Koppakking lek? (druk op het koelsysteem
- Slick
- Idle
- Berichten: 31
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
- 14
- Locatie: Stein lb
Re: D Koppakking lek?!
wat ik me nog afvroeg, als de druk in het koelvloeistof circuit te hoog wordt, kan die druk dan ergens weg? Er zit geen dop op de radiateur, maar wel op het reservoir. Zit in die dop soms een overdrukventiel?
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
-
- 1st Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
- 14
Re: D Koppakking lek?!
@slick
De dop van je koelvloeistofreservoir heeft inderdaad een overdrukventiel.
(hebben ze me toch verteld bij de volvo specialist)
Grts
Bavo
De dop van je koelvloeistofreservoir heeft inderdaad een overdrukventiel.
(hebben ze me toch verteld bij de volvo specialist)
Grts
Bavo
-
- Engine off
- Berichten: 10
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 18:40
- 14
Re: D Koppakking lek?!
Bij mij lag er zowel een film op als dat er tegen de wand hing. Die wand is zelfs na al die tijd nog wat smerig. Ook na herhaaldelijk spoelen en zoveel als mogelijk met een doek verwijderen bleef er wat hangen. :-(davotje schreef:Ik hoef geen koelwater bij te vullen. Dus ik denk dat jouw probleem toch wat anders lag.
Lag er bij jouw een film olie op het koelwater of hing het enkel tegen de wand?
(bij mij hangt het enkel tegen de wand dus zo erg zal het bij mij wel niet zijn)
Grts
Bavo
- Slick
- Idle
- Berichten: 31
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
- 14
- Locatie: Stein lb
Re: D Koppakking lek?!
Gister de v40 weer terug gebracht naar de garage voor verder onderzoek.
Compressietest toonde grote verschillen tussen de cilinders, en erg grote druk in het koel circuit. Waarschijnlijk is het blok dus ergens intern gescheurd.....
Oftwel, dit blok is na 285.000 km zo goed als overleden.
Dus nu maar op zoek naar een gebruikt blok met wat minder kilometers...
Weet iemand toevallig ergens een blokje te liggen?
Heb al een paar sloperijen gebeld, maar helaas.... Heeft een van de belgen nog een adresje, aangezien er in België nogal wat diesels rondrijden?
Andere optie is om afscheid te nemen van deze auto, en iets anders te kopen. Maarja, een auto met een kapot blok brengt ook niks op....
Compressietest toonde grote verschillen tussen de cilinders, en erg grote druk in het koel circuit. Waarschijnlijk is het blok dus ergens intern gescheurd.....
Oftwel, dit blok is na 285.000 km zo goed als overleden.
Dus nu maar op zoek naar een gebruikt blok met wat minder kilometers...
Weet iemand toevallig ergens een blokje te liggen?
Heb al een paar sloperijen gebeld, maar helaas.... Heeft een van de belgen nog een adresje, aangezien er in België nogal wat diesels rondrijden?
Andere optie is om afscheid te nemen van deze auto, en iets anders te kopen. Maarja, een auto met een kapot blok brengt ook niks op....
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
- Slick
- Idle
- Berichten: 31
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
- 14
- Locatie: Stein lb
Re: D Koppakking lek?!
Klopt het dat een Renault of Mitsubishi motor met code F8QT hetzelfde blok is als een 1.9td 90pk blok uit een x40? In dat geval wordt de kans om een goede motor te vinden al wat groter natuurlijk.
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
- corhog
- Supporting Member
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
- 14
- Model: XC90
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Cor
- Locatie: Nazereth
- Contacteer:
Re: D Koppakking lek?!
Volgens mij alleen renauld
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek
Webdagboek
- Slick
- Idle
- Berichten: 31
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
- 14
- Locatie: Stein lb
Re: D Koppakking lek?!
Ik heb een andere motor gevonden! Deze geeft toch nog 150.000km gelopen, maar das toch de bijna de helft van de huidige motor.
