Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 10:22
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Was er al bang voor, heb helaas geen werkplaatshandboek en kan hier op het forum niet echt vinden hoe die uit elkaar moet.
Weet iemand de volgorde?
Zeskant moer en dan de torxbout?
Weet iemand de volgorde?
Zeskant moer en dan de torxbout?
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Een Haynes kan je vinden in het Download-gedeelte, maar of daar ook revisie van de remklauw in besproken is, weet ik niet zeker.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
- 13
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leeuwarden
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Het handrem gedeelte is voor zover ik heb begrepen niet te reviseren, de rubbers waar de as doorheen loopt zijn niet los te verkrijgen.
Een kwestie van goed schoonmaken en invetten
Een kwestie van goed schoonmaken en invetten
Nissan micra K12
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 10:22
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Nou, na wat snuffelen...het draait om een borgring.
Het is wel te reviseren, ik heb hier de rubbers liggen, complete set voor de hele klauw bij de lokale autoonderdelenboer.
Als je in de cylinder van de zuiger kijkt zie je heel diep een borgring, als je die loshaalt en de moer aan de buitenkant kan je het hele mechanisme er uit halen.
Maar ik heb geen tang die past, diep en smal en je moet ook nog de hoek om omdat anders de remklauw zelf in de weg zit.
Kortom, knudde. Hier is vast speciaal gereedschap voor of je moet zelf aan de gang en een mogelijk geschikte tang vinden en die vervolgens gaan slijpen etc.
Het is wel te reviseren, ik heb hier de rubbers liggen, complete set voor de hele klauw bij de lokale autoonderdelenboer.
Als je in de cylinder van de zuiger kijkt zie je heel diep een borgring, als je die loshaalt en de moer aan de buitenkant kan je het hele mechanisme er uit halen.
Maar ik heb geen tang die past, diep en smal en je moet ook nog de hoek om omdat anders de remklauw zelf in de weg zit.
Kortom, knudde. Hier is vast speciaal gereedschap voor of je moet zelf aan de gang en een mogelijk geschikte tang vinden en die vervolgens gaan slijpen etc.
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Op een of andere autobeurs heb ik ooit zo'n setje gekocht;
Kost niet veel op zo'n beurzen, is ook niet veel maar doet de job.
Kost niet veel op zo'n beurzen, is ook niet veel maar doet de job.
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Ik zie het nut niet van het verwijderen van het mechanisme, er lijkt niets in de set te zitten wat daar past?
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 10:22
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
@Texaco, zo'n set heb ik ook, met allerlei opzetstukjes maar geen komt diep genoeg. Je moet echt de hele lengte/diepte van de cilinder kunnen overbruggen en dan nog ruimte hebben om te knijpen en voor de rest van de tang.
@PK, er zit een kleine ring achter het mechanisme, het kleinste ringetje op de foto. Dat kan je alleen vervangen door het mechanisme er uit te halen.
De conische gaat aan de buitenkant achter de hevel.
De rest weet ik ook niet maar volgens de leverancier is alles - behalve de stof- en oliekering en de rubbers voor de glijstangen - echt voor het handremmechnisme en die toko bestaat al 30 jaar dus ik ga er van uit dat hij weet waar hij over praat. Hij heeft de set geleverd aan de hand van mijn kenteken.
@PK, er zit een kleine ring achter het mechanisme, het kleinste ringetje op de foto. Dat kan je alleen vervangen door het mechanisme er uit te halen.
De conische gaat aan de buitenkant achter de hevel.
De rest weet ik ook niet maar volgens de leverancier is alles - behalve de stof- en oliekering en de rubbers voor de glijstangen - echt voor het handremmechnisme en die toko bestaat al 30 jaar dus ik ga er van uit dat hij weet waar hij over praat. Hij heeft de set geleverd aan de hand van mijn kenteken.
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Hm das jammer. Je kan ook langere tangen krijgen, maar om dan daarvoor zo'n tang te kopen... Kan je er niet eentje lenen bij de lokale onderdelenboer?
Hebben wij ook al eens gedaan, zo'n tang voor de spanbanden rond de homokineet, was geen enkel probleem.
Hebben wij ook al eens gedaan, zo'n tang voor de spanbanden rond de homokineet, was geen enkel probleem.
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Ben bang dat als je niet zelf wat gereedschap kunt verzinnen, gereviseerde klauwen toch langzaam een optie worden.
