waarschijnlijk aan mij)
Thx.
Historie - 360 GLT (2.0i 1987 rood), 440 GL (1.8 1992 wit), 440 GL (1.8i aut 1996 antrac.) V40 2.0 16V Aut. Europa Exclusive (2000 zwart)
Huidig - V60 D4 Momentum GT Automaat (2014 zwart)
Huidig - V60 D4 Momentum GT Automaat (2014 zwart)