Motor wordt komende week ingebouwd. Hopelijk kan ik er daarna nog een paar jaar tegen...
Motor wordt komende week ingebouwd. Hopelijk kan ik er daarna nog een paar jaar tegen...
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9673
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: D Koppakking lek?!
Misschien verstandig om meteen dit topic door te nemen alvorens de swap: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=2116
- Slick
- Idle
- Berichten: 31
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
- 14
- Locatie: Stein lb
Re: D Koppakking lek?!
Heb dat topic net gelezen idd, en was hier al mee bekend. Mijn garagist heeft me hiervoor gewaarschuwd.
Ik had al een nieuwe pomp gekocht voordat ik te horen kreeg dat er een ander blok in moest. Deze pomp heeft als het goed is nog nooit op een auto gezeten, en kan dus nog voorzien worden van een nieuwe immobilizer code. Een gebruikte pomp op een andere ECU aansluiten gaat dus niet, een nieuwe pomp zou wel moeten gaan. Of het echt zo is ga ik komende week merken als de nieuwe motor erin gaat.
Ik had al een nieuwe pomp gekocht voordat ik te horen kreeg dat er een ander blok in moest. Deze pomp heeft als het goed is nog nooit op een auto gezeten, en kan dus nog voorzien worden van een nieuwe immobilizer code. Een gebruikte pomp op een andere ECU aansluiten gaat dus niet, een nieuwe pomp zou wel moeten gaan. Of het echt zo is ga ik komende week merken als de nieuwe motor erin gaat.
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
- Slick
- Idle
- Berichten: 31
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
- 14
- Locatie: Stein lb
Re: D Koppakking lek?!
Heb zojuist mijn V40 weer opgehaald bij de garage, en na de eerste paar kilometer kan al zeggen dat ie weer loopt als een trein!
Het volgende is eraan gedaan:
Vervangende 1.9td motor met 155.000 km
Nieuwe distributie set
Nieuwe koppeling
Nieuwe schakelbusjes
Nieuwe vloeistoffen rondom.
Nieuwe dieselpomp en gereviseerde verstuivers.
Kostte een hele emmer met euri, maar hij rijdt weer prima.
Het volgende is eraan gedaan:
Vervangende 1.9td motor met 155.000 km
Nieuwe distributie set
Nieuwe koppeling
Nieuwe schakelbusjes
Nieuwe vloeistoffen rondom.
Nieuwe dieselpomp en gereviseerde verstuivers.
Kostte een hele emmer met euri, maar hij rijdt weer prima.
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
-
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 21 dec 2009, 19:22
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
Koppakking lek? (druk op het koelsysteem
Volvo V40D 115PK 2004
240.000km
Beste forumleden,
Vermoed dat ik een lekke koppakking heb, maar zou dit graag enigszins bevestigd hebben.
De symtonen:
Na een dag stilstand zit er nóg druk op het koelsysteem.
Bij het losdraaien dop koelvloeistofreservoir, komt er nog vloeistof en lucht uit, tot deze drukloos is.
Na het bijvullen en ontluchten komt de temp meter na enkele km op juiste bedrijfstemp.
Kachel blijft koud. Na ca enkele km op snelweg, loopt temp in enkele seconden op tot tegen rood, vermogen valt heel even weg, waarna tempmeter weer snel op juiste temp staat. Kachel wordt warm, maar gaat vervolgens koud/warm/koud warm.
Bovenstaande duidt mi op lucht in koelsysteem.
Bovenste slang naar radiator voelt hard aan, maar zit geen vloeistof (meer) in.
Systeem weer gevuld en ontlucht.
Als ik de dop van het exp. vat eraf haal en de motor start, "duwt" het systeem koelvloeistof uit het exp. vat.
Als ik de dop op het exp. vat heb, de motor start, dan heb ik binnen 15 seconden behoorlijke druk in het systeem.
