Alles over de schakelbusjes handbak en automaat (te laten) vervangen
-
- Idle
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
- 14
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
V40 1.8 Europa 1998
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
soh... voor die prijs ga ik eerst eens zoeken bij de locale ijzerwaren zaak!!
Misschien dat ik later zal moeten toegeven dat je dat zelf ook al gedaan zult hebben, en dat die niet goedkoper zijn, maar ik ga het toch proberen... morgen meer hier over!
Misschien dat ik later zal moeten toegeven dat je dat zelf ook al gedaan zult hebben, en dat die niet goedkoper zijn, maar ik ga het toch proberen... morgen meer hier over!
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
- corhog
- Supporting Member
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
- 15
- Model: XC90
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Cor
- Locatie: Nazereth
- Contacteer:
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Ik vraag me af of een gesloten lager niet beter is i.v.m. vocht en vuil onder de wagen
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek
Webdagboek
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Sander ik had gehoopt op een meer ondersteunend verhaal.fam-ploeg schreef:http://www.vxb.com/page/bearings/PROD/Thrust/Kit7156
Heb je ze echt helemaal uit de States laten overkomen?
Laat even wat meer achtergrond weten, dan hebben we er allemaal wat meer aan.
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
- 14
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Of het vet in de lagertjes blijft zitten weet ik ook niet. Ik heb voor de zekerheid na montage er een (in langsrichting doorgeknipt) stuk koelslang eromheen gewikkeld, gevuld met vet.corhog schreef:Ik vraag me af of een gesloten lager niet beter is i.v.m. vocht en vuil onder de wagen
Goedkoop is het inderdaad niet (tenzij je de lagertjes ook in NL kunt kopen), maar je voelt het resultaat elke keer dat je de pook aanraakt.
V40 1.8 Europa 1998
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Hier een Nederlands adresje voor de lagers, kosten €11.17 per stuk.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Idle
- Berichten: 35
- Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
- 14
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Kopen in NL lijkt makkelijker, maar iets laten verzenden vanuit de USA kost evenveel muisklikken. VXB rekent 11 euro voor een setje van 2, plus wat verzendkosten natuurlijk. De F10-18G van Neita kost 22 euro per 2, excl verzending; zal ongeveer even duur als VXB worden denk ik.
Montage:
- het gaat om de voorste schakelstang-koppeling, tegen de versnellingsbak aan
- draai de M6 bout eruit, schuif de schakelstang opzij en verwijder de 2 oude plastic busjes met buisje
- zaag van beide plastic busjes het middenste buisje af: deze heb je nodig om de metalen bus te centeren
- kort de metalen bus (dia 10 mm) een millimeter in, anders krijg je geen voorspanning in de nieuwe lagertjes
- schuif de 2 afgezaagde plastic busjes om het ingekorte metalen buisje heen
- monteer het geheel, wijst zichzelf; vet de lagers goed in dan blijven ze "plakken"
- draai de langere M6 bout zo vast aan dat er flink kracht in zit maar de lagertjes nog soepel rollen
- zoek een oud stuk koelslang of zo, knip dit op maat, flink wat vet erin en sla om het geheel heen
- eventueel een tie-wrapje zodat de slang er niet af kan vallen
Montage:
- het gaat om de voorste schakelstang-koppeling, tegen de versnellingsbak aan
- draai de M6 bout eruit, schuif de schakelstang opzij en verwijder de 2 oude plastic busjes met buisje
- zaag van beide plastic busjes het middenste buisje af: deze heb je nodig om de metalen bus te centeren
- kort de metalen bus (dia 10 mm) een millimeter in, anders krijg je geen voorspanning in de nieuwe lagertjes
- schuif de 2 afgezaagde plastic busjes om het ingekorte metalen buisje heen
- monteer het geheel, wijst zichzelf; vet de lagers goed in dan blijven ze "plakken"
- draai de langere M6 bout zo vast aan dat er flink kracht in zit maar de lagertjes nog soepel rollen
- zoek een oud stuk koelslang of zo, knip dit op maat, flink wat vet erin en sla om het geheel heen
- eventueel een tie-wrapje zodat de slang er niet af kan vallen
V40 1.8 Europa 1998
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Misschien bestaat hier wel de mogelijkheid voor korting bij grotere afname.kiwi schreef:Hier een Nederlands adresje voor de lagers, kosten €11.17 per stuk.
Als iemand in de buurt woont en op de nieuwjaars meeting komt dan scheelt het ook weer verzendkosten.
Groetjes Wouter
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Voor wat betreft een groupbuy:
Wouter gaf aan dat deze busjes zijn niet meer gebruikt werden vanaf modeljaar '98, dus nou weet ik niet hoeveel 40's er hier zijn tot '98, maar dit geldt dus maar voor een paar bouwjaren.
Wouter gaf aan dat deze busjes zijn niet meer gebruikt werden vanaf modeljaar '98, dus nou weet ik niet hoeveel 40's er hier zijn tot '98, maar dit geldt dus maar voor een paar bouwjaren.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Dat heb je fout begrepen.
Rob had dit gedeelte uit een ander topic gehaald.
Deze busjes gelden voor de M5P en M3P versnellingsbakken, de MDM5 en M56 (met kabel) zijn er van 1998 ingekomen voor oa de turbo en later in 2000 voor alle type motoren.
Volg de onderstaande controle:
Links is met de stang en de bewuste busjes en rechts de kabel versie.
Groetjes Wouter
Rob had dit gedeelte uit een ander topic gehaald.
