Motor loopt op <4 cilinders ; 3 of 2 = waarschijnlijk bobine
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers
Nou ja, ik heb voor de problemen begonnen olie peil gechecked, nog niet er na. Heb net twee bobines van de sloop gehaald, zo eens even eentje op z'n plek zetten en hopen dat het probleem over is. Gelijk maar even olie peil checken...
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers
ik heb dat schudden ook, alleen soms..
na de vakantie maar de ontsteking eens nakijken.
Bij mij loopt hij ook te hikken.
alleen na 1 of 2 minuten is het weer voorbij en daarna weer 300km kunnen rijden ( daarvoor ook 1100km probleemloos.. )
na de vakantie maar de ontsteking eens nakijken.
Bij mij loopt hij ook te hikken.
alleen na 1 of 2 minuten is het weer voorbij en daarna weer 300km kunnen rijden ( daarvoor ook 1100km probleemloos.. )
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers
Hey Alexxx, ga eens even heel snel vakantie houden!
Maar net de bobine geplaatst, vervolgens weer losgehaald en de andere bobine geplaatst (ja, links en rechts zijn verschillend!), aangesloten en motor gestart... prima!
Nu had ik gister echter ook een prima ritje richting Dimakiro, en terug een &#%^* rit. Zo dadelijk ff naar de brezan voor een nieuwe stuurkogel, die er onder klussen en richting APK garage voor een goedkeur en afmelding.
En dan te bedenken dat ik bij een vorige auto de hoop op dit punt al lang had opgegeven...
Jongens, lang leve het forum!
Maar net de bobine geplaatst, vervolgens weer losgehaald en de andere bobine geplaatst (ja, links en rechts zijn verschillend!), aangesloten en motor gestart... prima!
Nu had ik gister echter ook een prima ritje richting Dimakiro, en terug een &#%^* rit. Zo dadelijk ff naar de brezan voor een nieuwe stuurkogel, die er onder klussen en richting APK garage voor een goedkeur en afmelding.
En dan te bedenken dat ik bij een vorige auto de hoop op dit punt al lang had opgegeven...
Jongens, lang leve het forum!
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers
@Nick en Kiwi: Hoe zagen jullie bobines eruit? Scheurtjes kunnen nog wel eens de boosdoener zijn.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers
Heb hem hier in de hand, en ik zie er niets bijzonders aan... tis bij mij ook nog even afwachten hoe de nieuwe bobine zich houdt. Als het probleem zich opnieuw meldt, verdenk ik de bedrading naar die bobine...
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers
OK, heb je het nog getest op de een of andere manier of gewoon vervangen? VADIS zal 'r vast wat over zeggen denk ik.
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers
Ik heb vandaag ook de bobines en de bougiekabels vervangen. De auto begon af en toe op 2 cylinders te lopen, en dat vind ik niet zo fijn als je op LPG rijdt.....
Affijn, ik was op de sloop 5 tientjes kwijt voor alles, heb het zelf van de donor afgeschroefd. Er staan hier 3 x40's, 1 diesel en 2 benzine's. Ik heb de spullen van de auto afgeschroefd waar de neus krom van was. Er stond ook een s40 waar ik niet aan kon zien of er iets aan kapot was. Grote kans dat die auto gesloopt werd omdat hij niet lekker liep ofzo. Dus grote kans dat één van die bobine's kapot was.
Maar goed, spullen overgezet, gelijk even een rit van 100 km gemaakt (imperiaal opgehaald voor de 340). Ook gelijk weer een setje schakelbusjes vervangen, de lekkage van de ruitensproeier opgelost (slangetje ingekort) en de antenne-versterker uitgeschakeld. Helemaal goed!! Nu nog 1 nieuwe achterband (karkasbreuk), dan kan hij er weer tegen. En een nieuwe sidemarker, die viel er vandaag uit. Op de snelweg. Dus echt kapot.
Affijn, ik was op de sloop 5 tientjes kwijt voor alles, heb het zelf van de donor afgeschroefd. Er staan hier 3 x40's, 1 diesel en 2 benzine's. Ik heb de spullen van de auto afgeschroefd waar de neus krom van was. Er stond ook een s40 waar ik niet aan kon zien of er iets aan kapot was. Grote kans dat die auto gesloopt werd omdat hij niet lekker liep ofzo. Dus grote kans dat één van die bobine's kapot was.
