V40 circuitwaardig maken
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 30 okt 2019, 22:25
- 4
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
V40 circuitwaardig maken
Hallo:
ik heb onlangs een V 40 gekocht T4 kenteken SZ-FR-24
dit enkel voor de motor bak en aandrijflijn.
het ligt in de bedoeling dit in een race chassis te gaan hangen van een renault megane.
ik rijdt zelf al meer als 10 Jaar wedstrijden bij oa de DNRT en ACNN op alle bekende circuits.
ik wil eerst de motor goed vermogen laten draaien in het oude volvo chassis voordat ik alles ga demonteren.
er zit echter een hik in de motor boven de 3200 toeren houdt ie in.
ik heb nieuwe bobines kabels en bougies onlangs besteld en ga deze dit weekeinde monteren.
verder is de ECU al bij RICA geweest voor een chipkuur.
max toerental 500 laten verhogen
startonderbreking en sleutelherkenning er uit.
hel ligt in mijn bedoeling om tegen de 300 PK te gaan produceren .
echter wil ik eerst dat de motor goed loopt met de huidige standaard setup.
tips and tricks welkom.
oa grotere turbo
IC injectoren zal niet zo spannend zijn.
wel welke turbo ik moet gaan nemen????????
RICA heeft mij verzekerd dat ze de ECU kunnen aanpassen als ik grotere vermogens wil gaan draaien.
zo ik hoop dat ik jullie een beetje vermaak hier en natuurlijk is alle hulp welkom
ik heb onlangs een V 40 gekocht T4 kenteken SZ-FR-24
dit enkel voor de motor bak en aandrijflijn.
het ligt in de bedoeling dit in een race chassis te gaan hangen van een renault megane.
ik rijdt zelf al meer als 10 Jaar wedstrijden bij oa de DNRT en ACNN op alle bekende circuits.
ik wil eerst de motor goed vermogen laten draaien in het oude volvo chassis voordat ik alles ga demonteren.
er zit echter een hik in de motor boven de 3200 toeren houdt ie in.
ik heb nieuwe bobines kabels en bougies onlangs besteld en ga deze dit weekeinde monteren.
verder is de ECU al bij RICA geweest voor een chipkuur.
max toerental 500 laten verhogen
startonderbreking en sleutelherkenning er uit.
hel ligt in mijn bedoeling om tegen de 300 PK te gaan produceren .
echter wil ik eerst dat de motor goed loopt met de huidige standaard setup.
tips and tricks welkom.
oa grotere turbo
IC injectoren zal niet zo spannend zijn.
wel welke turbo ik moet gaan nemen????????
RICA heeft mij verzekerd dat ze de ECU kunnen aanpassen als ik grotere vermogens wil gaan draaien.
zo ik hoop dat ik jullie een beetje vermaak hier en natuurlijk is alle hulp welkom
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10737
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: V40 circuitwaardig maken
Mijn vraag die in me opkomt; waarom niet met de T4 het circuit op in plaats van het blok in een megane bouwen?
We hebben een lid Rob die zijn T4 phase 1 tot 367pk heeft getuned met een 19T turbo. Uiteraard is alles aangepast om die kracht kwijt te kunnen en op te vangen.
viewtopic.php?t=3871
We hebben een lid Rob die zijn T4 phase 1 tot 367pk heeft getuned met een 19T turbo. Uiteraard is alles aangepast om die kracht kwijt te kunnen en op te vangen.
viewtopic.php?t=3871
- rejaatje
- 40forum team
- Berichten: 7171
- Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
- 11
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Renee
- Locatie: Gemert
Re: V40 circuitwaardig maken
Wauw, indrukwekkend project. Inhoudelijk kan ik je geen tips geven, maar ik zat wel met hetzelfde in mijn hoofd als Marco. Voor jou is dat eigenlijk ook ideaal, want je kunt precies van A tot Z zien wat Rob heeft gebruikt/aangepast etc.
Volvo for life
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 30 okt 2019, 22:25
- 4
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: V40 circuitwaardig maken
Ik race al met een megane NA blok en sequentieele bak .
en heb nog een complete cas gekocht met fia kooi
Lijkt me gewoon leuk ik heb alles liggen dus ga niet met de zware volvo cas liggen de megane is paar honderd kilo lichter
Graag tips omtrent welke turbo.
