V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
- wouxy
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 30 jun 2020, 16:03
- 3
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Wouter
- Locatie: Deventer
V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
Beste Forummers,
Ik ben relatief nieuw hier (al wel heel veel gelezen) en zojuist mezelf ook hier voorgesteld.
Al twee jaar ben ik in bezit van een mooie V40 2.0 Europe Edition met een achteraf ingebouwd Vialle LPG systeem. (het is dus geen fabrieks bi-fuel). Ik ben zelf best handig en voer alledaags onderhoud zelf uit, maar ik zit met een probleem waar ik zelf niet uit kom en ook al het nodige voor heb ondernomen.
Er zijn wel meer verhalen bekend van LPG auto's die slecht lopen en starten op Benzine. Ik heb mijn inziens toch ongeveer alles wel geprobeerd en nergens exact dezelfde klachten gevonden als ik heb.
Vanaf de aankoop loopt de auto al slecht op benzine. Dat is niet zo gek als er altijd op LPG mee gereden is. Daarom heb ik aanvankelijk daarvoor de nodige stappen ondernomen:
- Vervangen brandstoffilter
- Laten reinigen van de injectoren op een testbank (hiermee kunnen de injectoren onafhankelijk worden aangestuurd en zie je hoe ze ten opzichte van elkaar presteren) - allemaal in orde
- Doorspoelen brandstofsysteem na filtervervanging
- Vervangen Brandstofdrukregelaar
- Vervangen harde kunststofaanzuig slang opvoerpomp in tank (deze was gescheurd) waardoor de pomp geen voldoende druk kon blijven leveren op het systeem
- Vervangen bougies
- Vervangen bobines + stekker reparatie
- Vervangen bougiekabels
- Nogmaals nieuwe benzine en injectorreinigend additief gebruikt
Het starten op 2-3 poten is iets van de laatste tijd, dat deed hij daarvoor nooit. Het zijn altijd cilinder 2 en 4 waarop hij misfired. Zodra hij overschakelt op LPG is er niks meer aan de hand. Als de motor warm is loopt hij op benzine wel op 4 cilinders, maar niet mooi. Ook is er geen eindvermogen aanwezig op benzine, dwz; hij loopt niet mooi door bij vol gas (beetje bokkerig, inhoudend). Op LPG loopt de auto vlekkenloos.
Na het vervangen van de bobines en bougiekabels leek het twee weken goed te gaan maar daarna was het euvel weer terug.
Een gekke bijkomstigheid is dat bij het op het contact zetten van de auto het grootlicht aanspringt. Het is me opgevallen dat dit niet gebeurde toen de auto netjes startte.
Mocht iemand enig idee hebben, dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Wouter
Ik ben relatief nieuw hier (al wel heel veel gelezen) en zojuist mezelf ook hier voorgesteld.
Al twee jaar ben ik in bezit van een mooie V40 2.0 Europe Edition met een achteraf ingebouwd Vialle LPG systeem. (het is dus geen fabrieks bi-fuel). Ik ben zelf best handig en voer alledaags onderhoud zelf uit, maar ik zit met een probleem waar ik zelf niet uit kom en ook al het nodige voor heb ondernomen.
Er zijn wel meer verhalen bekend van LPG auto's die slecht lopen en starten op Benzine. Ik heb mijn inziens toch ongeveer alles wel geprobeerd en nergens exact dezelfde klachten gevonden als ik heb.
