Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz
-
- 4th Gear member
- Berichten: 442
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:48
- 15
- Model: V70
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Goudriaan
Alles over de ACCU (-polen , dynamo massabekabeling, merk
Gewoon ff langs een garage rijden. Ze kunne zo meten of die accu dood is.
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 13:35
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8i GDI
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Regio Oss
Re: Accu keer op keer leeg...
Ik heb nog een ouderwetse GPS muis in de auto zitten. Die vreet zoveel stroom dat de accu met een dag op vier 'plat' staat. Ik had die bewust aan de +12V continue hangen, omdat 'opstarten' van de muis nogal wat tijd kostte. Maar nu toch maar uitschakelbaar gezet.
Misschien bij jou ook zoiets?
Wel vreemd dat de auto niet start met een andere accu parallel, die eerste keer.
Misschien bij jou ook zoiets?
Wel vreemd dat de auto niet start met een andere accu parallel, die eerste keer.
Re: Accu keer op keer leeg...
Is niet zo heel vreemd dat de auto niet meteen start als je hem aan de kabels hangt, zoals al eerder is uitgelegd is er even tijd nodig om de accu op voldoende spanning te krijgen.
Mogelijk is er toch een probleem met de dynamo. Dit is vrij simpel te meten, als de motor draait kun je een volt meter (of multimeter) op de polen van de accu zetten. Geeft hij minder dan ~13,4 V aan, dan laadt je dynamo je accu te weinig op. Hij laadt dan wel een beetje bij maar niet voldoende. Het is dan vrij normaal dat je accu na enkele dagen stil staan niet meer voldoende spanning heeft.
Accu kan inderdaad getest worden bij een garage of soortgelijk iets (bijv. automaterialen handel). Gebeurt vaker dat deze stuk gaat, vooral als de auto weinig wordt gebruikt.
Andere optie is nog dat er ergens een lekstroom is welke langzaam je accu leeg trekt. Zit er een alarm op de auto? Ook deze kan stroom verbruiken.
Mogelijk is er toch een probleem met de dynamo. Dit is vrij simpel te meten, als de motor draait kun je een volt meter (of multimeter) op de polen van de accu zetten. Geeft hij minder dan ~13,4 V aan, dan laadt je dynamo je accu te weinig op. Hij laadt dan wel een beetje bij maar niet voldoende. Het is dan vrij normaal dat je accu na enkele dagen stil staan niet meer voldoende spanning heeft.
Accu kan inderdaad getest worden bij een garage of soortgelijk iets (bijv. automaterialen handel). Gebeurt vaker dat deze stuk gaat, vooral als de auto weinig wordt gebruikt.
Andere optie is nog dat er ergens een lekstroom is welke langzaam je accu leeg trekt. Zit er een alarm op de auto? Ook deze kan stroom verbruiken.
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Goed, na mijn vorige topic ben ik er nu toch wel redelijk zeker van dat de accu vervangen moet worden. Ik zal voor de zekerheid nog even de spanning na-meten, maar als dat verder klopt, moet er een nieuwe accu in. Daarover mijn vragen:
- Waar de accu kopen: bij de dealer, of bij de automaterialenzaak?
- Als bij de automaterialenzaak, waar moet ik dan op letten, qua merk, etc.?
- Waar de accu kopen: bij de dealer, of bij de automaterialenzaak?
- Als bij de automaterialenzaak, waar moet ik dan op letten, qua merk, etc.?
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Gewoon even kijken wat het voordeligste is.
De dealer heeft Volvo's accu's die echt wel goed zijn, maar Volvo maakt geen accu's dus koopt ze ook gewoon in (misschien ook wel Varta?!)
Iedereen heeft wel zijn eigen mening en ervaringen mbt accu's. En een vergelijk is ook nog eens moeilijk omdat de situatie veelal verschillend is, korte stukjes rijden, veel audio, lang stilstaan etc. Er zijn teveel variabelen om tot een goed advies te komen denk ik.
Ik heb een Varta accu in mijn V40 (tevreden, veel starten en hoge belasting bij starten) en een Halfords accu (merk VMF, weinig starten veel stilstaan) in mijn Golf 1 die eigenlijk altijd stil staat en altijd start!! In de Golf III (veel starten en veel relatief korte stukjes rijden) ligt een Bosch Silverline accu die wat prijzig is maar ook nooit problemen geeft.