Ik vermoed dat er een lek is in de koppakking, richting het koelsysteem. Hierdoor wordt er (cilinder)druk in het koelsysteem gebracht en blaast bij het warmer worden van de koelvloeistof, deze uit de veiligheidsklep van de dop expansievat.
Thermostaat was reeds vervangen.
Hoewel ik eigenlijk niet hoop dat iemand deze theorie met mij deelt, vrees ik het ergste.
Indien lekke koppakking: kan de kop van deze motor gevlakt worden, of moet dit type vervangen worden.
Wat rekent de Volvo dealer hier ongeveer voor?
Groet, Naud
240.000km
Beste forumleden,
Vermoed dat ik een lekke koppakking heb, maar zou dit graag enigszins bevestigd hebben.
De symtonen:
Na een dag stilstand zit er nóg druk op het koelsysteem.
Bij het losdraaien dop koelvloeistofreservoir, komt er nog vloeistof en lucht uit, tot deze drukloos is.
Na het bijvullen en ontluchten komt de temp meter na enkele km op juiste bedrijfstemp.
Kachel blijft koud. Na ca enkele km op snelweg, loopt temp in enkele seconden op tot tegen rood, vermogen valt heel even weg, waarna tempmeter weer snel op juiste temp staat. Kachel wordt warm, maar gaat vervolgens koud/warm/koud warm.
Bovenstaande duidt mi op lucht in koelsysteem.
Bovenste slang naar radiator voelt hard aan, maar zit geen vloeistof (meer) in.
Systeem weer gevuld en ontlucht.
Als ik de dop van het exp. vat eraf haal en de motor start, "duwt" het systeem koelvloeistof uit het exp. vat.
Als ik de dop op het exp. vat heb, de motor start, dan heb ik binnen 15 seconden behoorlijke druk in het systeem.
Ik vermoed dat er een lek is in de koppakking, richting het koelsysteem. Hierdoor wordt er (cilinder)druk in het koelsysteem gebracht en blaast bij het warmer worden van de koelvloeistof, deze uit de veiligheidsklep van de dop expansievat.
Thermostaat was reeds vervangen.
Hoewel ik eigenlijk niet hoop dat iemand deze theorie met mij deelt, vrees ik het ergste.
Indien lekke koppakking: kan de kop van deze motor gevlakt worden, of moet dit type vervangen worden.
Wat rekent de Volvo dealer hier ongeveer voor?
Groet, Naud
-
- Idle
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 27 jul 2011, 20:51
- 12
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Re: Koppakking lek?
En andere optie is een defecte waterpomp.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: Koppakking lek? (druk op het koelsysteem
Laat een druk check doen op je koelvloeistof reservoir.
Test pressurising the cooling system
Connect the pressure tester to the coolant reservoir.
Pump up the pressure. Check for leaks.
-Maximum permissible pressure 150 kPa.
Note! B4184SM, maximum permissible pressure: 90 kPa.
-The pressure in the system must be steady. It must not fall noticeably within 30 seconds.
Note! Allow the pressure to even out for a couple of minutes.
Check the cooling system for leakage.
Gauging the pressure in the filler cover
-Only the filler cover on B4184SM is white. All other models have black filler covers.
Overpressure, kPa (Psi)
96 130-150 (18.9-21.8)
97- 140-160 (20.3-23.2)
B4184SM 80-100 (11.6-14.5)
Negative pressure, kPa (Psi) <7 (<1)
Test pressurising the cooling system
Connect the pressure tester to the coolant reservoir.
Pump up the pressure. Check for leaks.
-Maximum permissible pressure 150 kPa.
Note! B4184SM, maximum permissible pressure: 90 kPa.
-The pressure in the system must be steady. It must not fall noticeably within 30 seconds.
Note! Allow the pressure to even out for a couple of minutes.
Check the cooling system for leakage.
Gauging the pressure in the filler cover
-Only the filler cover on B4184SM is white. All other models have black filler covers.
