Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?
Wat ik al zei.. het blijft een gok met 2e hands.
a) Je koopt een nieuwe set a 800 euro, en 1x sleutelen
of
b) Je neemt de gok op die 100 euro met 1 maand garantie, blijven ze goed, is het prima.
Zijn ze niet goed, houd het je mooi op straat met sleutelen
uh.. of c) zet er nieuwe goedkopere schokdempers onder met veren en zet er hulpveren onder.
a) Je koopt een nieuwe set a 800 euro, en 1x sleutelen
of
b) Je neemt de gok op die 100 euro met 1 maand garantie, blijven ze goed, is het prima.
Zijn ze niet goed, houd het je mooi op straat met sleutelen
uh.. of c) zet er nieuwe goedkopere schokdempers onder met veren en zet er hulpveren onder.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 348
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 10:34
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Heemskerk
Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?
een maand is redelijk, als ze niet lekken of scheef hangen is het goed, en het wisselen gaat vlot als je weet hoe het werkt, en de bouten zitten niet meer vastgerotjurgovic schreef:Zoals testkees al aangeeft zit ik ook niet echt te wachten op extra werk.. ben al druk genoeg. Ik krijg echter wel garantie van 1 maand op de nivomats.testkees schreef:100 lijkt mij redelijk! voor een setje gebruikte, zeker als je geen garantie krijg. ik ben op dit moment met twee verkopers in onderhandeling, maar ik weet niet of ik het wel zal doen!
een paar weken geleden een set geplaatst en ja hoor scheef alles er weer af, buiten het klusje om zit ik niet om werk verlegen.
Pfff.. ! Lastige kwestie!
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: ma 18 feb 2013, 09:07
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Veenendaal
Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?
Ik ga de gok maar wagen voor die 100 euries..
Ik kan het niet meer aanzien, ik erger me een ongeluk aan die hangende kont!
Ik kan het niet meer aanzien, ik erger me een ongeluk aan die hangende kont!
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?
Waarschijnlijk gaan mijn niveaumats eronder vandaan. Setje 2 stuks.
Alleen niet voor 100€..
[ Geplaatst met iPhone ]
Alleen niet voor 100€..
[ Geplaatst met iPhone ]
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Re: Tweedehands nivomats.. goed idee?
Voor hoe veel dan wel? mag per pbmyalexx schreef:Waarschijnlijk gaan mijn niveaumats eronder vandaan. Setje 2 stuks.
Alleen niet voor 100€..
[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens
hey hallo!
ik heb onder mijn phase II deze zomer verlagingsveren geplaatst, en schokbrekers van een phase I. Nu beginnen het voorin wel erg te kraken en te doen dus ik vermoed dat ik destijds beter gelijk m'n veerpootlagers had kunnen vervangen...
nu zit ik alleen even met het feit dat ik een phase II auto heb en phase I schokbrekers, van welk type moet ik dan de veerpootlagers hebben?
Iemand ervaring? en eventueel een origineel onderdeel nummer?
groet,
Jonathan
ik heb onder mijn phase II deze zomer verlagingsveren geplaatst, en schokbrekers van een phase I. Nu beginnen het voorin wel erg te kraken en te doen dus ik vermoed dat ik destijds beter gelijk m'n veerpootlagers had kunnen vervangen...
nu zit ik alleen even met het feit dat ik een phase II auto heb en phase I schokbrekers, van welk type moet ik dan de veerpootlagers hebben?
Iemand ervaring? en eventueel een origineel onderdeel nummer?
groet,
Jonathan
- dutchlimits
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
- 10
- Model: Andere
- Roepnaam: Alex
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens
Ik heb schroefset voor phase 1 en moest daarbij ook lagers gebruiken van phase 1, u ook dus. Ze kraken omdat u niet de correcte lagers heeft. Ik had dit probleem ook namelijk, de veren kunnen niet draaien en daarom hoor je ook de veren over de lagers heen schuren.
Kortom, u moet inderdaad de lagers van phase 1 past prima.
Kortom, u moet inderdaad de lagers van phase 1 past prima.
