Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank
Ik bedoel ermee te zeggen dat, als je er een duidelijk antwoord op zou willen hebben, dat je de Volvo dealer zou kunnen bellen en vragen naar hun 1e monteur en die kan je 9 van de 10 keer een duidelijk antwoord erop geven.
Heb je al in VADIS/VIDA voor jouw model gekeken?
Als je de software niet hebt, PM me chassis nummer en dan voeg ik jouw auto toe als je wilt.
[ Geplaatst met iPhone ]
Heb je al in VADIS/VIDA voor jouw model gekeken?
Als je de software niet hebt, PM me chassis nummer en dan voeg ik jouw auto toe als je wilt.
[ Geplaatst met iPhone ]
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 11:16
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Amsterdam
Is oorzaak en oplossing voor vacuum brandstoftank gevonden?
Ik heb sinds 3 maanden een V40 Europa Nordic. Bij aanschaf werd me door garage gemeld dat de auto wat problemen had met de benzinemeter. Deze doet het wel, maar loopt te langzaam naar beneden. Op zich niets ernstigs dacht ik, totdat ik een keer leeg kwam te staan langs de snelweg (gelukkig had ik gevulde jerrycan).
Onlangs langs Volvo-dealer geweest voor dit probleem. Deze hebben em opnieuw gekalibreerd. Helaas, geen resultaat.
Nu sist mijn benzinedop ook altijd en begreep ik van Hooftman dat het zwarte draadje van de vlotter eerder is gesoldeerd. Vacuumproblemen, concludeer ik dus (mede obv info op het forum). Gister een lange rit gemaakt. Na auto even geparkeerd te hebben, bleef benzinemeter na starten op 0 staan. Na stukje rijden steeg deze weer langzaam. Bij thuiskomst benzinedop eraf gedraaid. Naast veel gesis, hoorde ik (voor de eerste keer) ook de tank uit het vacuüm komen (kraak geluid). De auto stottert overigens niet heel vaak. Alleen na voltanken, is dit het geval, maar nooit voor lange duur.
Na veel gelezen te hebben op dit forum, kan ik concluderen dat dit probleem vaker voorkomt. Ik heb echter nooit gelezen wat nu daadwerkelijk de oplossing is. Is het überhaupt ook opgelost bij anderen?
Oplossingsrichtingen heb ik wel gelezen, zoals:
- dichtzittende leiding koolstoffilter
- defecte brandstofpomp
- verstopt luchtkanaal
- evap-klep
- kapotte tussendrukverdeler
- benzinedop
Ik hoop dat er iemand is die ook daadwerkelijk een oplossing heeft (bij welke dealer gedaan?) voor het veelbeschreven probleem. Op de een of andere manier ben ik de oplossing op het forum niet tegengekomen. Ik wil graag de oorzaak verhelpen en niet de symptomen. De auto loopt nu nog behoorlijk, maar dat zou ik ook graag zo willen houden. Ik rij namelijk vrij veel en wil de komende 4 jaar met de auto vooruit. Daarnaast is het fijn als de benzinemeter weer naar behoren werkt. Een probleem dat hieraan gerelateerd is, lijkt mij.
Ik heb inmiddels over 2 weken een afspraak bij de dealer. Ze willen een nieuwe pomp installeren. Maar voordat ik daar geld aan uitgeef, wil ik meer zekerheid over wat een oplossing kan zijn voor het vacuumprobleem.
Alvast bedankt voor reacties!
Onlangs langs Volvo-dealer geweest voor dit probleem. Deze hebben em opnieuw gekalibreerd. Helaas, geen resultaat.
Nu sist mijn benzinedop ook altijd en begreep ik van Hooftman dat het zwarte draadje van de vlotter eerder is gesoldeerd. Vacuumproblemen, concludeer ik dus (mede obv info op het forum). Gister een lange rit gemaakt. Na auto even geparkeerd te hebben, bleef benzinemeter na starten op 0 staan. Na stukje rijden steeg deze weer langzaam. Bij thuiskomst benzinedop eraf gedraaid. Naast veel gesis, hoorde ik (voor de eerste keer) ook de tank uit het vacuüm komen (kraak geluid). De auto stottert overigens niet heel vaak. Alleen na voltanken, is dit het geval, maar nooit voor lange duur.
Na veel gelezen te hebben op dit forum, kan ik concluderen dat dit probleem vaker voorkomt. Ik heb echter nooit gelezen wat nu daadwerkelijk de oplossing is. Is het überhaupt ook opgelost bij anderen?