En heeft iemand een link naar die man die zoveel uit zijn blok heeft gehaald ?
Alhoewel het niet mijn bedoeling is om zoveel power te gaan draaien
en heb nog een complete cas gekocht met fia kooi
Lijkt me gewoon leuk ik heb alles liggen dus ga niet met de zware volvo cas liggen de megane is paar honderd kilo lichter
Graag tips omtrent welke turbo.
En heeft iemand een link naar die man die zoveel uit zijn blok heeft gehaald ?
Alhoewel het niet mijn bedoeling is om zoveel power te gaan draaien
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9425
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: V40 circuitwaardig maken
Ik meen dat 2.0 nokkenassen in het blok passen om de toeren wat hoger te kunnen krijgen. Carter pan van een 2.0 eronder die is wat lager om de auto genoeg te kunnen verlagen. Let wel dan even op wat voor olie filter je er onder schroeft.
Verder idd turbo van een V70 (r) met uitlaatspruitstuk er op zetten (1 poort afzagen en dicht lassen)
Verder idd turbo van een V70 (r) met uitlaatspruitstuk er op zetten (1 poort afzagen en dicht lassen)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10737
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: V40 circuitwaardig maken
De link van zijn webdagboek heb ik hierboven vermeld.
Hij heeft een Garret 19T turbo terwijl de T4 een 14T turbo heeft. Ik dacht dat de 19T uit een S60R kwam.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9425
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: V40 circuitwaardig maken
Maakt niet uit V70(R) heeft deze ook.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 30 okt 2019, 22:25
- 4
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: V40 circuitwaardig maken
eerst het ploffen maar es uit de auto zien te krijgen.
inhouden boven de 3200 toeren
dit weekeinde eerst maar es nieuwe bougies kabels en bobines plaatsen
en een drukmeter plaatsen ben vrijwel zeker dat ik niet full boost draai.
iemand nog een 19T turbo met spruitstuk liggen?
inhouden boven de 3200 toeren
dit weekeinde eerst maar es nieuwe bougies kabels en bobines plaatsen
en een drukmeter plaatsen ben vrijwel zeker dat ik niet full boost draai.
iemand nog een 19T turbo met spruitstuk liggen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 21:26
- 6
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Harmjan
- Locatie: Noordwolde (Groningen)
Re: V40 circuitwaardig maken
Bobines ff checken op scheurtjes, hoe lijkt het verder met dit project? Vind het wel interessant.
- JannekeB
- 5th Gear member
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 19:27
- 14
- Roepnaam: Janneke
- Locatie: Linschoten
Re: V40 circuitwaardig maken
.......................Zijn er ook foto's????
'02 V40 2.0T Europa Prestige
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 30 okt 2019, 22:25
- 4
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: V40 circuitwaardig maken
komen zsm fotos
had bobines en bougies besteld bij autodoc.
heeft 3 weken geduurd afgelopen zaterdag pas binnen gekregen
waardeloos die levertijden van autodoc
anyway alles is er nu zsm monteren .
ben verder tot de ontdekking gekomen dat het uitlaatspruitstuk lekt tussen de kop dus heb ook nieuwe pakkingen gehaald afgelopen zaterdag.
en een reserve spruitstuk gekocht van MP puur voor de zekerheid.
had bobines en bougies besteld bij autodoc.
heeft 3 weken geduurd afgelopen zaterdag pas binnen gekregen
waardeloos die levertijden van autodoc
anyway alles is er nu zsm monteren .
ben verder tot de ontdekking gekomen dat het uitlaatspruitstuk lekt tussen de kop dus heb ook nieuwe pakkingen gehaald afgelopen zaterdag.
en een reserve spruitstuk gekocht van MP puur voor de zekerheid.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10737
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: V40 circuitwaardig maken
Voor een 19T turbo moet je sowieso een ander spruitstuk hebben anders past de turbo niet.
