Alles over Central Electronic Module (CEM)
- Loek
- Supporting Member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 15:08
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Loek
- Locatie: vianen
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
dankzij dit forum heel gemakkelijk 1 van de relais weten te vervangen (achterruiterwisser) hele goedkope fix!
voorstel topic
Webdagboek
2009-2013 V40 1.8 1996 luxury line sapphire black 314.000-377.000 km
2013-2023 V40 1.8 2001 Sports line titanium grey 142.000-387.000 km
2023-huidig V40 2.0T 2004 Dynamic Navigator sapphire black 317.000 km
insta: ljcmetvolvov
Webdagboek
2009-2013 V40 1.8 1996 luxury line sapphire black 314.000-377.000 km
2013-2023 V40 1.8 2001 Sports line titanium grey 142.000-387.000 km
2023-huidig V40 2.0T 2004 Dynamic Navigator sapphire black 317.000 km
insta: ljcmetvolvov
- VolvoWierden
- Idle
- Berichten: 74
- Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 18:39
- 9
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Wierden
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Ik ben al een tijdje met een storing bezig, maar vermoed nu ook wel dat de CEM deels defect is.
Mijn storing:
Fluctuerende snelheden van de kachelmotor en alle lampjes van dat paneel branden niet.
Het lijkt wel of de klep voor het regelen van de voorruit onwaseming niet helemaal open staat omdat het ontwassemen heel erg langzaam gaat.
De stoelverwaming werkt ook niet meer.
Zelf inmiddels een andere bedieningspaneel voor de verwaminrng geplaatst,
Kachelweerstand vervangen
Stelmotor van de klep voor de vooruitontwaseming vervangen .
Dashboard is er uit geweest voor het vervangen van de "tocht" strips
Alle betreffende zekeringen bekeken en het probleem is nog steeds niet verholpen
Iemand misschien nog een ander idee?
Mijn storing:
Fluctuerende snelheden van de kachelmotor en alle lampjes van dat paneel branden niet.
Het lijkt wel of de klep voor het regelen van de voorruit onwaseming niet helemaal open staat omdat het ontwassemen heel erg langzaam gaat.
De stoelverwaming werkt ook niet meer.
Zelf inmiddels een andere bedieningspaneel voor de verwaminrng geplaatst,
Kachelweerstand vervangen
Stelmotor van de klep voor de vooruitontwaseming vervangen .
Dashboard is er uit geweest voor het vervangen van de "tocht" strips
Alle betreffende zekeringen bekeken en het probleem is nog steeds niet verholpen
Iemand misschien nog een ander idee?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 14
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Lees even het aller eerste bericht, daarin staat omschreven dat alle problemen die je hebt niet door de cem worden aangestuurd. Verder zoeken in het systeem dus maar
- VolvoWierden
- Idle
- Berichten: 74
- Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 18:39
- 9
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Wierden
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Naast het aller eerste bericht heb ik ook alle berichten in dit topic gelezen, waar ook gesproken word over de ECC, aangezien mijn storingen daarin voorkomen heb ik mijn vraag in dit topic gesteld. Mocht mijn bericht niet in het juiste topic staan zal het vast en zeker verplaatst worden.
-
- Supporting Member
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Breda
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Heb je die fluctuerende ventilator snelheden alleen in de auto ECC stand ?
Als de manueel standen wel normaal functioneren is het zeker de ECC die niet 100 % is.
Ook een tweedehandse van de onderdelenlijn kan kuren hebben.
Dikwijls versleten potmeters of het gebrek aan een juiste calibratie ervan. Daar is in het ECC topic meer over te lezen.
Als de manueel standen wel normaal functioneren is het zeker de ECC die niet 100 % is.
Ook een tweedehandse van de onderdelenlijn kan kuren hebben.
Dikwijls versleten potmeters of het gebrek aan een juiste calibratie ervan. Daar is in het ECC topic meer over te lezen.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
-
- Idle
- Berichten: 98
- Lid geworden op: di 18 jul 2017, 06:57
- 6
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Utrecht
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Daar ben ik ook weer eens :-)
Onlangs weer eens een nieuwe VVT Pulley (en solenoid) gekregen. Het is geen goed plan om alleen korte afstanden te rijden met een thermostaat die voortdurend open staat, daar kan die pulley niet zo goed tegen :-(
Maar daar ben ik hier niet voor. Na het vervangen doen de interval standen (handmatig, gewone interval en sproeier) van mijn ruitenwisser het niet meer. Nu heb ik vanmiddag de auto uitgelezen en krijg ik een CEM foutmelding:
CEM-000A 75-Power supply Signal too low
Sumptomen zijn correct, de melding is meer specifiek dat de 75 Powersupply op stand 2 van mijn contact (ignition) te laag of afwezig zou zijn. oorzaken onder andere een defecte zekering of een onderbreking van een kabel naar het slot of corrosie o.i.d. Er was na de reparatie nog een zekering (accessories) defect die is ondertussen vervangen.