Oplossingsrichtingen heb ik wel gelezen, zoals:
- dichtzittende leiding koolstoffilter
- defecte brandstofpomp
- verstopt luchtkanaal
- evap-klep
- kapotte tussendrukverdeler
- benzinedop
Ik hoop dat er iemand is die ook daadwerkelijk een oplossing heeft (bij welke dealer gedaan?) voor het veelbeschreven probleem. Op de een of andere manier ben ik de oplossing op het forum niet tegengekomen. Ik wil graag de oorzaak verhelpen en niet de symptomen. De auto loopt nu nog behoorlijk, maar dat zou ik ook graag zo willen houden. Ik rij namelijk vrij veel en wil de komende 4 jaar met de auto vooruit. Daarnaast is het fijn als de benzinemeter weer naar behoren werkt. Een probleem dat hieraan gerelateerd is, lijkt mij.
Ik heb inmiddels over 2 weken een afspraak bij de dealer. Ze willen een nieuwe pomp installeren. Maar voordat ik daar geld aan uitgeef, wil ik meer zekerheid over wat een oplossing kan zijn voor het vacuumprobleem.
Alvast bedankt voor reacties!
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Is oorzaak en oplossing voor vacuum brandstoftank gevond
Ik durf het je niet te zeggen.
Ik heb ook wel eens een tijdje vacuüm gehad.
Ik had toen de slang tijdens vullen er met een rare hoek in zitten. Stond toen net te ver van de pomp af.
De volgende keer vullen was het weg.
Ik heb ook wel eens de oorzaak bij de vlotter voorbij horen komen.
Hoe dan ook, de boel een keer open gooien is altijd goed om te doen denk ik.
Zit onder je achterbank.
En Hooftman. Woon je in de buurt van Waddinxveen?
Dan zijn we praktisch buren. Mooie zaak, maar wel enorm prijzig..
Ga er liever zo min mogelijk naartoe om die reden.
Ik heb ook wel eens een tijdje vacuüm gehad.
Ik had toen de slang tijdens vullen er met een rare hoek in zitten. Stond toen net te ver van de pomp af.
De volgende keer vullen was het weg.
Ik heb ook wel eens de oorzaak bij de vlotter voorbij horen komen.
Hoe dan ook, de boel een keer open gooien is altijd goed om te doen denk ik.
Zit onder je achterbank.
En Hooftman. Woon je in de buurt van Waddinxveen?
Dan zijn we praktisch buren. Mooie zaak, maar wel enorm prijzig..
Ga er liever zo min mogelijk naartoe om die reden.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Is oorzaak en oplossing voor vacuum brandstoftank gevond
brandstofpomp kan je ook zelf vervangen, is eigenlijk een werkje van niks..
ik ga er iig niet voor naar de dealer.
buiten dat, hoe kan je pomp ervoor zorgen dat je tank vacuum trekt ?
in mijn ogen niet
ik ga er iig niet voor naar de dealer.
buiten dat, hoe kan je pomp ervoor zorgen dat je tank vacuum trekt ?
in mijn ogen niet
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Is oorzaak en oplossing voor vacuum brandstoftank gevond
dat is niet zo moeilijk alex, beetje logisch denken.
tankdop zit vast, er komt en wil geen lucht door.
Benzine word via de pomp naar de motor geleid, en de tank raakt leeg.
Omdat er (vanwege een verstoppig) geen lucht in de tank kom, trekt je tank vacuüm, naarmate de tank leger raakt.
Er zit dus ergens een verstopping, zodat je tank vacuüms trekt.
tankdop zit vast, er komt en wil geen lucht door.
Benzine word via de pomp naar de motor geleid, en de tank raakt leeg.
Omdat er (vanwege een verstoppig) geen lucht in de tank kom, trekt je tank vacuüm, naarmate de tank leger raakt.
Er zit dus ergens een verstopping, zodat je tank vacuüms trekt.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Is oorzaak en oplossing voor vacuum brandstoftank gevond
Gezien je redenatie Ivar, is de pomp vervangen dan niet de oplossing.
Want die zou in dat geval dus juist goed werken.
Dus ik dat niet meteen doen Arjan.
Want die zou in dat geval dus juist goed werken.
Dus ik dat niet meteen doen Arjan.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Is oorzaak en oplossing voor vacuum brandstoftank gevond
Hoe werkt je brandstof systeem ?
Er gaat een slang naar je brandstof filter, vandaar naar je pomp en van de pomp naar je brandstof druk regelaar je blok in.
Er zit eerder iets mis met je vacuüm systeem.
Er gaat een slang naar je brandstof filter, vandaar naar je pomp en van de pomp naar je brandstof druk regelaar je blok in.