Heb nog even gezocht in mijn rotzooi, maar kon zo gauw niets vinden.
Kun je dat getoonde tangetje wat jij ook lijkt te hebben, niet zelf wat aanpassen?
Heb nog even gezocht in mijn rotzooi, maar kon zo gauw niets vinden.
Kun je dat getoonde tangetje wat jij ook lijkt te hebben, niet zelf wat aanpassen?
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 10:22
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Nee, wat ik nu heb is niet aan te passen, punten moeten echt veel langer zijn en je moet met de handvatten van de tang zelf langs de body van de remklauw kunnen.
Behalve dat is de ruimte tussen het handremmechanisme en de cilinderwand ook heel smal.
Ik kan wel zelf wat aanpassen, geschikt iets zoeken en kopen, ik kan een beetje lassen en slijpmachine staat er ook...zou uiteindelijke zeker lukken.
Punt is dat ik me nu afvraag of het de inspanning waard is.
Revisiesetje kost iets van €15 per kant, dan de tang kopen, tang aanpassen.
Die setjes kan ik terugbrengen en ruilklauwen van TRW ben ik zo rond de 60 a 70 per kant kwijt.
Revisie is leuker, en vooral goedkoper wat ook belangrijk is bij een oud barrel als dit.
Ik vind dit heel leuk werk hoor maar omdat er een vrouw en heel klein kind in de auto gaan rijden wil ik niet dat ze over een paar maanden ergens bij schoonmama in Groningen 200 km verderop staan met vastzittende handrem en gloeiende schijven.
Behalve dat is de ruimte tussen het handremmechanisme en de cilinderwand ook heel smal.
Ik kan wel zelf wat aanpassen, geschikt iets zoeken en kopen, ik kan een beetje lassen en slijpmachine staat er ook...zou uiteindelijke zeker lukken.
Punt is dat ik me nu afvraag of het de inspanning waard is.
Revisiesetje kost iets van €15 per kant, dan de tang kopen, tang aanpassen.
Die setjes kan ik terugbrengen en ruilklauwen van TRW ben ik zo rond de 60 a 70 per kant kwijt.
Revisie is leuker, en vooral goedkoper wat ook belangrijk is bij een oud barrel als dit.
Ik vind dit heel leuk werk hoor maar omdat er een vrouw en heel klein kind in de auto gaan rijden wil ik niet dat ze over een paar maanden ergens bij schoonmama in Groningen 200 km verderop staan met vastzittende handrem en gloeiende schijven.
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Je hebt gelijk, de keus zou voor mij ook snel gemaakt zijn, en ik kom nog uit de tijd dat het heel normaal was om remcilinders en klauwen zelf te honen
Maar het e.e.a. moet wel te doen zijn, en met de huidige prijzen voor onderdelen/complete klauwen zou ik er ook niet aan beginnen denk ik.
Maar het e.e.a. moet wel te doen zijn, en met de huidige prijzen voor onderdelen/complete klauwen zou ik er ook niet aan beginnen denk ik.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Al eens gekeken bij Datona?
Heb nog wat kortingscodes gekregen gisteren voor -20%.
https://www.datona.nl/gereedschappen/tangen/
Heb nog wat kortingscodes gekregen gisteren voor -20%.
https://www.datona.nl/gereedschappen/tangen/
- DinanT
- Veteraan
- Berichten: 4226
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
- 14
- Model: S80
- Bouwjaar: 2008
- Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Ben zelf nu bezig met een remupgrade voor mijn V70 en vond je verhaal van electrolytisch reinigen erg interessant.volvroem schreef:Revisie is leuker, en vooral goedkoper wat ook belangrijk is bij een oud barrel als dit.
Ik vind dit heel leuk werk hoor maar omdat er een vrouw en heel klein kind in de auto gaan rijden wil ik niet dat ze over een paar maanden ergens bij schoonmama in Groningen 200 km verderop staan met vastzittende handrem en gloeiende schijven.
Echter is het zuigerhuis van die klauwen van aluminium, denk niet dat ik dat op de stalen rembeugel moet laten zitten ...
Of kan ik volstaan met ervoor te zorgen dat het aluminium niet in het water zit?
(dingen staan nu trouwens in een bak met azijn sinds gisteravond... straks even kijken hoe het ermee staat met dat staal ...)