Maar goed, spullen overgezet, gelijk even een rit van 100 km gemaakt (imperiaal opgehaald voor de 340). Ook gelijk weer een setje schakelbusjes vervangen, de lekkage van de ruitensproeier opgelost (slangetje ingekort) en de antenne-versterker uitgeschakeld. Helemaal goed!! Nu nog 1 nieuwe achterband (karkasbreuk), dan kan hij er weer tegen. En een nieuwe sidemarker, die viel er vandaag uit. Op de snelweg. Dus echt kapot.
- René
- Beheerder
- Berichten: 32044
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers
Hmzz, ben ook wel benieuwd naar de bobines.
Ik neem aan dat jullie de blokbobines hebben?
Tenminste, ik had 2 penbobines en die zijn wel onderling te verwisselen.
Geloof dat het verschil zit in de phase I en II?
Ik neem aan dat jullie de blokbobines hebben?
Tenminste, ik had 2 penbobines en die zijn wel onderling te verwisselen.
Geloof dat het verschil zit in de phase I en II?
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers
Ik heb een '96 fase1, daarin zitten 2 blokbobines, die ten opzichte van elkaar afwijken. Belangerijkste herkenpunt: de bobine aan de passagierszijde heeft een wit aansluitblokje voor de laagspanning, de bobine aan bestuurderszijde heeft een zwart aansluitblokje.
Per bobine worden 2 bougies aangevuurd, 1 en 4, 2 en 3.
Per bobine worden 2 bougies aangevuurd, 1 en 4, 2 en 3.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers
Inderdaad, precies zoals Roffel-Patje al zegt. Maar als ik Haynes goed heb gelezen dan geven beide bobines beide cilinders een vonk, aangezien de ene cilinder op dat moment de vonk nodig heeft, en de andere cilinder toch alleen maar uitlaatgas staat weg te duwen en vonk geen effect heeft. Dit scheelt in ingewikkelde (en blijkbaar onnodige) aansturing.
Als dan de keuze of bobine 1 of bobine 2 moet vonken aangegeven wordt via de bedrading naar de bobine, dan zou er dus geen verschil mogen zitten in de linker en rechter bobine. Enige verschil (waardoor ze niet uitwisselbaar zijn), is een plastic vormpje tussen de twee bougie kabel connectoren, waar de klem van de bougie kabels in schuift. De klem van de rechter bougiekabels is ander dan de klem van de linker bougie kabels. Zou je dus een verkeerde bobine willen plaatsen, moet je ook de verkeerde klem plaatsen
Maar ook bij mij werkt het dus weer, motor draait weer soepel (voor zover dit oude beestje lekker draait), en heb weer een jaartje APK gefixed!
Als dan de keuze of bobine 1 of bobine 2 moet vonken aangegeven wordt via de bedrading naar de bobine, dan zou er dus geen verschil mogen zitten in de linker en rechter bobine. Enige verschil (waardoor ze niet uitwisselbaar zijn), is een plastic vormpje tussen de twee bougie kabel connectoren, waar de klem van de bougie kabels in schuift. De klem van de rechter bougiekabels is ander dan de klem van de linker bougie kabels. Zou je dus een verkeerde bobine willen plaatsen, moet je ook de verkeerde klem plaatsen
Maar ook bij mij werkt het dus weer, motor draait weer soepel (voor zover dit oude beestje lekker draait), en heb weer een jaartje APK gefixed!
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 19:52
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
Re: Verlies van power, motor staat te schudden = Bobine defect
Gister avond ben ik uit mijn werk zonder problemen richting huis gereden (het regende buiten). Nadat ik 10 minuutjes ben gestopt en ik de motor opnieuw startte was het blok aan het rammelen, geen vermogen en een stinkende uitlaat.. Wat eerder in het topic ook werd omgeschreven. Olie pijl was ontzettend laag, meteen 1,5 liter bijgedaan maar probleem was niet volhopen.