Vanaf de aankoop loopt de auto al slecht op benzine. Dat is niet zo gek als er altijd op LPG mee gereden is. Daarom heb ik aanvankelijk daarvoor de nodige stappen ondernomen:
- Vervangen brandstoffilter
- Laten reinigen van de injectoren op een testbank (hiermee kunnen de injectoren onafhankelijk worden aangestuurd en zie je hoe ze ten opzichte van elkaar presteren) - allemaal in orde
- Doorspoelen brandstofsysteem na filtervervanging
- Vervangen Brandstofdrukregelaar
- Vervangen harde kunststofaanzuig slang opvoerpomp in tank (deze was gescheurd) waardoor de pomp geen voldoende druk kon blijven leveren op het systeem
- Vervangen bougies
- Vervangen bobines + stekker reparatie
- Vervangen bougiekabels
- Nogmaals nieuwe benzine en injectorreinigend additief gebruikt
Het starten op 2-3 poten is iets van de laatste tijd, dat deed hij daarvoor nooit. Het zijn altijd cilinder 2 en 4 waarop hij misfired. Zodra hij overschakelt op LPG is er niks meer aan de hand. Als de motor warm is loopt hij op benzine wel op 4 cilinders, maar niet mooi. Ook is er geen eindvermogen aanwezig op benzine, dwz; hij loopt niet mooi door bij vol gas (beetje bokkerig, inhoudend). Op LPG loopt de auto vlekkenloos.
Na het vervangen van de bobines en bougiekabels leek het twee weken goed te gaan maar daarna was het euvel weer terug.
Een gekke bijkomstigheid is dat bij het op het contact zetten van de auto het grootlicht aanspringt. Het is me opgevallen dat dit niet gebeurde toen de auto netjes startte.
Mocht iemand enig idee hebben, dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Wouter
- Bramzel
- Supporting Member
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
- 7
- Roepnaam: Bram
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
Wellicht kan je eens proberen de massakabel van de accu te vervangen als dat nog niet gedaan is. Die corroderen van binnenuit en zorgen voor allerlei rare problemen.
Wagenpark: '12 Ford Focus 1.6 EcoBoost - '07 Citroën C1 1.0
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10698
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
Ik denk dat je zo'n beetje alles wel vervangen hebt wat een oorzaak had kunnen zijn. De tip van Bram is wel een goeie.
Meestal zie je de problemen andersom. De LPG heeft natuurlijk wel zijn eigen computer dus misschien dat je daar ergens kunt zoeken?
Heb je ook storings lampjes die branden of de wagens eens uitgelezen om te zien of er daar storingen naar voren komt?
Meestal zie je de problemen andersom. De LPG heeft natuurlijk wel zijn eigen computer dus misschien dat je daar ergens kunt zoeken?
Heb je ook storings lampjes die branden of de wagens eens uitgelezen om te zien of er daar storingen naar voren komt?
- wouxy
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 30 jun 2020, 16:03
- 3
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Wouter
- Locatie: Deventer
Re: V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
Dank voor jullie reacties!
Over de massa kabel heb ik inderdaad veel gelezen maar de problematieken beperken zich altijd hiertoe. Ik kan me lastig voorstellen dat dit de oorzaak is, terwijl alle overige elektronica perfect werkt.
Ja uitlezen heb ik gedaan met m'n eigen OBD-II scanner en die geeft aan misfires op 2 en 4, verder niks....
Over de massa kabel heb ik inderdaad veel gelezen maar de problematieken beperken zich altijd hiertoe. Ik kan me lastig voorstellen dat dit de oorzaak is, terwijl alle overige elektronica perfect werkt.
Ja uitlezen heb ik gedaan met m'n eigen OBD-II scanner en die geeft aan misfires op 2 en 4, verder niks....
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10698
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
Die bougie kabels en bobines, waren dat 2e hands of nieuwe? Misschien een slechte set die er tussen zit?
**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**
**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**
- wouxy
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 30 jun 2020, 16:03
- 3
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Wouter
- Locatie: Deventer
Re: V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
Alles wat vervangen is, is er nieuw onder gekomen...
- wouxy
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 30 jun 2020, 16:03
- 3
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Wouter
- Locatie: Deventer
Re: V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
Nou, we zijn weer wat diagnosewerk verder. Contact gezocht met Henk Boertien (LPG Specialist) om te kijken of daar niet iets verkeerd zat.
Bij het loshalen van de brandstofrail werd het een en ander duidelijk. Het hele benzine systeem is zwaar vervuild.