De dealer heeft Volvo's accu's die echt wel goed zijn, maar Volvo maakt geen accu's dus koopt ze ook gewoon in (misschien ook wel Varta?!)
Iedereen heeft wel zijn eigen mening en ervaringen mbt accu's. En een vergelijk is ook nog eens moeilijk omdat de situatie veelal verschillend is, korte stukjes rijden, veel audio, lang stilstaan etc. Er zijn teveel variabelen om tot een goed advies te komen denk ik.
Ik heb een Varta accu in mijn V40 (tevreden, veel starten en hoge belasting bij starten) en een Halfords accu (merk VMF, weinig starten veel stilstaan) in mijn Golf 1 die eigenlijk altijd stil staat en altijd start!! In de Golf III (veel starten en veel relatief korte stukjes rijden) ligt een Bosch Silverline accu die wat prijzig is maar ook nooit problemen geeft.
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 14:29
- 14
- Locatie: Halle-Zoersel
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
ik heb hier in België overlaatst 90 € betaald voor een nieuwe accu. Ik weet niet of het veel was of niet, maar moest hem die dag hebben. Dus daarom niet verder gezien.
- Edwins40
- 4th Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 11:45
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Amersfoort
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Ik zal eens kijken in m'n bakkes wat voor accu erin ligt, weet wel dat hij onderhoudsvrij is en 100 eu was in frankrijk (dooie accu bij 40 graden in zuid frankrijk)
_____________________________________________________
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
S40 - 2.0 16v - 140pk - '99 - 300.000+ km - Cruise Control - Airco - Half Leer
WebDagBoek
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Zou bij de Brezan eens informeren.
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
-
- 1st Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
- 15
- Locatie: Etten-Leur
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Altijd een echt merk nemen (Bosch, Varta), die gaan veel langer mee.
Bij de gemiddelde automaterialenzaak kun je wel korting bedingen.
Maar eerst eens goed door (laten) meten of je nergens een lekspanning hebt, je zal niet de eerste zijn die na een herstelde schade ineens vage electrische problemen heeft.
Bij de gemiddelde automaterialenzaak kun je wel korting bedingen.
Maar eerst eens goed door (laten) meten of je nergens een lekspanning hebt, je zal niet de eerste zijn die na een herstelde schade ineens vage electrische problemen heeft.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
- Dimitri
- Veteraan
- Berichten: 4380
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Dimitri
- Locatie: Hazerswoude Z-H
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Ze hebben momenteel bij Hooftman in Waddinxveen een volvo accu staan voor 75 euries,ik weet alleen niet of dit duur is of niet. Misschien is het wat voor je ,sucses iig
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Niks duidelijk eigenlijk. Ik denk dat ik het dan maar af laat hangen van de prijs.
Iemand enig idee of de volvo-accu 50 of 60 Ah is?
Iemand enig idee of de volvo-accu 50 of 60 Ah is?
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Evert
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Geeft het boekje niks aan?
Ik heb altijd de voorkeur voor zwaarder, mits het past...
Zwaarder past niet altijd is mijn ervaring.
Ik heb altijd de voorkeur voor zwaarder, mits het past...
Zwaarder past niet altijd is mijn ervaring.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
ik ga vandaag even de accu doormeten op lekstroom en opladen, en daarna een nieuwe accu bij de dealer, of de brezan halen...
Iemand die even kan posten hoe ik mijn multi-meter in moet stellen en waar moet houden om beide (lekstroom en laad ok?) door te meten? Ik ben niet zo goed met dat apparaat, maar heb er wel een!
Iemand die even kan posten hoe ik mijn multi-meter in moet stellen en waar moet houden om beide (lekstroom en laad ok?) door te meten? Ik ben niet zo goed met dat apparaat, maar heb er wel een!
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: Accu keer op keer leeg...
het enige wat aan 12v aansluitingen hangt is:rob040 schreef:Ik heb nog een ouderwetse GPS muis in de auto zitten. Die vreet zoveel stroom dat de accu met een dag op vier 'plat' staat. Ik had die bewust aan de +12V continue hangen, omdat 'opstarten' van de muis nogal wat tijd kostte. Maar nu toch maar uitschakelbaar gezet.
Misschien bij jou ook zoiets?
