Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Die sensoren gaan op den duur kapot. Ik weet daar alles van. Maar voor het verwisselen moet je toch de thermostaat loshalen om er goed bij te kunnen.
Neem die dan ook mee.

Bij losse stekker gaat de auto in noodloop en spring je fan direct aan op hoogste stand.
Mocht die dat niet doen kan het ook zijn dat hij verkeerde waardes geeft. Zie mijn wbd voor meer daar over.

Maar ik zit je klacht even opnieuw te lezen maar wat je omschrijft is normaal. Bij stationair lopen en in file loopt de temperatuur altijd op omdat er minder koeling is. Welke slangen heb je gevoeld?
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door RobinBluebird »

Tnx voor de replys. De temp mag inderdaad oplopen. Maar nuloopt die extreem hoog op.. ook tijdens het rijden heb vanochtend een testritje gemaakt. Als ik de sensor aangekoppeld laat loopt de temp tegen het rood aan.. trek ik de stekker los.. dan daalt de temp wel weer. Met stekker aangekoppeld heb ik wel al het vermogen. Heb de accu losgekoppeld gehad maar het storinglampje krijg ik niet meer uit. De tempsensor is wel relatief duur, is deze ook zelf te vervangen of is er apart gereedschap voor nodig? Zo te lezen in je reactie is het wel goed dat de auto in noodloop gaat, de fan gaat bij mij ook op de hoogste stand aan als de stekker los ligt. Ik heb de slang bij de thermostaat gevoeld. Deze is warm. Aan de rechterkant van het blok is de slang relatief koud ( vlakbij de intercoolerslang)

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
S40 T4
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt wat ik gehad heb. De sensor is makkelijk zelf te vervangen en misschien verstandig het rubber van de thermostaat mee te nemen. Die worden nogal broos na verloop van tijd.
Bij een defecte sensor kan die ook half stuk zijn... nogmaals in mijn wbd nog meer info daarover en welke waardes je ziet.
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door RobinBluebird »

Ik heb net je wbd gelezen. Ik denk dat ik ook een gare sensor heb idd. Moet het origineel volvo zijn? Of kan het ook via internet besteld worden. Ik zag op een website een sensor voor 17 euro, scheeld best veel geld.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
S40 T4
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Niks moet, als het maar past. Geen idee hoe lang de levensduur is van die goedkope dingen.
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door RobinBluebird »

Ik heb voor de zekerheid toch bij volvo de temp sensor en themostaat besteld . Is wel duurder maar blijft indd langer goed. Volgende week komt het binnen.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
S40 T4
Andre69
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: za 12 sep 2015, 18:59
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Hengelo

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door Andre69 »

Ik hoop dat je de torx bouten loskrijgt.
Ik heb ze eerst flink laten schrikken met een torxdop erop en bankhamer, maar helaas kwamen ze niet los.
Uiteindelijk heb ik ze met een beitel losgekapt :D .
Aangezien het m7 bouten zijn met fijne draad en ik dit niet meer had liggen heb ik er 6 kant moeren( sleutel 13) opgelast zodat ik ze weer gebruiken kon.

Het is nog geen half uur werk ( als de bouten los willen).
Heb thermostaat en sensor vervangen en temp blijft nu goed en auto rijdt nu ook weer beter.

Succes
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Daarom is het ook verstandig om de bouten mee bestellen als ze los moeten. :whistle
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door RobinBluebird »

Mn vader heeft me geholpen en had gelukkig goed gereedschap
De bouten zaten inderdaad erg vast. uiteindelijk zijn ze toch losgekomen, probleem is ook dat de achterste bout best onhandig zit vind ik. Mijne rijd nu gelukkig ook weer helemaal goed

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
S40 T4
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door ronker »

Ik twijfel of de thermostaat van Truus nog goed is, het gedrag is ehh een beetje dubbel. :think
De symptomen zijn; opwarmfase loopt zoals het hoort. Binnen een km of twee a drie loopt de temperatuur op naar zo'n 85 graden, thermostaat lijkt te openen, temperatuur zakt een paar graden terug en komt snel weer terug naar die 85 graden. So far so good zeg maar.

Maar rijdend met zo'n 120km/u zakt de motortemperatuur naar zo'n 78 graden en blijft daar een beetje hangen, pendelend tussen de 82 en 78 graden.

Oh, en de kachel wordt niet echt warm, meer lauw en reageert nauwelijks op het verhogen van de gevraagde binnentemperatuur (maar gezien de knipperende toetsen vd recirculatie en achterruitverwarming denk ik dat dat veroorzaakt wordt door een haperende mixklep oid)

Wat denken jullie, begin van het overlijden van de thermostaat of misschien een wat onnauwkeurige weergave op het dashboard?
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
sjansse
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 feb 2016, 07:56
8
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Reuver
Contacteer:

Temperatuur erg laag.