Overpressure, kPa (Psi)
96 130-150 (18.9-21.8)
97- 140-160 (20.3-23.2)
B4184SM 80-100 (11.6-14.5)
Negative pressure, kPa (Psi) <7 (<1)
- Rob Koning
- 4th Gear member
- Berichten: 478
- Lid geworden op: vr 08 okt 2010, 16:31
- 13
- Model: V50
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Oosthuizen (NH)
Re: Koppakking lek? (druk op het koelsysteem
Normaal zou je verwachten als de kop er af moet, dat alleen de pakking vervangen hoeft te worden als je systeem niet te heet gelopen is en je kop niet gescheurd is. Lijkt me niet een te lastige klus. Ik denk dat garage dit in minder dan 2 uurtjes zou moeten kunnen doen.
Trouwens als je een lekkage hebt zou je uitstoot anders zijn (witte rook). Ik weet wel dat het koelsysteem onder hele lichte druk komt te staan als je de motor start en deze even loopt. De waterpomp geeft wat druk en de warmte laat de koelvloeistof uitzetten. Overschot gaat in het expansievat en loopt hierna terug. druk is niet hoog en als de dop er af is moet het niet overlopen.
Trouwens als je een lekkage hebt zou je uitstoot anders zijn (witte rook). Ik weet wel dat het koelsysteem onder hele lichte druk komt te staan als je de motor start en deze even loopt. De waterpomp geeft wat druk en de warmte laat de koelvloeistof uitzetten. Overschot gaat in het expansievat en loopt hierna terug. druk is niet hoog en als de dop er af is moet het niet overlopen.
- Volvo V50 Momentum 2.0D 100kW -136Pk (D4204T)
Bouwjaar: 1-2005 Kleur: Barents Blue Metallic (Mica)
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Koppakking lek? (druk op het koelsysteem
lijkt me ook veel op verstopte radiateur
- tkoster
- Idle
- Berichten: 79
- Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Leiden
Re: Koppakking lek? (druk op het koelsysteem
Bij een flink lekke koppakking moet je dat ook kunnen meten aan je emissiewaarden, en je kan het zien aan de uitlaat rook, als die erg wit is, is de koppakking lek.
-
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 21 dec 2009, 19:22
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
Re: Koppakking lek? (druk op het koelsysteem
Allen bedankt voor de reply's.
Gezien de druk die zo snel aanwezig is bij het starten bij koude motor, kan het bijna niet anders dat deze veroorzaakt wordt door de cilinder druk, die via een lek in het koelsysteem komt. Ook bij Volvo werd dit vermoeden bevestigd. Reparatie bij Volvo zou een optie zijn, echter gezien de Volvoreparatieprijs én de mogelijkheid dat de kop ook nog een scheurtje zou kunnen bevatten, hetgeen de kosten nog meer zouden doen oplopen,heeft ons (zoonlief (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=52373)en ondergetekende) doen besluiten om de reparatie zelf uit te gaan voeren.
Een andere optie was om het bij de plaatselijke garage om de hoek te laten doen voor de helft van de prijs van de Volvotechneuten, echter mijn ervaringen met zulke garages zijn helaas van dien aard, dat ik de klus dan liever zelf ga klaren.
Na eerst een grondig onderzoek gedaan te hebben naar alle te nemen stappen, inventarisatie van benodigd (speciaal)gereedschap, contact met de motoren revisie en het verplaatsen van de in restauratie zijnde MGB in de garage, kunnen we volgende week aan het hobbyen. Want het blijft, naast iedere keer weer een uitdaging, een hobby.
Omdat de V40 toch deze operatie moet ondergaan, zullen we nog een aantal werkzaamheden uitvoeren, waaronder de waterpomp vervangen.
Wordt vervolgd en ik zal proberen wat foto's te plaatsen
Allen fijne Kerstdagen!
