Aceton in / bij de brandstof.
- corhog
- Supporting Member
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
- 15
- Model: XC90
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Cor
- Locatie: Nazereth
- Contacteer:
Re: Aceton bij de brandstof?
Is dit ook weer vergelijkbaar met de brandstof E10, die ik niet moet tanken omdat de slangen van mijn oudere auto zouden kunnen oplossen?
http://www.z24.nl/bedrijven/energie/art ... nzine.html
http://www.z24.nl/bedrijven/energie/art ... nzine.html
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek
Webdagboek
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Aceton bij de brandstof?
De fransen mengen ethanol bij. Dit is de zelfde alcohol die in drank zit. Net als Aceton heeft het een goed oplossend vermogen, maar volgens mij zijn de meeste kunststoffen behoorlijk veilig voor ethanol. Voorbeeld: de fles waar spiritus* in verkocht wordt zal binnen een minuut oplossen in een theelepel aceton. Ik heb wel eens een proefje gedaan waarbij je een verhuisdoos vol met piepschuim vlinders (verpakkingsmateriaal) in een bekerglaasje met aceton op lost.
Goed, ethanol dus. Waar ik dus geen gevaar voor je slangen etc zie, zie ik wel een probleem voor je motor (net zoals de ANWB). Het maakt je brandstof schraal. Alle soorten alcohol hebben net als benzine/kerosine/diesel een oplossend vermogen, maar in tegenstelling tot benzine/kerosine/diesel hebben ze geen smerend vermogen. Ik weet het, je kunt benzine gebruiken om iets te ontvetten, maar het werkt lang niet zo goed als een alcohol.
Het bij mengen van kerosine zou wel nuttig zijn. Kerosine is een zwaardere fractie en bestaat uit langere koolwaterstof moleculen dan benzine (en diesel uit nog langere). Hierdoor ontbrandt het pas bij een sterkere compressie, maar vervolgens geeft het ook een grotere hoeveelheid energie af in de vorm van een hogere temperatuur en per verbrand molecuul meer gas moleculen. Meer gas betekent een hardere duw tegen de zuiger, een hogere temperatuur betekent nog meer uitzetting van het gevormde gas (en dus een nog hardere duw tegen de zuiger. En dat voor de zelfde hoeveelheid vloeistof.
Te veel kerosine bijmengen geeft echter een ander probleem: de hogere temperatuur moet ook weer weggekoeld worden, anders....
Kan zijn dat ik hier wat dingetjes mis, ik doe dit nu ook ff uit mijn hoofd, zonder research.
* Spiritus is 60% ethanol, 39% water, 1% methanol. Door de methanol is de vloeistof giftig, niet te gebruiken voor consumptie en dus vrij van accijns.
Goed, ethanol dus. Waar ik dus geen gevaar voor je slangen etc zie, zie ik wel een probleem voor je motor (net zoals de ANWB). Het maakt je brandstof schraal. Alle soorten alcohol hebben net als benzine/kerosine/diesel een oplossend vermogen, maar in tegenstelling tot benzine/kerosine/diesel hebben ze geen smerend vermogen. Ik weet het, je kunt benzine gebruiken om iets te ontvetten, maar het werkt lang niet zo goed als een alcohol.
Het bij mengen van kerosine zou wel nuttig zijn. Kerosine is een zwaardere fractie en bestaat uit langere koolwaterstof moleculen dan benzine (en diesel uit nog langere). Hierdoor ontbrandt het pas bij een sterkere compressie, maar vervolgens geeft het ook een grotere hoeveelheid energie af in de vorm van een hogere temperatuur en per verbrand molecuul meer gas moleculen. Meer gas betekent een hardere duw tegen de zuiger, een hogere temperatuur betekent nog meer uitzetting van het gevormde gas (en dus een nog hardere duw tegen de zuiger. En dat voor de zelfde hoeveelheid vloeistof.
Te veel kerosine bijmengen geeft echter een ander probleem: de hogere temperatuur moet ook weer weggekoeld worden, anders....
Kan zijn dat ik hier wat dingetjes mis, ik doe dit nu ook ff uit mijn hoofd, zonder research.
* Spiritus is 60% ethanol, 39% water, 1% methanol. Door de methanol is de vloeistof giftig, niet te gebruiken voor consumptie en dus vrij van accijns.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5766
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Aceton bij de brandstof?
Misschien off topic, maar refererend aan de melding van Cor over de E10 benzines heb ik nog een link naar een lijst die wellicht nuttig is om te bekijken of jouw Volvo onderdelen wel bestand zijn tegen de E10 benzine.
http://www.amt.nl/upload/e10-compatibility.pdf
http://www.amt.nl/upload/e10-compatibility.pdf
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Re: Aceton bij de brandstof?