Probleem is niet opgelost maar ik vind verder helemaal geen informatie over deze DTC anders dan de info van VIDA.
Is er hier wellicht iemand die hier iets over durft te roepen ??
Onlangs weer eens een nieuwe VVT Pulley (en solenoid) gekregen. Het is geen goed plan om alleen korte afstanden te rijden met een thermostaat die voortdurend open staat, daar kan die pulley niet zo goed tegen :-(
Maar daar ben ik hier niet voor. Na het vervangen doen de interval standen (handmatig, gewone interval en sproeier) van mijn ruitenwisser het niet meer. Nu heb ik vanmiddag de auto uitgelezen en krijg ik een CEM foutmelding:
CEM-000A 75-Power supply Signal too low
Sumptomen zijn correct, de melding is meer specifiek dat de 75 Powersupply op stand 2 van mijn contact (ignition) te laag of afwezig zou zijn. oorzaken onder andere een defecte zekering of een onderbreking van een kabel naar het slot of corrosie o.i.d. Er was na de reparatie nog een zekering (accessories) defect die is ondertussen vervangen.
Probleem is niet opgelost maar ik vind verder helemaal geen informatie over deze DTC anders dan de info van VIDA.
Is er hier wellicht iemand die hier iets over durft te roepen ??
- Horecaspoilert
- Supporting Member
- Berichten: 365
- Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: André
- Locatie: Tholen, Zeeland
Alles over Central Electronic Module (CEM)
Ik weet nog niet heel veel van vida, maar als ik het zo lees zou het kunnen dat je contactslot elektrisch versleten kan zijn. Die contactunit is vrij makkelijk te vervangen door bijvoorbeeld een sloper. Je kunt dat ook eerst testen door er een andere los aan te hangen en je sleutel in het contact te steken voor de startonderbreker. Je kunt dan met een platte schroevendraaier je loshangende contactschakelaar bedienen en kijken of een en ander wel werkt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Idle
- Berichten: 98
- Lid geworden op: di 18 jul 2017, 06:57
- 6
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Utrecht
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Dat is idd één van de opties, alleen is het wel heel toevallig dat het tijdens een reparatie is gebeurt. Ik wil dus ook eerst even het zekering verhaal checken. Zijn er meer zekeringen dan alleen die in het motor compartiment ? En meer specifiek zekeringen die iets met het contact te maken hebben.
- Horecaspoilert
- Supporting Member
- Berichten: 365
- Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: André
- Locatie: Tholen, Zeeland
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Onder het dashboard aan de linkerkant, achter de motorkap-hendel zit nog een zekeringkast, heel handig verstopt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5762
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
^^ daar ja. Controleer die zekeringkastaansluitingen ook eens op corrosie als je er toch bij zit.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
-
- Idle
- Berichten: 98
- Lid geworden op: di 18 jul 2017, 06:57
- 6
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Utrecht
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Top bedankt, ik ga eens neuzenHorecaspoilert schreef: ↑ma 17 jun 2019, 08:35 Onder het dashboard aan de linkerkant, achter de motorkap-hendel zit nog een zekeringkast, heel handig verstopt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
- 4
- Model: V40
- Bouwjaar: 1999
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Hoi vida goeroe's
Ik zoek de functie op in vida mijn dagverlichting optie weer aan te zetten, deze was op mijn verzoek uitgezet.
Ik merk dat de mistlampen voor en achter niet werken ook de achterlichten op de auto zelf werken niet, wel die op de klep van de v40 zitten. Mijn bakkie V40 1999
Storing zoeken werkt nu met vida en de dice.
Iemand een idee hoe dit moet?
Ik zoek de functie op in vida mijn dagverlichting optie weer aan te zetten, deze was op mijn verzoek uitgezet.
Ik merk dat de mistlampen voor en achter niet werken ook de achterlichten op de auto zelf werken niet, wel die op de klep van de v40 zitten. Mijn bakkie V40 1999
Storing zoeken werkt nu met vida en de dice.
Iemand een idee hoe dit moet?