Met plankgas kon ik 50km/p halen en ben ik naar huis gereden. Vanochtend toch maar weer eens proberen en wonderbaarlijk genoeg 'deed' de auto het weer; vermogen was terug en zonder stinken of rammelen op mijn bestemming aan gekomen. Ongeveer 2 uur later weer naar huis gereden: Zonder problemen.
Wil ik ruim 1,5 uur later naar mijn werk reiden, is het zelfde probleem weer terug! Rammelen, stinken en geen vermogen.
Als ik dit topic lees denk ik: Bobine + bougies vervangen en eventueel de kabels. Een collega (met een ver monteurs verleden) zegt dat de ‘verdelerkap’ kapot is.
Hebben jullie tips/ advies?
Met plankgas kon ik 50km/p halen en ben ik naar huis gereden. Vanochtend toch maar weer eens proberen en wonderbaarlijk genoeg 'deed' de auto het weer; vermogen was terug en zonder stinken of rammelen op mijn bestemming aan gekomen. Ongeveer 2 uur later weer naar huis gereden: Zonder problemen.
Wil ik ruim 1,5 uur later naar mijn werk reiden, is het zelfde probleem weer terug! Rammelen, stinken en geen vermogen.
Als ik dit topic lees denk ik: Bobine + bougies vervangen en eventueel de kabels. Een collega (met een ver monteurs verleden) zegt dat de ‘verdelerkap’ kapot is.
Hebben jullie tips/ advies?
- Nick
- 5th Gear member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:31
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Roermond
Re: Verlies van power, motor staat te schudden = Bobine defect
Ik durf voor 99% te zeggen dat het een van de bobines is,
Gewoon even de pluggen trekken als hij begint te schudden.
Suc7
Gewoon even de pluggen trekken als hij begint te schudden.
Suc7
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Verlies van power, motor staat te schudden = Bobine defect
Jazeker... Een verdelerkap heb je niet, je hebt een tweetal bobines waarvan er dus eentje (waarschijnlijk) is overleden.
ik weet niet wat voor motorblok je hebt, maar ik heb nog een linker bobine (voor bougie 2 en 3) voor een B4184S (1.8 liter) hier in voorschoten liggen.
ik weet niet wat voor motorblok je hebt, maar ik heb nog een linker bobine (voor bougie 2 en 3) voor een B4184S (1.8 liter) hier in voorschoten liggen.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 19:52
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
Re: Verlies van power, motor staat te schudden = Bobine defect
Mijn motorblok is: B4184S, zelfde dus! Eventueel wel interessant als jij nog een Bobine hebt liggen, ik ga vanavond of morgen even kijken welke kapot is.
Is het verstandig om ook meteen de bougies en kabels te vervangen, of is dat niet nodig?
Is het verstandig om ook meteen de bougies en kabels te vervangen, of is dat niet nodig?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Verlies van power, motor staat te schudden = Bobine defect
Zoals in dit topic al gemeld kun je de kabels checken door (vooral in het donker of schemering) met draaiende motor de kabels te besproeien met een plantenspuit (standje nevel). Als de kabels op zijn dan lekken ze stroom naar de omgeving (blok), wat extra makkelijk gaat als de lucht er om heen vochtig is. Motor gaat ook verrot (nog erger) lopen door meer verlies van spanning.
Of de bougies vervangen moeten worden kun je nog makkelijker testen... vraag je zelf af wanneer ze voor het laatst zijn vervangen, als dat meer dan twee jaar is kun je ze net zo goed vervangen. Doe dan Volvo origineel, zijn niet zo duur (€25 ongeveer), elders zul je niet beter/goedkoper vinden.
Of de bougies vervangen moeten worden kun je nog makkelijker testen... vraag je zelf af wanneer ze voor het laatst zijn vervangen, als dat meer dan twee jaar is kun je ze net zo goed vervangen. Doe dan Volvo origineel, zijn niet zo duur (€25 ongeveer), elders zul je niet beter/goedkoper vinden.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 19:52
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
Re: Verlies van power, motor staat te schudden = Bobine defect
Vanochtend de kabels getest met de plantenspuit, natuurlijk wel even gewacht totdat het ophield met regenen. (stel je voor dat de boel nat zou worden ) Maar wederom: de motor deed het gewoon zoals het hoort; geen gerammel of stinken en genoeg vermogen. Later boodschappen gedaan, en toen nog een keer een ritje gemaakt... maar zonder problemen.
