Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Denk je aan de drijfstangen?
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Als je een volledige T5R motor in de x40 zou doen, zou je denk ik de eerste zijn. Maar je bedoelt dus niet de volledige motor.jwv40 schreef:Gister een t5r motor opgehaald met 19t turbo de ombouw zal dus naar 19t worden eerdaags beginnen met spruitstuk aanpassen updates zullen verder gaan in me wbd
[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Ombouw naar 19T zal alleen de turbo zijn zoals ik 't lees. Lijkt me 'n goede keus voor de Ph1 T4 (doel was toch 250-275pk?). Daarboven hoef je toch pas aan drijfstangen en zuigers te beginnen, Rob?
Zie setup Henri: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 5558#p5558
Zie setup Henri: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 5558#p5558
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Pk's en Nm zijn twee verschillende dingen en hangt af van de softwaretune.Kijk hier dus goed na en niet trappen voordat dit op orde is.
Het kan zijn dat de 19T zo snel opspoelt dat alles krom gaat bij geen juiste tune. Groot is niet altijd goed, en kan ook in "veiligmodustune" ervoor zorgen dat het onderin de toeren uberhaupt "taart" is.
De 19T kan een goede toekomstkeuze zijn als je door gaat in de pk's en natuurlijk omdat het nu een koopje misschien was.
Maar de 19T is voor 250-275 pk een veel te grote turbo....met de 14T en dikke IC, 3" uitlaat zat ik ook zeker al op 250-260 pk.
Dus een 16T was voldoende geweest, maar als de eigenaar goedkoop een 19T op kop kon tikken snap ik dat zeker.
Investeer ook in een AFR & Turbodrukmeter voorzover die nog niet in je bezit zijn. Doe er 1 in je A-stijl en de ander op stuur of onder radio.
Het kan zijn dat de 19T zo snel opspoelt dat alles krom gaat bij geen juiste tune. Groot is niet altijd goed, en kan ook in "veiligmodustune" ervoor zorgen dat het onderin de toeren uberhaupt "taart" is.
De 19T kan een goede toekomstkeuze zijn als je door gaat in de pk's en natuurlijk omdat het nu een koopje misschien was.
Maar de 19T is voor 250-275 pk een veel te grote turbo....met de 14T en dikke IC, 3" uitlaat zat ik ook zeker al op 250-260 pk.
Dus een 16T was voldoende geweest, maar als de eigenaar goedkoop een 19T op kop kon tikken snap ik dat zeker.
Investeer ook in een AFR & Turbodrukmeter voorzover die nog niet in je bezit zijn. Doe er 1 in je A-stijl en de ander op stuur of onder radio.
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
-
- Engine off
- Berichten: 11
- Lid geworden op: do 01 aug 2013, 20:35
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Complete ombouw kon ik inderdaad goedkoop op de kop tikken vandaar t zit er inmiddels al op,
Enkel uitlaatlijn nog doen en dan 13 juni Weer na de testbank
turbodruk meter is al aanwezig is eventueel andere maf sensor nog een aanrader ?
Of kan mijn ph1 dit wel aan
[ Geplaatst met Android ]
Enkel uitlaatlijn nog doen en dan 13 juni Weer na de testbank
turbodruk meter is al aanwezig is eventueel andere maf sensor nog een aanrader ?