Audi S7 4.0TFSI V8
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens
maar die zitten er nu ook onder, want ik heb immers de complete veerpoten (inclusief verlagingsveren) er destijds ondergezet....dutchlimits schreef:Kortom, u moet inderdaad de lagers van phase 1 past prima.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens
Veerpoot lager uit elkaar halen alles schoonmaken en weer in elkaar zetten met het juiste vet.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- dutchlimits
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
- 10
- Model: Andere
- Roepnaam: Alex
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens
ah ik had begrepen van niet..... (zat op telefoon)Jonathan66 schreef:hey hallo!
ik heb onder mijn phase II deze zomer verlagingsveren geplaatst, en schokbrekers van een phase I. Nu beginnen het voorin wel erg te kraken en te doen dus ik vermoed dat ik destijds beter gelijk m'n veerpootlagers had kunnen vervangen...
nu zit ik alleen even met het feit dat ik een phase II auto heb en phase I schokbrekers, van welk type moet ik dan de veerpootlagers hebben?
Iemand ervaring? en eventueel een origineel onderdeel nummer?
groet,
Jonathan
Audi S7 4.0TFSI V8
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens
is er niemand die mij uitsluitsel kan geven?
- V40 Prestige
- 2nd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: za 22 aug 2009, 20:11
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Haarlem
Veerpoten voorzijde
Goedenavond allemaal!
Voordat ik dit topic opende heb ik denk ik alle topics wel gelezen over veren, veerpoten, schokbrekers, verlagen en noem maar op....
Echter kan ik het antwoord op mijn vraag niet vinden, dus ik hoop dat er hier nog wat knappe koppen zijn die mij kunnen helpen.
Voor mijn V40 1.9D uit 2004 ben ik op zoek naar nieuwe schokbrekers en veren voor de voorzijde.
Het liefste zou ik gaan voor een complete veerpoot omdat dit het eenvoudiger maakt met monteren.
Echter zijn er zoveel verschillende soorten veren en kleurcodes dat ik door de veren de vleugels niet meer zie. Het kleurcode lijstje wat ik op het forum heb gevonden heeft enkel betrekking op de PH1 en niet de PH2.
Dus..... heeft iemand een idee hoe ik erachter kom wat er onder onze V40 past hoor ik het graag. Uiteraard snap ik dat als ik naar de dealer toe rij ik daar exact kan krijgen wat ik zoek, echter gaat mijn portemonnee ff niet zo ver open.
Alvast bedankt voor de moeite!
Gr. Sebastiaan
Voordat ik dit topic opende heb ik denk ik alle topics wel gelezen over veren, veerpoten, schokbrekers, verlagen en noem maar op....
Echter kan ik het antwoord op mijn vraag niet vinden, dus ik hoop dat er hier nog wat knappe koppen zijn die mij kunnen helpen.
Voor mijn V40 1.9D uit 2004 ben ik op zoek naar nieuwe schokbrekers en veren voor de voorzijde.
Het liefste zou ik gaan voor een complete veerpoot omdat dit het eenvoudiger maakt met monteren.
Echter zijn er zoveel verschillende soorten veren en kleurcodes dat ik door de veren de vleugels niet meer zie. Het kleurcode lijstje wat ik op het forum heb gevonden heeft enkel betrekking op de PH1 en niet de PH2.
Dus..... heeft iemand een idee hoe ik erachter kom wat er onder onze V40 past hoor ik het graag. Uiteraard snap ik dat als ik naar de dealer toe rij ik daar exact kan krijgen wat ik zoek, echter gaat mijn portemonnee ff niet zo ver open.
Alvast bedankt voor de moeite!
Gr. Sebastiaan
Volvo V40 1.9D 102pk Europa Prestige Navigator Sports Line - 8 januari 2004 - 346 Black Saphire - Leder 7970 - Cyborg
Volvo S40 2.0T 163pk Prestige Line - 28 september 2000 - 345 Peacock Green/Blue Metallic - Visby 7391 - Woodline
** WEBDAGBOEK **
Volvo S40 2.0T 163pk Prestige Line - 28 september 2000 - 345 Peacock Green/Blue Metallic - Visby 7391 - Woodline
** WEBDAGBOEK **
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Veerpoten voorzijde
Heb je hier wat aan?
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... lYear=2004
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... lYear=2004
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Veerpoten voorzijde
Als ik vanmiddag thuiskom zal ik eens kijken wat er onder mijn wagen hangt, recent vernieuwd. Kleurcode veer is blauw oranje dat weet ik nog.