Er zit eerder iets mis met je vacuüm systeem.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Is oorzaak en oplossing voor vacuum brandstoftank gevond
Ik zou eerst een nieuwe dop bestellen, lost het niks op.
je evap. daarna verder kijken in het vacuum systeem.
je evap. daarna verder kijken in het vacuum systeem.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Is oorzaak en oplossing voor vacuum brandstoftank gevond
Onderwerp verplaatst.
Hier mag het weer verder.
Tankdop vervangen staat al in dit topic.
Hier mag het weer verder.
Tankdop vervangen staat al in dit topic.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Re: Is oorzaak en oplossing voor vacuum brandstoftank gevond
Tankdop is wel iets meer dan een vaste afdichting volgens mij. Kan er zo geen plaatje oid van vinden, maar ik dacht juist dat er een klep in zat, die er lucht in kan laten en niet eruit. Dat zou ook logisch zijn, zoals ik al eerder aan gaf. De tank mag niet teveel vacuum trekken en tevens mogen er geen brandstofdampen uit de tank ontsnappen (idee achter EVAP).volvoS40 schreef:dat is niet zo moeilijk alex, beetje logisch denken.
tankdop zit vast, er komt en wil geen lucht door.
Benzine word via de pomp naar de motor geleid, en de tank raakt leeg.
Omdat er (vanwege een verstoppig) geen lucht in de tank kom, trekt je tank vacuüm, naarmate de tank leger raakt.
Er zit dus ergens een verstopping, zodat je tank vacuüms trekt.
Dus tankdop vervangen en het ontluchtingsventiel (Pierburg) achter de linker koplamp (geldt althans voor 'n Ph2 benzine turbo):
Dat zou het moeten verhelpen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Is oorzaak en oplossing voor vacuum brandstoftank gevond
Dit is niet helemaal correct:myalexx schreef:Hoe werkt je brandstof systeem ?
Er gaat een slang naar je brandstof filter, vandaar naar je pomp en van de pomp naar je brandstof druk regelaar je blok in.
[ Afbeelding ]
Er gaat een slang van de benzine tank naar het koolfilter en van het koolfilter naar je inlaatspruitstuk.
Er komt geen brandstoffilter of benzinedrukregelaar aan te pas.
De benzinedrukregelaar heeft een aparte aansluiting op het inlaatspruitstuik.
Het brandstoffilter stopt de onzuiverheden van de benzinetank naar de injectoren via een andere leiding/slang, dit staat dus los van dampen afvoer.
[ Geplaatst met iPhone ]
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank
Ik ga dit ook maar eens bestellen.
Heb je ook evap besteld ?
Ik heb ook sstt bij tanken ( dop demonteren )
[ Geplaatst met iPhone ]
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank
Ik was gisteren bij Serva.
Het schijnt dat het koolfilter en evap klep eigenlijk nooit (via de dealer) worden vervangen.
Er zit ook geen interval op (beidden)
de TCV daarintegen word via de dealer na de 150.000 gecontroleerd op werking (kennelijk wel een interval maar dat staat niet in VIDA)
De druk opbouw in de benzinetank is normaal en kan nooit 100% worden geventileerd.
Het PSHHH geluid is dus normaal na lange ritten naar het schijnt.
Het schijnt dat het koolfilter en evap klep eigenlijk nooit (via de dealer) worden vervangen.
Er zit ook geen interval op (beidden)
de TCV daarintegen word via de dealer na de 150.000 gecontroleerd op werking (kennelijk wel een interval maar dat staat niet in VIDA)
De druk opbouw in de benzinetank is normaal en kan nooit 100% worden geventileerd.
Het PSHHH geluid is dus normaal na lange ritten naar het schijnt.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank
Waar ik meer nieuwsgieriger naar ben..... is hoe meneer het gaat ervaren en problemen over zijn.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank
Welke meneer en welke specifieke problemen :)
Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank
Vandaag tankdop vervangen. Nieuwe dop is stuk kleiner, dus nieuw ontwerp oid!? Maar past goed en draait makkelijker door de extra ruimte eromheen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank
netjessdirkx schreef:Vandaag tankdop vervangen. Nieuwe dop is stuk kleiner, dus nieuw ontwerp oid!? Maar past goed en draait makkelijker door de extra ruimte eromheen
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank
Laat maat weten of het zuigende geluid weg is?
Btw, evap ook al vervangen ?
[ Geplaatst met iPhone ]
Btw, evap ook al vervangen ?
[ Geplaatst met iPhone ]
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Re: Vacuum vacum zuigen tankdop, onderdruk in de tank
EVAP-klep (Pierburg) en de 2 terugslagkleppen zijn al vervangen ja.