Beetje hetzelfde met NOS... dat kun je ook niet non-stop gebruiken. De belasting/hitte wordt gewoon te groot. Maar da's weer wat anders...een hogere temperatuur en per verbrand molecuul meer gas moleculen. Meer gas betekent een hardere duw tegen de zuiger, een hogere temperatuur betekent nog meer uitzetting van het gevormde gas (en dus een nog hardere duw tegen de zuiger. En dat voor de zelfde hoeveelheid vloeistof.
Te veel kerosine bijmengen geeft echter een ander probleem: de hogere temperatuur moet ook weer weggekoeld worden, anders....
Wel een interessante discussie. Ben (van huis uit) onderzoeker (biochemisch/moleculair biologisch), dus kan je verhaal wel aardig volgen Er wordt ontzettend veel onderzoek gedaan naar dopes, vandaar de premium brandstoffen van de afgelopen jaren.. ik zou alleen zelf niet gauw wat gaan bijmengen. In dit geval lijkt me het risico op schade aan plastic onderdelen (op langere termijn) al reden genoeg.
-
- Veteraan
- Berichten: 714
- Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:48
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2012
- Roepnaam: PP
- Locatie: Amstelveen
- Contacteer:
Re: Aceton bij de brandstof?
Erg interessant topic inderdaad. Mooi om te zien hoeveel kennis er op ons forum zit.
-
- Idle
- Berichten: 31
- Lid geworden op: do 02 jun 2011, 10:52
- 13
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Nijmegen
Re: Aceton in / bij de brandstof.
Ik denk er ook wel eens over, kan mij niet zo goed voorstellen dat het echt zo slecht is als dat sommige zeggen/denken.
In mijn zoektocht kwam ik dit nog tegen: http://www.wistudat.info/brandstof_besparen.html
gr
In mijn zoektocht kwam ik dit nog tegen: http://www.wistudat.info/brandstof_besparen.html
gr
Re: Aceton in / bij de brandstof.
Omdat er info staat op een site van een of andere activist/wereldverbeteraar is het meteen waar?
Het hele E10-verhaal, waarbij ethanol wordt bijgemengd heeft voor sommige modellen/merken auto's ook gevolgen omdat het brandstofsysteem hierdoor aangetast kan worden. De (mogelijke) gevolgen merk je dan pas op termijn (aangevreten rubber/kunststof pakkingen ed), dus ik zou er (persoonlijk) terughoudend mee zijn.
Het hele E10-verhaal, waarbij ethanol wordt bijgemengd heeft voor sommige modellen/merken auto's ook gevolgen omdat het brandstofsysteem hierdoor aangetast kan worden. De (mogelijke) gevolgen merk je dan pas op termijn (aangevreten rubber/kunststof pakkingen ed), dus ik zou er (persoonlijk) terughoudend mee zijn.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
- 11
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Gulpen
Re: Aceton in / bij de brandstof.
Iemand van jullie ervaring met v-power of dat egt zoveel zuiniger?:) is of niet heb nu 55 liter in men tank gegooit dus zoveel gewoon 95 zit er niet in maar ben erg benieuwd na jullie ervaring met v-power
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Aceton in / bij de brandstof.
V power is gewoon oktaan 95.
Als je op je verbruik betere cijfers wilt zien, tank dan in ieder geval 98, of liever nog meer, bijvoorbeeld Ultimate 102 in Dld.
Gr Tijs
Als je op je verbruik betere cijfers wilt zien, tank dan in ieder geval 98, of liever nog meer, bijvoorbeeld Ultimate 102 in Dld.
Gr Tijs
-
- 1st Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
- 11
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Gulpen
Re: Aceton in / bij de brandstof.
waar voor is de v-power dan?:)
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)
-
- Veteraan
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
- 15
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2018
- Roepnaam: Jeroen
- Locatie: Schoten, Antwerpen, BE
Re: Aceton in / bij de brandstof.
Schonere motor zorgt theoretisch voor minder weerstand.
Schonere/vollediger verbranding zorgt theoretisch voor betere prestaties.
Dus theoretisch is V-Power beter voor je motor, zorgt voor mee kracht, en is zuiniger.
Schonere/vollediger verbranding zorgt theoretisch voor betere prestaties.
Dus theoretisch is V-Power beter voor je motor, zorgt voor mee kracht, en is zuiniger.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 9
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 9
-
- 5th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 14
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Aceton in / bij de brandstof.
Je snelheid reduceren op alle wegen helpt het brandstof verbruik te verbeteren. Neem de tijd voor je rit en geniet van de rust die je ervaart.Bulke schreef:Iemand van jullie ervaring met v-power of dat egt zoveel zuiniger?:) is of niet heb nu 55 liter in men tank gegooit dus zoveel gewoon 95 zit er niet in maar ben erg benieuwd na jullie ervaring met v-power
[ Geplaatst met Android ]
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Aceton in / bij de brandstof.
sjoerdb schreef: Je snelheid reduceren op alle wegen helpt het brandstof verbruik te verbeteren. Neem de tijd voor je rit en geniet van de rust die je ervaart.
Beste methode tot nog toe! Vaker de fiets pakken werkt ook goed!