Dit zat dus in de brandstof rail. Daarna dus maar even de auto een paar keer op contact gezet met de benzineleiding los, totdat er geen troep meer uit het systeem kwam.
ik kan niet duiden wat het is of waar het vandaan komt. Het lijkt wat brossig plastic, als je het aanraakt breekt het. Het brandstoffilter is vorig jaar vervangen, wat me doet denken dat het tussen het filter en de motor weg komt. Iemand enig idee?
Ik ben al op zoek gegaan naar schema's van het brandstofsysteem, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Ook niet in m'n Haynes manual.
Vrees dat het een arbeidsintensief klusje wordt om dit te gaan fixen...
- Compressie gemeten alle cilinders rond 12 bar (goed).
- Nieuwe iridium bougies erin, speciaal voor LPG. (Vorige waren 2000 km oud... maar goed)
- Valse lucht inspectie gedaan, niks schokkends
- Rubbers LPG systeem vernieuwd
- Afschakelrelais LPG/benzine uitgesloten
- Fueltrim controle, goed
- Brandstofdruk gemeten (goed, 3,5 bar)
Bij het loshalen van de brandstofrail werd het een en ander duidelijk. Het hele benzine systeem is zwaar vervuild.
Dit zat dus in de brandstof rail. Daarna dus maar even de auto een paar keer op contact gezet met de benzineleiding los, totdat er geen troep meer uit het systeem kwam.
ik kan niet duiden wat het is of waar het vandaan komt. Het lijkt wat brossig plastic, als je het aanraakt breekt het. Het brandstoffilter is vorig jaar vervangen, wat me doet denken dat het tussen het filter en de motor weg komt. Iemand enig idee?
Ik ben al op zoek gegaan naar schema's van het brandstofsysteem, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Ook niet in m'n Haynes manual.
Vrees dat het een arbeidsintensief klusje wordt om dit te gaan fixen...
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10698
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
Wat voor soort schema zoek je precies? Ik kan wel een foto uit Vida plaatsen als je die nodig hebt. Misschien komt die rotzooi uit de tank en is daarna het filter een keer vervangen?
Je kunt de tank leegrijden en dan de brandstofpomp verwijderen zodat je een kijkje kunt nemen in de tank. Voor de rest kan ik mij geen plastic bedenken is je brandstofsysteem.
Je kunt de tank leegrijden en dan de brandstofpomp verwijderen zodat je een kijkje kunt nemen in de tank. Voor de rest kan ik mij geen plastic bedenken is je brandstofsysteem.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
- vulslangen
- de leidingen alleen op je pomp.
- vanaf schutbord naar je rail.
Op je rail, de o ringen.
- de leidingen alleen op je pomp.
- vanaf schutbord naar je rail.
Op je rail, de o ringen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- wouxy
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 30 jun 2020, 16:03
- 3
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Wouter
- Locatie: Deventer
Re: V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
Marco, zou je toch eens een schemaatje willen plaatsen? Ik heb recentelijk de tank helemaal leeggezogen, alle leidingen doorgespoeld, brandstoffilter vervangen, rail gereinigd en injectoren ultrasoon gereinigd. Toen liep hij weer als een tiet. Paar weken later begon het geëtter weer en nu hetzelfde probleem met dezelfde soort stukjes voor de brandstofrail.MarcO schreef: ↑zo 20 feb 2022, 14:23 Wat voor soort schema zoek je precies? Ik kan wel een foto uit Vida plaatsen als je die nodig hebt. Misschien komt die rotzooi uit de tank en is daarna het filter een keer vervangen?
Je kunt de tank leegrijden en dan de brandstofpomp verwijderen zodat je een kijkje kunt nemen in de tank. Voor de rest kan ik mij geen plastic bedenken is je brandstofsysteem.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10698
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: V40 bifuel 2.0 start op 2/3 cilinders (alleen benzine)
Ik weet nog steeds niet waar je nou precies naar op zoek bent heb ik maar een paar plaatjes....
Brandstofrail
EVAP
Leidingen
Tank
Brandstofrail
EVAP
Leidingen
Tank