Of kan mijn ph1 dit wel aan
[ Geplaatst met Android ]
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Turbo Aanpassen
B4204T5 is met 14T turbo en heeft 200pkBoeat schreef:Motoren en hun turbo's
12T - B4204T 160pk 1998-1999, S/V40 twin scroll
12T - B4204T5 165pk 2000-, S/V40 twin scroll
12T - B5204T3 225pk ??-?? C70
12T - B5204T4 163pk ??-?? C70
12T - B5204T5 180pk ??-?? S60
14T - B4194T 200pk 1998-1999 S/V40
14T - B4204T3 200pk 2000- S/V/40 twin scroll
14T - B5254T2 200pk ??-?? S60/V70
13G - B5254T 193pk 1996-1998, rechte flens turbinehuis
13G - B5244T 193pk 1999-2000, schuine flens turbinehuis
13G - B5244T 200pk 2001, schuine flens turbinehuis
15G - B5234T 225pk/B5234T5 240pk 1994-1995, conische flens turbinehuis
15G - B5234T 225pk/B5234T5 240pk 1996, rechte flens turbinehuis
16T - B5234T4 250pk 1996 850R handgeschakeld, rechte flens turbinehuis
16T - B5234T3 240pk 1997-1998 S/V/C70 T5, rechte flens turbinehuis
16T - B5234T3 240pk 1999-2000 S/V/C70 T5, schuine flens turbinehuis
16T - B5234T3 250pk 2001- heden S60/V70N T5, schuine flens turbinehuis
18T - B5234T4 250pk 1997-1998 S/V70R handgeschakeld FWD/AWD, rechte flens turbinehuis
18T - B5234T 250pk 1999 alleen de V70R AWD met 4 traps automaat, schuine flens turbinehuis
19T - B5244T 265pk 2000 V70R AWD, 5 traps automaat schuine flens turbinehuis
B4204T3 is met 12T turbo en heeft 165pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Andere turbo
Nu ik mijn turbo toch moet vervangen, loop ik met het idee om een maatje groter te kopen, zodat er meer vermogen uitgehaald kan worden.
ZIjn er andere turbo voor de 1.9 t4 redelijk pasklaar? of moet dit allemaal aangepast worden? en aan welk bedrag moet ik denken voor een leuke setup. Ik neem aan dat de ecu op maat gechipt moet worden of is dit niet een must?
ZIjn er andere turbo voor de 1.9 t4 redelijk pasklaar? of moet dit allemaal aangepast worden? en aan welk bedrag moet ik denken voor een leuke setup. Ik neem aan dat de ecu op maat gechipt moet worden of is dit niet een must?
S40 T4
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Ecu moet aangepast worden, voor het zelfde rij je 15 min met een grotere/zwaardere turbo, raakt de warme/koude lucht vanonder rel en is je kop afgeschreven omdat de hele meuk doodleuk verbrand.
[ Geplaatst met iPhone ]
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Zoals ik gelezen heb is het beste om een groter turbinewiel in de td04 te laten zetten, dan kom ik op punt 2: ik heb een 99er, waarschijnlijk met de ecu die moeilijk te kraken is/ of kapot kan gaan bij chippen. Klopt dit?
S40 T4
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Ecu is gewoon te chippen. Info kan je eventueel opvragen bij ET of fasttech ed
[ Geplaatst met iPhone ]
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 08:51
- 6
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
Alles over tuning uitlaat systeem; downpipe demper enz
Ik vroeg mij wat af, ik weet niet of ik hier goed zit maar dat horen we vanzelf, ik heb nu een 2.0T S40 met 160 pk en deze wil ik richting de 230pk hebben. Wat is de beste manier om dit te doen? De t14 turbo erop zit ik op 200pk maar das nog niet helemaal mijn doel
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Je zoekt de grens op van je blok ?
Zoek het topic van blackwolf eens op. Ging er ook ver in.
Zoek het topic van blackwolf eens op. Ging er ook ver in.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Volgens mij kan je dan beter een T4 kopen :-) als je echt ver wil gaan.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 08:51
- 6
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
haha is pas over verloop van tijd, doen het eerst nog rustig aan. maar ik kan nu aan een t14 turbo komen van een phase 1 t4. dat is gewoon mik en klik werk op een phase 1 2.0T? wat moet ik allemaal doen om dat werkend te krijgen?
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Er is een topic waar in staat welke turbo waar wel en niet op past, ze zijn niet zomaar over te zetten.
wel zijn ze uit elkaar te trekken en delen er van te gebruiken in de huidige (of andere) turbo.
naast dat, zal je de boel moeten remappen, en kan je naast turbo de handel chippen.
blackwolf had ook waterstof om een bepaalde compressie te bereiken in het blok (zat op de lucht inlaat bij de gasklep)
alleen heeft hem dat wel zijn gehele blok gekost door nog geen stukje van 15 min te rijden naar het bedrijf om de handel te chippen, waar de kleppen weg zijn gebrand en zuigers mee ik ook aan gord waren.