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- 1st Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: za 08 sep 2012, 23:48
- 11
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Gulpen
Re: Aceton in / bij de brandstof.
dat zowiezo sjoerd haha alleen afentoe is et toch leuk eens te gassen;) maar ik ben daar best verslaafd aan zuinig rijden steeds weer wil je iets meer hahasjoerdb schreef:Je snelheid reduceren op alle wegen helpt het brandstof verbruik te verbeteren. Neem de tijd voor je rit en geniet van de rust die je ervaart.Bulke schreef:Iemand van jullie ervaring met v-power of dat egt zoveel zuiniger?:) is of niet heb nu 55 liter in men tank gegooit dus zoveel gewoon 95 zit er niet in maar ben erg benieuwd na jullie ervaring met v-power
[ Geplaatst met Android ]
I Dont Drive Fast I Just Fly Low :)
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Aceton in / bij de brandstof.
V-power is officieel oktaan 97, net geen 98 dus moeten ze het als 95 verkopen.Tijs schreef:V power is gewoon oktaan 95.
Als je op je verbruik betere cijfers wilt zien, tank dan in ieder geval 98, of liever nog meer, bijvoorbeeld Ultimate 102 in Dld.
Gr Tijs
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
- 10
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Meppel
Re: Aceton in / bij de brandstof.
topic maar ff uppen
rijd de laatste tijd op excellium diesel maar kan t vast goedkoper/efficienter zelf mengen/toevegen iemand tips eer ik me een poot laat uitdraaien bij automat
ps gewoon aceton aan goedkope diesel toevoegen lijkt me niet bepaald verzorgend...wel een klein beetje winstgevend
1 liter aceton a 6,50 is goed voor n kleine 700 liter diesel en zou n voordeel van 70 liter diesel geven twv 100 euro
rijd de laatste tijd op excellium diesel maar kan t vast goedkoper/efficienter zelf mengen/toevegen iemand tips eer ik me een poot laat uitdraaien bij automat
ps gewoon aceton aan goedkope diesel toevoegen lijkt me niet bepaald verzorgend...wel een klein beetje winstgevend
1 liter aceton a 6,50 is goed voor n kleine 700 liter diesel en zou n voordeel van 70 liter diesel geven twv 100 euro
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Aceton in / bij de brandstof.
was zonnebloem olie ook geen hype geweest...
kost een stuiver en een bos wortels bij de supermarkt.
kost een stuiver en een bos wortels bij de supermarkt.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 316
- Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
- 10
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Meppel
Re: Aceton in / bij de brandstof.
ik ben nniet zo'n hype volger.......
maar wel slim genoeg om te weten dat de 4 euro die ik bij de pomp voor de additieven betaal goedkoper en beter kan....
zelfs het aceton verhaal is geen hoax maar nja hoop moeite voor 10% besparing
maar wel slim genoeg om te weten dat de 4 euro die ik bij de pomp voor de additieven betaal goedkoper en beter kan....
zelfs het aceton verhaal is geen hoax maar nja hoop moeite voor 10% besparing
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Aceton in / bij de brandstof.
Je zegt dat aceton geen hoax is, maar ik ben daar niet zo zeker van. Zoals hierboven beschreven ben ik chemisch onderlegd, en werk ik zelf als ingenieur voor bijvoorbeeld Shell en BP.
De additieven waar je voor betaald werken, punt uit. Zijn onderzocht, onderzoek zelf is onderzocht. Mensen merken het zelf ook en rijden dus de duurdere benzine / diesel. Als je denkt dat het goedkoper kan zeg ik dat je helemaal gelijk hebt. Maar dan moet je zelf gaan produceren, zelf gaan mengen, zelf opslag houden (en met iedere handeling een ton aan brandstof, veiligheid en milieu regels overschrijden).
Waar je vooral die extra euro's voor betaald is de kwaliteitscontroles. De fabrikanten garanderen een bepaalde consistente kwaliteit die jij nooit zal halen, dat kost hen arbeid en dus geld.
Wil je minder betalen, ga een kleinere auto rijden. Of een nieuwere. Of ga zuiniger rijden als geen andere auto kunt kopen...
[ Geplaatst met Android ]
De additieven waar je voor betaald werken, punt uit. Zijn onderzocht, onderzoek zelf is onderzocht. Mensen merken het zelf ook en rijden dus de duurdere benzine / diesel. Als je denkt dat het goedkoper kan zeg ik dat je helemaal gelijk hebt. Maar dan moet je zelf gaan produceren, zelf gaan mengen, zelf opslag houden (en met iedere handeling een ton aan brandstof, veiligheid en milieu regels overschrijden).
Waar je vooral die extra euro's voor betaald is de kwaliteitscontroles. De fabrikanten garanderen een bepaalde consistente kwaliteit die jij nooit zal halen, dat kost hen arbeid en dus geld.
Wil je minder betalen, ga een kleinere auto rijden. Of een nieuwere. Of ga zuiniger rijden als geen andere auto kunt kopen...
[ Geplaatst met Android ]
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"