-
- Idle
- Berichten: 33
- Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 10:22
- 7
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
@Texaco. Super...dank je, heb er gekeken maar het is lastig beoordelen of een tang geschikt is of niet op foto's...
@DinanT, aluminium zou ik zelf niet doen in een elektrolitisch bad, ik ben geen scheikudige maar volgens mij moet de samenstelling van het bad en het offerstuk dan anders zijn.
http://users.eastlink.ca/~pspencer/nsae ... lysis.html
Ik zou zelf ook voorzichtig zijn met de schoonmaakzijn in combinatie met aluminium, niet te lang en niet onverdund.
Ik heb er vandaag over zitten dubben, morgen ga ik nog een poging wagen bij een lokale gereedschapspeciaalzaak om iets geschikts te vinden...zo niet worden het helaas ruilklauwen.
@DinanT, aluminium zou ik zelf niet doen in een elektrolitisch bad, ik ben geen scheikudige maar volgens mij moet de samenstelling van het bad en het offerstuk dan anders zijn.
http://users.eastlink.ca/~pspencer/nsae ... lysis.html
Ik zou zelf ook voorzichtig zijn met de schoonmaakzijn in combinatie met aluminium, niet te lang en niet onverdund.
Ik heb er vandaag over zitten dubben, morgen ga ik nog een poging wagen bij een lokale gereedschapspeciaalzaak om iets geschikts te vinden...zo niet worden het helaas ruilklauwen.
- DinanT
- Veteraan
- Berichten: 4226
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
- 14
- Model: S80
- Bouwjaar: 2008
- Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Klopt.volvroem schreef:@DinanT, aluminium zou ik zelf niet doen in een elektrolitisch bad, ik ben geen scheikudige maar volgens mij moet de samenstelling van het bad en het offerstuk dan anders zijn.
http://users.eastlink.ca/~pspencer/nsae ... lysis.html
Ik zou zelf ook voorzichtig zijn met de schoonmaakzijn in combinatie met aluminium, niet te lang en niet onverdund.
Aluminium is een zwak materiaal wat dat betreft. Met staal en natuurazijn gaat op zich prima, ook onverdund. Maar niet te lang ...
Ik had een tijdje geleden mijn verchroomde wielbouten een paar uur in de azijn gezet omdat ik die zwarte vlekken er niet goed af kreeg.
Daarna met een nagelborsteltje perfect schoon! Toen dacht ik dat met de stalen wielbouten ook maar even te doen. Alleen... vergat ik die om één of andere reden de volgende dag...
Anyway, een maand in de onverdunde azijn... bouten kan ik weggooien ... draad is aangevreten! Zelfs de boutkoppen lijken last te hebben van 'staalworm' ...
- Julius
- 1st Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 21:23
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Hallo allen,
Ik heb een vraagje betreft de handrem en remklauw linksachter op mijn 2.0t.
de blokken liepen soms aan op de schijf. toen heeft mijn monteur aan iets van de handrem gedraait bij de remklauw (weet niet precies wat), maar hierdoor moet ik de handrem heel hoog optrekken voordat die pas iets doet.
Nu zei hij mij dat ik een nieuwe remklauw nodig heb, maar ik vroeg me af of er iets aan de klauw gemaakt kan worden, of als ik toch een nieuwe nodig heb, waar ik een 2e hands remklauw kan krijgen (aangezien ze zo duur zijn, en ik anders direct ook de rechter klauw wil vervangen als ik voor nieuwe ga).
Ik heb een vraagje betreft de handrem en remklauw linksachter op mijn 2.0t.
de blokken liepen soms aan op de schijf. toen heeft mijn monteur aan iets van de handrem gedraait bij de remklauw (weet niet precies wat), maar hierdoor moet ik de handrem heel hoog optrekken voordat die pas iets doet.
Nu zei hij mij dat ik een nieuwe remklauw nodig heb, maar ik vroeg me af of er iets aan de klauw gemaakt kan worden, of als ik toch een nieuwe nodig heb, waar ik een 2e hands remklauw kan krijgen (aangezien ze zo duur zijn, en ik anders direct ook de rechter klauw wil vervangen als ik voor nieuwe ga).