Ik wil er nog niet mee naar mijn werk rijden ofzo, blijft vervelend dus. Misschien is het probleem ook in combinatie met het slechte weer?
Sowieso gaan er nieuwe bougies in. Zelf heb ik al ruim 60.000km gereden met de volvo, en ik weet niet wanneer de vorige eigenaar de bougies heeft vervangen: Hoog tijd dus! Misschien gaat het daarna beter ..
Ik wil er nog niet mee naar mijn werk rijden ofzo, blijft vervelend dus. Misschien is het probleem ook in combinatie met het slechte weer?
Sowieso gaan er nieuwe bougies in. Zelf heb ik al ruim 60.000km gereden met de volvo, en ik weet niet wanneer de vorige eigenaar de bougies heeft vervangen: Hoog tijd dus! Misschien gaat het daarna beter ..
- Ronald Rijnbout
- 4th Gear member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:15
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Breda
Re: Verlies van power, motor staat te schudden = Bobine defect
ff de stroom van de accu voor een reset?
was de oplossing bij mij
was de oplossing bij mij
V40 1.8 uit '98. 3.5cm verlaagd Apex en 17 inch AEZ Xylo's met Bridgestone potenza's
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=7
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=7
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Motor loopt opeens slecht (op drie pitten?)
Vanmorgen thuis gekomen uit Amsterdam, nog geen probleem.
Vanmiddag 2 km gereden naar mijn schoonouders, nog geen probleem.
Eind van de middag start ik de auto zonder problemen.
Moest de ruiten even schoonmaken dus liet hem stationair lopen.
Begon heel slecht stationair te lopen, onder de 500 toeren en tegen het afslaan aan.
Ik dacht dat komt zo wel goed, niet dus.
Toen ik weg reed trok hij bijna niet op en bleef hij slecht lopen.
Als je hem in zijn vrij zet en je geeft gas stijgen de toeren normaal maar hij levert dus geen vermogen/koppel.
Rustig naar huis gereden en thuis, in het donker, even onder de kap gekeken.
Kan zo opervlakkig niks bijzonders zien maar rook wel een lichte rubberlucht.
Gelukkig heb ik na de nachtdienst van vanavond een week vrij, rij dus nu even in de auto van moeders.
Als er al mensen zijn die een idee hebben hou ik me aanbevolen.
Vanmiddag 2 km gereden naar mijn schoonouders, nog geen probleem.
Eind van de middag start ik de auto zonder problemen.
Moest de ruiten even schoonmaken dus liet hem stationair lopen.
Begon heel slecht stationair te lopen, onder de 500 toeren en tegen het afslaan aan.
Ik dacht dat komt zo wel goed, niet dus.
Toen ik weg reed trok hij bijna niet op en bleef hij slecht lopen.
Als je hem in zijn vrij zet en je geeft gas stijgen de toeren normaal maar hij levert dus geen vermogen/koppel.
Rustig naar huis gereden en thuis, in het donker, even onder de kap gekeken.
Kan zo opervlakkig niks bijzonders zien maar rook wel een lichte rubberlucht.
Gelukkig heb ik na de nachtdienst van vanavond een week vrij, rij dus nu even in de auto van moeders.
Als er al mensen zijn die een idee hebben hou ik me aanbevolen.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
- Robzor
- Supporting Member
- Berichten: 1131
- Lid geworden op: do 30 jun 2011, 21:49
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Robert
- Locatie: Aarle-Rixtel
Re: Motor loopt opeens slecht (op drie pitten?)
Ik denk dat het een kapotte bobine is. Zelf 2 keer een bobine kapot gehad en dezelfde symptonen.
Volvo V40 2.0T AUT 2003
Webdagboek
"There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die."
Webdagboek
"There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die."
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Motor loopt opeens slecht (op drie pitten?)
Is er er een manier om te zien of, en zo ja, welke dan stuk is?
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008