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10700
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Ook als je dagverlichting optie aanstaat en de schakelaar op 0 werken de mistlampen en groot nog steeds niet. Je moet daarvoor altijd handmatig de lampen aanzetten.
Om de optie weer aan te zetten kan je hier vinden: viewtopic.php?f=33&t=508
Om de optie weer aan te zetten kan je hier vinden: viewtopic.php?f=33&t=508
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 15:44
- 5
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Hallo allemaal,
Is er iemand die voor mij de relais wil vervangen van de cem? Het gaat om beide
relais dimlicht R en L. Ik zou de cem bijvoorbeeld kunnen opsturen. Uiteraard betaal hiervoor
reparatiekosten.
Is er iemand die voor mij de relais wil vervangen van de cem? Het gaat om beide
relais dimlicht R en L. Ik zou de cem bijvoorbeeld kunnen opsturen. Uiteraard betaal hiervoor
reparatiekosten.
240760245940144940V40
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5762
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Geen idee of iemand hier dat ook kan of er toe in de gelegenheid is.
Maar je kunt ook contact opnemen met deze heer. Hij repareert onder ander Volvo ECM's en nog veel meer. Staat ook bekend om zijn goede service en vakkundigheid. Vele Volvo bezitters en zelfs garages laten er elektronische delen repareren of nakijken.
http://www.ets1.nl/index.html
Maar je kunt ook contact opnemen met deze heer. Hij repareert onder ander Volvo ECM's en nog veel meer. Staat ook bekend om zijn goede service en vakkundigheid. Vele Volvo bezitters en zelfs garages laten er elektronische delen repareren of nakijken.
http://www.ets1.nl/index.html
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
-
- 5th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 14
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Lever je zelf ook de relais erbij of moet dat gedaan worden? Zeer goedkoop te bestellen uit China en duurt wat langer of heel duur bij conrad.nl en duurt minder lang. Ik heb toen mijn cem gedaan en is gelukt, ik kan geen garantie geven maar wel mijn best doen. Van waar kom je?
- Bramzel
- Supporting Member
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
- 7
- Roepnaam: Bram
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Ik ga woensdag naar Van Dijk in Lunteren. Die adverteert met CEM reparatie op Marktplaats en zit vlak bij m'n werk. Zou een klaar-terwijl-u-wacht klusje moeten zijn, dus hopelijk kan ik dan weer met 2 werkende koplampen terug naar uit.
Wagenpark: '12 Ford Focus 1.6 EcoBoost - '07 Citroën C1 1.0
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 19:41
- 6
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Beste dames/heren,
Als ik alles zo doorlees verwacht ik ook dat mijn beide relais kapot zijn op de CEM, dimlicht links deed het eerder niet meer, nu na ong. 5000km ook rechts niet meer (links was 'tijdelijk' aan rechts gekoppeld). Nu durf ik het avontuur wel aan om enkele nieuwe te plaatsen, maar zou ik nog willen vragen wat nu de methode is om met zekerheid te zeggen dat de relais kapot is.
Ik heb een multimeter.
De zekeringen zijn niet doorgebrand en ik meet 0 volt op de stroomdraad voor het dimlicht. De schakelaar zag er normaal uit.
Of is dit al genoeg zekerheid.
groet en alvast bedankt voor het meedenken.
Als ik alles zo doorlees verwacht ik ook dat mijn beide relais kapot zijn op de CEM, dimlicht links deed het eerder niet meer, nu na ong. 5000km ook rechts niet meer (links was 'tijdelijk' aan rechts gekoppeld). Nu durf ik het avontuur wel aan om enkele nieuwe te plaatsen, maar zou ik nog willen vragen wat nu de methode is om met zekerheid te zeggen dat de relais kapot is.
Ik heb een multimeter.
De zekeringen zijn niet doorgebrand en ik meet 0 volt op de stroomdraad voor het dimlicht. De schakelaar zag er normaal uit.
Of is dit al genoeg zekerheid.
groet en alvast bedankt voor het meedenken.
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 19:41
- 6
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
Met dank aan jullie heldere uitleg is het gelukt om de twee relais te vervangen op de CEM. Mijn lampen branden weer! Goud!
Bedankt
Bedankt
- jbruijs
- Beheerder
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 8
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: Alles over Central Electronic Module (CEM)
lekker hoor! goed bezigbrentvddoelen schreef: ↑do 23 sep 2021, 00:27 Met dank aan jullie heldere uitleg is het gelukt om de twee relais te vervangen op de CEM. Mijn lampen branden weer! Goud!
Bedankt
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001