Bericht door sjansse »

Beste Mensen,
Mijn S40 automaat met 1.8 motor komt volgens de meter maar moeilijk op temperatuur.
Komt nooit boven 1 vierde van de mogelijke uitslag.
Ook kan ik de kachel 100% open zetten, en daar krijg ik het niet warm van, de temperatuur is aangenaam maar nooit te hoog.
Dat wordt anders als ik de auto stil zet langs de kant van de weg en ik laat de motor draaien, dan loopt de meter langzaam op en wordt het ook lekker warm in de auto.

Verder lijkt de olie erg dik, maar ik ben de volvo niet gewend dus ik weet niet of dit normaal is, of is de thermostaat kapot?
Sergio
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 21:29
9
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Re: Temperatuur erg laag.

Bericht door Sergio »

Dit is voor zeker je thermostaat. Kost ca 70 E om te vervangen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9396
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door volvoS40 »

70 euro om een thermostaat te vervangen ? die is gek....

Ding zelf kost 15 euro.
zit vast met 2 torx boutjes en zo te verwisselen.
werk is in 15 min (zelf) te doen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
cees1977
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: do 04 feb 2016, 08:08
8
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Epe

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door cees1977 »

Heeft de thermostaat invloed op het benzine-verbruik? Of de temperatuursensor?
Mijn S40 1.8 bj. 2001 verbruikt nogal veel, ik rij veel op de cruise control, schakel vroeg maar toch een verbruik van 10-10.5L/100km.
De auto wordt erg snel warm van binnen, de temperatuurmeter gaat tot halverwege, dus dit lijkt in order.
Wanneer de thermostaat te vroeg opengaat dan zal het aanzienlijk langer duren voordat de olie op de juiste temperatuur komt.
Dit heeft weer gevolgen voor de smering en dus het verbruik?
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door texaco »

Laatst dat ik hoog verbruik had, heb ik branfstoffilter eens bekeken. Was hard aan vervanging toe, ineens weer zn normale verbruik na vervangen.

Verstuurd vanaf mijn slimme telefoon met Tapatalk
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
cees1977
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: do 04 feb 2016, 08:08
8
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Epe

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door cees1977 »

Hoe kan het brandstoffilter een negatieve invloed hebben op het verbruik?
Deze kan toch alleen maar voor een verminderde doorvoer zorgen?
sjansse
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 feb 2016, 07:56
8
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Reuver
Contacteer:

Re: Temperatuur erg laag.

Bericht door sjansse »

Ja hoor, de thermostaat is vervangen en nu wordt het weer lekker behaaglijk in de auto, de meter gaat nu tot horizontaal, verbruik zal ik in de gaten houden, ik meld het als het merkbaar veranderd.
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Beste leden,
Ik ben sinds twee weken weer eigenaar van een Volvo. Altijd 850 gereden en nu over naar een v40. Nu heb ik al veel problemen gehad sinds ik de v40 heb. Het grootste probleem heeft zich sinds deze week voorgedaan in de koeling.

Onderweg in Duitsland reed ik 160, en ineens liep mijn temp. meter in het rood en begon t lambda lampje te branden. Ik langs de kant om de motor af te laten koelen, ventilator loeide ook als een male gedurende 5a10 min en ging daarna uit. Ik kon geen lekkages constateren onder de auto en bij de waterpomp. Ik anwb gebeld, naar garage gesleept. De garage constateerde dat de temp sensor aan de bakzijde defect was. Onderdeel moest besteld worden. volgende dag gemonteerd, en op weg maar weer. Onderweg na een paar uur precies hetzelfde probleem weer. Temp begon steeds naar het rood, weer langzaam rijden en dan zakte de temp weer. Inmiddels weer in eigen land, ik aan de hand van wat ik hier op het forum allemaal gelezen heb, de temp. sensor vervangen in t thermostaathuis, en meteen de thermostaat ook vervangen. Helaas heeft het bij mij niet verholpen. Nog steeds naar het rood lopende, en verwarming word ook niet warm. Het valt me op dat de meter steeds schommelt, dan weer naar t rood en dan weer naar het midden. Iemand een idee wat dit kan wezen? Ook waarom het lambda lampje aanspringt als de temp, heet wordt?

Graag jullie feedback.
Mvg
Marcel
Volvo v40 1999 1.8 autom.
ralf
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 751
Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 01:34
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Etten-Leur

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door ralf »

Dat gebeurde bij een maatje zn mondeo. Daar keken ze de waterpomp na en waren de schoepjes ervan helemaal weg.
From bottom to top!
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Ik denk dat je even je wagen moet uitlezen. Dan kun je de foutcode van de lambda zien en ook de daadwerkelijke temperatuur.
Maar als je kachel binnen niet warm wordt en de radiator niet met een nieuwe thermostaat lijkt het er ook of je geen water druk hebt.
Plaats reactie