Hangt bij de phase 2 wel af van het type plaatje
[ Geplaatst met Android ]
Hangt bij de phase 2 wel af van het type plaatje
[ Geplaatst met Android ]
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Veerpoten voorzijde
Eerst en vooral moet je weten wat voor onderstel je hebt.
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686
Ik heb de 'comfort'
Schokdempers hebben nummers 30884196 en 30884195. Ik heb ze bij Mister Auto besteld, van het merk Monroe.
Veer blauw-oranje heeft als nummer 30884192, deze kost bij de dealer iets meer dan €100
Wil je echt een VOLLEDIG veerpoot, moet je ook de topmount met lagers, bumpstop en gaiter (stofhoes harmonicading) gaan bestellen, deze hebben volgende nummers:
Dit alles is dus wel gebaseerd op een comfort-chassis, dus de veren en schokkers kunnen bij jou van een ander type zijn. De rest is t'zelfde normaal gezien.
Is van de linkerzijde, maar de topmounts zijn links en rechts hetzelfde. Tenzij ik het mis heb?
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686
Ik heb de 'comfort'
Schokdempers hebben nummers 30884196 en 30884195. Ik heb ze bij Mister Auto besteld, van het merk Monroe.
Veer blauw-oranje heeft als nummer 30884192, deze kost bij de dealer iets meer dan €100
Wil je echt een VOLLEDIG veerpoot, moet je ook de topmount met lagers, bumpstop en gaiter (stofhoes harmonicading) gaan bestellen, deze hebben volgende nummers:
Dit alles is dus wel gebaseerd op een comfort-chassis, dus de veren en schokkers kunnen bij jou van een ander type zijn. De rest is t'zelfde normaal gezien.
Is van de linkerzijde, maar de topmounts zijn links en rechts hetzelfde. Tenzij ik het mis heb?
- V40 Prestige
- 2nd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: za 22 aug 2009, 20:11
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Haarlem
Re: Veerpoten voorzijde
Kijk, hier heb ik zeker wat aan.... Vandaag heb ik de ''seats'' van de huidige set laten stralen en poedercoaten, deze kan ik morgen ophalen samen met wat andere beugeltjes en klemmetjes van onder de motorkap.
Ondertussen dus nog steeds opzoek naar Veren en Schokdempers maar de zoektocht gaat de goede kant op!
Thnx!
Keep you posted!
Ondertussen dus nog steeds opzoek naar Veren en Schokdempers maar de zoektocht gaat de goede kant op!
Thnx!
Keep you posted!
Volvo V40 1.9D 102pk Europa Prestige Navigator Sports Line - 8 januari 2004 - 346 Black Saphire - Leder 7970 - Cyborg
Volvo S40 2.0T 163pk Prestige Line - 28 september 2000 - 345 Peacock Green/Blue Metallic - Visby 7391 - Woodline
** WEBDAGBOEK **
Volvo S40 2.0T 163pk Prestige Line - 28 september 2000 - 345 Peacock Green/Blue Metallic - Visby 7391 - Woodline
** WEBDAGBOEK **
- web
- 2nd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Flevoland
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens
Even afstoffen...
Toen er een voorveer brak, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt door een setje verlagingsveren te monteren, maar alleen op de vooras. Achter zaten al iets verzwaarde veren en die zijn door de gastank al ingezakt, maar zonder dat ze de last niet aankunnen (want het zijn verzwaarde) dus dat is prima zo.
Nu is de auto qua rijhoogte weer in balans, voor zelfs ietsje lager maar dat vind ik wel fraai. Alleen zijn de (goedkope) veren die ik gebruikt heb behoorlijk hard, en als ik een drempel pakte zonden ze de neus zowat in een baan om de aarde. De originele schokdempers gaven het dus op.
Dus... poten er weer onderuit en nieuwe TRW dempers voor sportonderstel gemonteerd. Dat andere fabrikanten erg vaag zijn in welke demper nu voor welke uitvoering is (bouwjaren, wel/geen sport, wel/geen T4 enz), en Koni/Bilstein sportdempers niet meer leverbaar zijn, gaf de doorslag om voor TRW JGM2514T te kiezen.