Gezien de druk die zo snel aanwezig is bij het starten bij koude motor, kan het bijna niet anders dat deze veroorzaakt wordt door de cilinder druk, die via een lek in het koelsysteem komt. Ook bij Volvo werd dit vermoeden bevestigd. Reparatie bij Volvo zou een optie zijn, echter gezien de Volvoreparatieprijs én de mogelijkheid dat de kop ook nog een scheurtje zou kunnen bevatten, hetgeen de kosten nog meer zouden doen oplopen,heeft ons (zoonlief (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=52373)en ondergetekende) doen besluiten om de reparatie zelf uit te gaan voeren.
Een andere optie was om het bij de plaatselijke garage om de hoek te laten doen voor de helft van de prijs van de Volvotechneuten, echter mijn ervaringen met zulke garages zijn helaas van dien aard, dat ik de klus dan liever zelf ga klaren.
Na eerst een grondig onderzoek gedaan te hebben naar alle te nemen stappen, inventarisatie van benodigd (speciaal)gereedschap, contact met de motoren revisie en het verplaatsen van de in restauratie zijnde MGB in de garage, kunnen we volgende week aan het hobbyen. Want het blijft, naast iedere keer weer een uitdaging, een hobby.
Omdat de V40 toch deze operatie moet ondergaan, zullen we nog een aantal werkzaamheden uitvoeren, waaronder de waterpomp vervangen.
Wordt vervolgd en ik zal proberen wat foto's te plaatsen
Allen fijne Kerstdagen!
- Rob Koning
- 4th Gear member
- Berichten: 478
- Lid geworden op: vr 08 okt 2010, 16:31
- 13
- Model: V50
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Oosthuizen (NH)
Re: Koppakking lek? (druk op het koelsysteem
Goed idee dit zelf te doen. Eigenlijk valt het werk wel mee. het is meer het op de goede volgorde te doen en de boel schoon te houden. Één advies... als je de kop er af haalt draai de bouten kruislings met kleine stapjes steeds een beetje losser. Dit om spanning in de kop te voorkomen en te voorkomen dat de kop krom trekt en / of scheurt.
In Haynes sectie 2A-12 wordt het allemaal beschreven. (PS. niets in de cilinders laten vallen hè? magneetje bij de hand houden.......
Download hem via mijn ftp (via directe URL wil het niet lukken)
mijn ftp site
Inlog krijg je via PM.
In Haynes sectie 2A-12 wordt het allemaal beschreven. (PS. niets in de cilinders laten vallen hè? magneetje bij de hand houden.......
Download hem via mijn ftp (via directe URL wil het niet lukken)
mijn ftp site
Inlog krijg je via PM.
Laatst gewijzigd door Rob Koning op zo 25 dec 2011, 12:11, 3 keer totaal gewijzigd.
- Volvo V50 Momentum 2.0D 100kW -136Pk (D4204T)
Bouwjaar: 1-2005 Kleur: Barents Blue Metallic (Mica)
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Koppakking lek? (druk op het koelsysteem
ter aanvulling op wat rob al gezegd hebt.
gebruik aub een momentsleutel.
Ik zou persoonlijk ook nieuwe kopbouten erin draaien, de oude hebben jaren erin gezeten en al iets uitgerekt etc.
Meteen wellicht je kleppen stellen?!
gebruik aub een momentsleutel.
Ik zou persoonlijk ook nieuwe kopbouten erin draaien, de oude hebben jaren erin gezeten en al iets uitgerekt etc.
Meteen wellicht je kleppen stellen?!
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- Rob Koning
- 4th Gear member
- Berichten: 478
- Lid geworden op: vr 08 okt 2010, 16:31
- 13
- Model: V50
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Oosthuizen (NH)
Re: Koppakking lek? (druk op het koelsysteem
Wordt trouwens geadviseerd!
- Volvo V50 Momentum 2.0D 100kW -136Pk (D4204T)
Bouwjaar: 1-2005 Kleur: Barents Blue Metallic (Mica)