Verstuurd vanuit de ruimte met mijn ONEPLUS 6T
Verstuurd vanuit de ruimte met mijn ONEPLUS 6T
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 30 okt 2019, 22:25
- 4
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: V40 circuitwaardig maken
Hij loopt als een kogel nu!
bobines vervangen liep goed.
maar na enige tijd weer slecht.
na enig onderzoek gevonden.
de kabelboom naar de bobines toe was slecht.
andere van een sloopauto gehaald en deze er aan gesoldeerd.
inmiddels al aardig wat km`s gemaakt hij gaat haaaaarrrdddd
nu nog uitvogelen wat voor dikkere turbo ik moet nemen.
spruitstuk staat nog op de to do list evenals de carterventilatie hij blaast er olie uit de peilstok.
weet iemand het originele bestelnr van het rubber onder de dop?
deze is keihard en dicht ook niet meer af.
bobines vervangen liep goed.
maar na enige tijd weer slecht.
na enig onderzoek gevonden.
de kabelboom naar de bobines toe was slecht.
andere van een sloopauto gehaald en deze er aan gesoldeerd.
inmiddels al aardig wat km`s gemaakt hij gaat haaaaarrrdddd
nu nog uitvogelen wat voor dikkere turbo ik moet nemen.
spruitstuk staat nog op de to do list evenals de carterventilatie hij blaast er olie uit de peilstok.
weet iemand het originele bestelnr van het rubber onder de dop?
deze is keihard en dicht ook niet meer af.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10737
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: V40 circuitwaardig maken
Het rubber onder de olievuldop is deze: 1275379
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 30 okt 2019, 22:25
- 4
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: V40 circuitwaardig maken
super dankjewel ga ik ff langs de dealer binnenkort.
iemand een idee welke dikkere turbo er op te schroeven?
liefst op standaard spruitstuk natuurlijk maar goed als niet anders kan dan een andere.
iemand een idee welke dikkere turbo er op te schroeven?
liefst op standaard spruitstuk natuurlijk maar goed als niet anders kan dan een andere.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10737
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: V40 circuitwaardig maken
Ik heb geen idee welke turbo's passen op het spruitstuk van een V40 maar volgens mij is de Garret 14T de zwaarste in de V40 categorie.
Voor een zwaardere turbo die uit Volvo's komt zoals ik boven al vermeld heb kun je het spruitstuk van een S60 gebruiken door 1 cilinder uitgang eraf te halen. Daarna past hij op een 4 cilinder.
Het is jammer dat Rob en andere getunede specialisten hier niet of nauwelijks meer komen om je verder te helpen. Misschien kan Rica je uitsluitsel geven?
Misschien dat DeNNIS je kan helpen. Hij is bezig met een Focus ST compleet uit te bouwen. viewtopic.php?t=13424
Voor een zwaardere turbo die uit Volvo's komt zoals ik boven al vermeld heb kun je het spruitstuk van een S60 gebruiken door 1 cilinder uitgang eraf te halen. Daarna past hij op een 4 cilinder.
Het is jammer dat Rob en andere getunede specialisten hier niet of nauwelijks meer komen om je verder te helpen. Misschien kan Rica je uitsluitsel geven?
Misschien dat DeNNIS je kan helpen. Hij is bezig met een Focus ST compleet uit te bouwen. viewtopic.php?t=13424
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: wo 30 okt 2019, 22:25
- 4
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: V40 circuitwaardig maken
inmiddels aardig wat gereden.
de auto en bak houden zich prima.
echter begint de olielekkage nu wel heel erg te worden.
nieuwe rubber onder de dop is ok.
ik zit er over te denken de kunstof pot cq bak onder het inlaatspruitstuk compleet te deleten.
ik wil dan een slang maken tussen onderblokaansluiting en kleppendeksel aansluiting met ter hoogt van het kleppendeksel een
T stuk en catchtank.
iemand ervaring mee?
ik heb het stuk leiding wat normaal naar de inlaat loopt nu afgedopt en ik denk dat ie daardoor zijn oliedampdruk nu niet kwijt kan.
de auto en bak houden zich prima.
echter begint de olielekkage nu wel heel erg te worden.
nieuwe rubber onder de dop is ok.
ik zit er over te denken de kunstof pot cq bak onder het inlaatspruitstuk compleet te deleten.
ik wil dan een slang maken tussen onderblokaansluiting en kleppendeksel aansluiting met ter hoogt van het kleppendeksel een
T stuk en catchtank.
iemand ervaring mee?
ik heb het stuk leiding wat normaal naar de inlaat loopt nu afgedopt en ik denk dat ie daardoor zijn oliedampdruk nu niet kwijt kan.