-
- Idle
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma 28 dec 2015, 18:40
- 8
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Ik had hetzelfde probleem; revisiesetje gekocht en DEZE howto gevolgd; probleem opgelost!Julius schreef:Hallo allen,
Ik heb een vraagje betreft de handrem en remklauw linksachter op mijn 2.0t.
de blokken liepen soms aan op de schijf. toen heeft mijn monteur aan iets van de handrem gedraait bij de remklauw (weet niet precies wat), maar hierdoor moet ik de handrem heel hoog optrekken voordat die pas iets doet.
Nu zei hij mij dat ik een nieuwe remklauw nodig heb, maar ik vroeg me af of er iets aan de klauw gemaakt kan worden, of als ik toch een nieuwe nodig heb, waar ik een 2e hands remklauw kan krijgen (aangezien ze zo duur zijn, en ik anders direct ook de rechter klauw wil vervangen als ik voor nieuwe ga).
Je handrem kun je binnen in de auto stellen. Verwijder het middenconsole en dan zie je dat de kabel van de handrem naar een soort metalen blokje gaat, waarvandaan dan 2 kabels door naar achteren verdwijnen (die gaan naar de remklauwen).
Dat blokje zit over een schroefdraad met een moertje ervoor. met dat moertje kun je het blokje over het schroefdraad verplaatsen en zo de handremkabels strakker stellen.
-
- Idle
- Berichten: 91
- Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 12:43
- 10
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Ulvenhout
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Ik heb ook een handrem die blijft hangen. Heb bij Rima voor €50 2 klauwen gekocht en deze voorzien van nieuwe rubbers. Gek dat de automaterialen handel waar ik kom alleen een setje met 4 rubbers kon krijgen. Die om de zuiger en de ring die binnenin zit.
Heb het topic over het schoonmaken van de klauwen niet gezien, anders had ik dat ook nog gedaan.
Nu ben ik bezig geweest met een staalborstel (handmatig en op de boormachine), vijl en daarna gespoten. Het resultaat is niet slecht, maar kon nog beter....
Nu nog de juiste maat ringetjes vinden voor tussen de klauw en remslang.
Heb het topic over het schoonmaken van de klauwen niet gezien, anders had ik dat ook nog gedaan.
Nu ben ik bezig geweest met een staalborstel (handmatig en op de boormachine), vijl en daarna gespoten. Het resultaat is niet slecht, maar kon nog beter....
Nu nog de juiste maat ringetjes vinden voor tussen de klauw en remslang.
S60 D5 2002, 750.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
V40 2.0 2004, 267.000 km
- Julius
- 1st Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 21:23
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
Re: Alles mbt Remklauw, remzadel remzuiger
Het gekke is, de handrem was eerst top, maar aan. toen is deze terug gedraait zodat die niet meer aanliep, maar nu moet die veel hoger aangetrokken worden. Ik denk trouwens dat ik gewoon voor 2 nieuwe remklauwen van bosch ga, aangezien ik deze klus heel zeker NIET zelf kan doen, en ik me afvraag met de hoeveelheid klusjes die ik al heb, ik mijn monteur wel blij maak .Jannibal42 schreef:Ik had hetzelfde probleem; revisiesetje gekocht en DEZE howto gevolgd; probleem opgelost!Julius schreef:Hallo allen,
Ik heb een vraagje betreft de handrem en remklauw linksachter op mijn 2.0t.
de blokken liepen soms aan op de schijf. toen heeft mijn monteur aan iets van de handrem gedraait bij de remklauw (weet niet precies wat), maar hierdoor moet ik de handrem heel hoog optrekken voordat die pas iets doet.
Nu zei hij mij dat ik een nieuwe remklauw nodig heb, maar ik vroeg me af of er iets aan de klauw gemaakt kan worden, of als ik toch een nieuwe nodig heb, waar ik een 2e hands remklauw kan krijgen (aangezien ze zo duur zijn, en ik anders direct ook de rechter klauw wil vervangen als ik voor nieuwe ga).
Je handrem kun je binnen in de auto stellen. Verwijder het middenconsole en dan zie je dat de kabel van de handrem naar een soort metalen blokje gaat, waarvandaan dan 2 kabels door naar achteren verdwijnen (die gaan naar de remklauwen).
Dat blokje zit over een schroefdraad met een moertje ervoor. met dat moertje kun je het blokje over het schroefdraad verplaatsen en zo de handremkabels strakker stellen.
Toch bedankt voor de info!