Wel vreemd dat de auto niet start met een andere accu parallel, die eerste keer.
de engine-startknop
de tomtom-lader
de telefoonlader
Die laatste twee zitten standaard ingeplugd in een sigarettenaansteker-verloop ding. De tomtom lader heeft wel een ledje er in, maar denk toch niet dat dat het probleem kan zijn?
-
- Idle
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Papendrecht
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Mijn Volvo accu is 60 Ah. Het staat duidelijk op de accu dus je moet kunnen zien wat je hebt.
Heb laatst een 60 Ah Bosch accu gekocht voor de auto van m'n vriendin, was toen voor 75 euro de goedkoopste merk-accu die ik kon vinden.
Ik neem aan dat je een standaard multimeter met twee draadjes hebt? (en geen stroomtang)
Dan kun je de spanning meten door 'm op V= te zetten (gelijkspanning), kies bereik 0 tot 20 Volt of iets in die buurt. Rode draad op de + pool, zwarte op de - (min) pool.
Meet de spanning eens bij contact uit (bij normaal geladen accu ca. 12,3 Volt)
Dan je contact aan en kijken of het veel inzakt.
Als de motor loopt nogmaals meten op de polen, spanning moet dan rond 14,4 Volt zijn. Dan is de laadspanning OK.
Om de lekstroom te meten moet je één van de accupolen losmaken. (terwijl de motor + contact uit is) Je multimeter op A= (gelijkstroom) zetten, bereik meestal 0-10 A. Meestal moet je dan ook nog één van je draadjes in een ander contact steken.
Vervolgens een van de draadjes tegen de accupool en eentje tegen de accuklem. Aflezen maar...
Succes.
Heb laatst een 60 Ah Bosch accu gekocht voor de auto van m'n vriendin, was toen voor 75 euro de goedkoopste merk-accu die ik kon vinden.
Ik neem aan dat je een standaard multimeter met twee draadjes hebt? (en geen stroomtang)
Dan kun je de spanning meten door 'm op V= te zetten (gelijkspanning), kies bereik 0 tot 20 Volt of iets in die buurt. Rode draad op de + pool, zwarte op de - (min) pool.
Meet de spanning eens bij contact uit (bij normaal geladen accu ca. 12,3 Volt)
Dan je contact aan en kijken of het veel inzakt.
Als de motor loopt nogmaals meten op de polen, spanning moet dan rond 14,4 Volt zijn. Dan is de laadspanning OK.
Om de lekstroom te meten moet je één van de accupolen losmaken. (terwijl de motor + contact uit is) Je multimeter op A= (gelijkstroom) zetten, bereik meestal 0-10 A. Meestal moet je dan ook nog één van je draadjes in een ander contact steken.
Vervolgens een van de draadjes tegen de accupool en eentje tegen de accuklem. Aflezen maar...
Succes.
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Check. Bedankt. Had zelf ook al wat gevonden. Enige onduidelijke is nu in welke van de drie gaatjes de kabels moeten op de multimeter. En ik moet even een nieuwe batterij voor de multimeter kopen, haha
-
- Idle
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Papendrecht
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Voor spanning meten: rode draadje in het gaatje waar "+" of "V" bij staat.
Zwarte draadje in het gaatje waar "COM" of een aarde symbool bij staat.
Voor stroom meten het rode draadje in het andere gaatje doen. Staat waarschijnlijk "A" bij.
Succes...
Zwarte draadje in het gaatje waar "COM" of een aarde symbool bij staat.
Voor stroom meten het rode draadje in het andere gaatje doen. Staat waarschijnlijk "A" bij.
Succes...
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
- René
- Beheerder
- Berichten: 32078
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
60 amp. accu past en volgens mij zelfs een 72 amp. qua grootte.
Maar 60 voldoet.
Maar 60 voldoet.
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
-
- Idle
- Berichten: 48
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 12:46
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Papendrecht
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Inderdaad, 60 Ah voldoet en origineel past 72 Ah, maar bij mij zit direct naast de accu de LPi computer. Ik denk bij PP ook, dus 72 Ah gaat dan niet meer passen.
V40 2.0 Europa 2003 LPi, 210.763 km, stopped counting...
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: Accu: Dealer of automaterialenzaak? En welk merk?
Yep, ik heb het daar krap, door de LPi computer....