De TRW's houden de veren wel in bedwang. Beter. Maar ik word er nog steeds niet gelukkig van, het rijdt niet lekker. Kan niet precies zeggen waarom. Het is een beetje een hobbelpaard nu. Misschien is achter nu te zacht, of voor gewoon echt te hard. Ik kijk het nog even aan, misschien went het wel. De veren zijn waarschijnlijk vrij hard, daarom gaven de originele fietspompen het ook onmiddellijk op zodra ik ze monteerde.
Toen er een voorveer brak, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt door een setje verlagingsveren te monteren, maar alleen op de vooras. Achter zaten al iets verzwaarde veren en die zijn door de gastank al ingezakt, maar zonder dat ze de last niet aankunnen (want het zijn verzwaarde) dus dat is prima zo.
Nu is de auto qua rijhoogte weer in balans, voor zelfs ietsje lager maar dat vind ik wel fraai. Alleen zijn de (goedkope) veren die ik gebruikt heb behoorlijk hard, en als ik een drempel pakte zonden ze de neus zowat in een baan om de aarde. De originele schokdempers gaven het dus op.
Dus... poten er weer onderuit en nieuwe TRW dempers voor sportonderstel gemonteerd. Dat andere fabrikanten erg vaag zijn in welke demper nu voor welke uitvoering is (bouwjaren, wel/geen sport, wel/geen T4 enz), en Koni/Bilstein sportdempers niet meer leverbaar zijn, gaf de doorslag om voor TRW JGM2514T te kiezen.
De TRW's houden de veren wel in bedwang. Beter. Maar ik word er nog steeds niet gelukkig van, het rijdt niet lekker. Kan niet precies zeggen waarom. Het is een beetje een hobbelpaard nu. Misschien is achter nu te zacht, of voor gewoon echt te hard. Ik kijk het nog even aan, misschien went het wel. De veren zijn waarschijnlijk vrij hard, daarom gaven de originele fietspompen het ook onmiddellijk op zodra ik ze monteerde.
- web
- 2nd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Flevoland
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens
Maar nu de vraag... op de originele veerschotels (schokdempers) zitten flinke brokken massief gietijzer gemonteerd. 1800 gram per stuk Allemaal onafgeveerd gewicht.
Ze lijken geen andere functie dan ballast te hebben. Tegen trillingen?
De veer loopt er heel ruim langs, dus het is niet om de veer op z'n plek te houden, en als versterking van de veerschotel zijn de bouten onlogisch geplaatst. Verder zijn ze voor alle andere toepassingen die je zou kunnen verzinnen natuurlijk belachelijk zwaar.
Ik heb ze niet overgezet op de nieuwe dempers, om de simpele reden dat de bouten afbraken en dat dus niet lukte.
Moet ik alsnog op zoek naar passende bouten en ze terugplaatsen, of kunnen ze net zo goed naar de ijzerboer?
De neus lijkt wel wat trilleriger, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat de vering heel veel stugger geworden is. Het voelt ook niet als een trilling die alleen in de veerschotels zou kunnen zitten, maarja, dat weet je nooit helemaal zeker natuurlijk...
Kent iemand de functie van die brokken ijzer?
Ze lijken geen andere functie dan ballast te hebben. Tegen trillingen?
De veer loopt er heel ruim langs, dus het is niet om de veer op z'n plek te houden, en als versterking van de veerschotel zijn de bouten onlogisch geplaatst. Verder zijn ze voor alle andere toepassingen die je zou kunnen verzinnen natuurlijk belachelijk zwaar.
Ik heb ze niet overgezet op de nieuwe dempers, om de simpele reden dat de bouten afbraken en dat dus niet lukte.
Moet ik alsnog op zoek naar passende bouten en ze terugplaatsen, of kunnen ze net zo goed naar de ijzerboer?
De neus lijkt wel wat trilleriger, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat de vering heel veel stugger geworden is. Het voelt ook niet als een trilling die alleen in de veerschotels zou kunnen zitten, maarja, dat weet je nooit helemaal zeker natuurlijk...
Kent iemand de functie van die brokken ijzer?
- web
- 2nd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Flevoland
Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levens
Plaatjes... waar zijn deze brokken ijzer voor?