200 pk is een mooi gebied voor een 2.0T en verder zit je gelijk op de grens van het blok.
dit komt omdat de cilinderwanden vrij dun zijn, en bij meer geweld / vermogen sneller scheuren.
de 1.9T4 heeft dikkere wanden.
wel zijn ze uit elkaar te trekken en delen er van te gebruiken in de huidige (of andere) turbo.
naast dat, zal je de boel moeten remappen, en kan je naast turbo de handel chippen.
blackwolf had ook waterstof om een bepaalde compressie te bereiken in het blok (zat op de lucht inlaat bij de gasklep)
alleen heeft hem dat wel zijn gehele blok gekost door nog geen stukje van 15 min te rijden naar het bedrijf om de handel te chippen, waar de kleppen weg zijn gebrand en zuigers mee ik ook aan gord waren.
200 pk is een mooi gebied voor een 2.0T en verder zit je gelijk op de grens van het blok.
dit komt omdat de cilinderwanden vrij dun zijn, en bij meer geweld / vermogen sneller scheuren.
de 1.9T4 heeft dikkere wanden.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 08:51
- 6
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Ik was op de hoogte van de dikkere cilinderwanden van het T4 blok, waar kan ik dat topic vinden als ik vragen mag?
- BartJongedijk
- 1st Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 22:01
- 6
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Een b4204t5 en b420t3 zijn het zelfde blok maar met een andere turbo toch? Dus als je een phase 2 t4 chipped naar 230pk zit je meteen op de grenzen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: ma 13 nov 2017, 08:51
- 6
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
boem is ho toch?
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Een paar topics lager dan jou eigen topic
https://www.volvo40forum.nl/forum/viewt ... =47&t=2099
https://www.volvo40forum.nl/forum/viewt ... 10&t=12264
verdiep je eerst in de materie voor je verder gaat knutselen en er niet uit komt
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- BartJongedijk
- 1st Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 22:01
- 6
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
Re: Turbo upgrades en wat daarbij benodigd
Beste leden,
Na redelijk wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat een 2.0 t4 een andere turbo gebruikt dan een een 1.9 t4.
Ik heb meerdere turbo's uit elkaar gehaald en de turbo van een 2.0 t4 is een stuk groter dan een 14t.
Na het meten van de schoepjes en hoogte komt het compressor wiel op een 15t uit.
Nu kan dit een leuke upgrade zijn van een 1.9.t4 maar je blijft het "kleine" TD04L turbine wiel houden, dus het vermogen zal niet spectaculair veel meer worden. (Maar alle kleine beetjes helpen )
Tevens is het PLUG&PLAY. Dus als je een 14t of 12t hebt kan je deze er gewoon op mikken. (zou het niet zomaar doen op een 2.0t)
Op de foto kan je het verschil zien tussen een 14t en een 15t.
Hier nog eentje met een 12t in het midden.
Voor de gene die graag product nummers willen.
49377-06362
49377-06351
8602298
Ik hoop dat iemand er wat mee kan
Na redelijk wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat een 2.0 t4 een andere turbo gebruikt dan een een 1.9 t4.
Ik heb meerdere turbo's uit elkaar gehaald en de turbo van een 2.0 t4 is een stuk groter dan een 14t.
Na het meten van de schoepjes en hoogte komt het compressor wiel op een 15t uit.
Nu kan dit een leuke upgrade zijn van een 1.9.t4 maar je blijft het "kleine" TD04L turbine wiel houden, dus het vermogen zal niet spectaculair veel meer worden. (Maar alle kleine beetjes helpen )
Tevens is het PLUG&PLAY. Dus als je een 14t of 12t hebt kan je deze er gewoon op mikken. (zou het niet zomaar doen op een 2.0t)
Op de foto kan je het verschil zien tussen een 14t en een 15t.
Hier nog eentje met een 12t in het midden.
Voor de gene die graag product nummers willen.
49377-06362
49377-06351
8602298
Ik hoop dat iemand er wat mee kan