Deze busjes gelden voor de M5P en M3P versnellingsbakken, de MDM5 en M56 (met kabel) zijn er van 1998 ingekomen voor oa de turbo en later in 2000 voor alle type motoren.
Volg de onderstaande controle:
Links is met de stang en de bewuste busjes en rechts de kabel versie.
Groetjes Wouter
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
OK, het ligt dus iets genuanceerder (een '99-er kan ze ook hebben)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Nou, ik heb dus hier de buurt gezocht naar de benodigde taats- of axiaallagers. Locale ijzerboer heeft geen taatslagers, maar stuurde me wel door naar Laman, groothandel in ijzerwaren en gereedschap. Daar hadden ze wel taatslagers (van SKF), maar de kleinste die ze hebben zijn 10mm (binnen diameter) bij 24 mm (buitendiameter). En die zijn dus te groot. Daarbij rekenen ze €19,nog-wat per stuk...
Dus de import uit de US of A lijkt nog de goedkoopste... zeker bij grotere aantallen.
Dus de import uit de US of A lijkt nog de goedkoopste... zeker bij grotere aantallen.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- Engine off
- Berichten: 3
- Lid geworden op: za 18 dec 2010, 21:32
- 13
schakelen achteruit en 1
vhallo ik heb mijn v40 nu ongeveer een week en merk eigenlijk 1 irritant probleem
het schakelen naar z'n achteruit en naar z'n 1
het is bijna niet te doen de auto in z'n achteruit te zetten en bij het optrekken vaker in z'n 3 dan in z'n 1 verder schakeld hij perfect en slippen de koppelings platen niet
wat kan dit zijn moet soms echt geweld gebruiken hem te schakelen in z'n achteruit en til gewoon dat ringetje op
en toch komt ie in z'n 1 terecht
alvast bedankt
volvo v40 '96
252.xxx
het schakelen naar z'n achteruit en naar z'n 1
het is bijna niet te doen de auto in z'n achteruit te zetten en bij het optrekken vaker in z'n 3 dan in z'n 1 verder schakeld hij perfect en slippen de koppelings platen niet
wat kan dit zijn moet soms echt geweld gebruiken hem te schakelen in z'n achteruit en til gewoon dat ringetje op
en toch komt ie in z'n 1 terecht
alvast bedankt
volvo v40 '96
252.xxx
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: schakelen achteruit en 1
hoi
vervang je schakkel bussen
er staat topic met how to daarover
vervang je schakkel bussen
er staat topic met how to daarover
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: schakelen achteruit en 1
juist ja je schakelbussen zullen wel aan vervanging toe zijn.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
schakelbussen M56 versnellingsbak
Ik wil ook graag mijn schakelbussen vervangen. Maar kan op vadis niks erover te vinden.
Ik zie alleen een soort busjes op de versnellingsbak en ik schijn een kabel ipv een schakelstang te hebben. Klopt dat?
Ik heb een T4 uit 98
Ik wil graag zekerheid voordat ik ze zo ga bestellen bij de volvodealer.
Dank je wel alvast volvo's
Ik zie alleen een soort busjes op de versnellingsbak en ik schijn een kabel ipv een schakelstang te hebben. Klopt dat?
Ik heb een T4 uit 98
Ik wil graag zekerheid voordat ik ze zo ga bestellen bij de volvodealer.
Dank je wel alvast volvo's
-
- 5th Gear member
- Berichten: 710
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
- 15
- Model: V50
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: schakelbussen M56 versnellingsbak
Ik dacht dat de M56-bakken geen busjes hebben, dus er valt ook niks te vervangen....
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Dat is toch al eerder ter sprake geweest?
-
- Idle
- Berichten: 91
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 10:18
- 15
- Locatie: Brugge
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
M.a.w., een V40 (1.9 D 115 PK) met bouwjaar 2003/4 heeft een versnellingsbak met kabel? Betekent dit ook dat wanneer je problemen hebt met je versnellingsbak er een nieuwe in moet? We hadden al een tijdje dat de 3e versnelling niet echt vlot liep, maar sinds gisteren is het allemaal om zeep. In derde versnelling rijden lukt bijna niet, want de pook springt er telkens uit of wil gewoon niet in die derde versnelling.Wouter schreef:Dat heb je fout begrepen.
Rob had dit gedeelte uit een ander topic gehaald.
Deze busjes gelden voor de M5P en M3P versnellingsbakken, de MDM5 en M56 (met kabel) zijn er van 1998 ingekomen voor oa de turbo en later in 2000 voor alle type motoren.
Bezoekje aan de garage gebracht en daar lieten ze weten dat er in deze versnellingsbak geen schakelbusjes zaten, waardoor hij helemaal moet vervangen worden. Kostelijk grapje: ong. 800 € (met een 2e hands versnellingsbak).
Maar goed, voor die prijs koop je nog geen nieuwe!
-
- Engine off
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 21:00
- 14
Re: Kosten en hoe de schakelbusjes (te laten) vervangen
Vandaag de rekening ontvangen van o.a. het vervangen van de schakelbusjes, materiaal 8,30 euro ex btw, montage: 29 euro ex btw. Dit alles gewoon bij de Dealer!!
setje bestaat uit 2 maal een bus - art.nr. 30872439 2 maal 2,50 euro
1 maal bus - art.nr. 30871722 1 maal 2,30 euro
2 maal o-ring - art. nr 30872329 2 maal 0.60 euro
setje bestaat uit 2 maal een bus - art.nr. 30872439 2 maal 2,50 euro
1 maal bus - art.nr. 30871722 1 maal 2,30 euro
2 maal o-ring - art. nr 30872329 2 maal 0.60 euro