Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Lijkt dat je alles goed gedaan hebt, dan zal het toch de uitlijning zijn, en die luistert best wel nauw.
Waar is toch de tijd gebleven dat een bak achter de motor in een rechte lijn zat
Zal het spul er toch weer achter weg moeten ben ik bang.
Maar als er schaltgetriebe op de plaat staat is dat de kant die naar de bak moet....
Waar is toch de tijd gebleven dat een bak achter de motor in een rechte lijn zat
Zal het spul er toch weer achter weg moeten ben ik bang.
Maar als er schaltgetriebe op de plaat staat is dat de kant die naar de bak moet....
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Het woord SCHALT stond er niet tussen, dat weet ik zeker :-)
Mijn duits moet misschien wat opgepoetst, maar dat zien we dan wel als hij er weer af gaat
Mijn duits moet misschien wat opgepoetst, maar dat zien we dan wel als hij er weer af gaat
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Ik had een reactie willen plaatsen vanochtend, maar niet gedaan ivm, aldoende leert men
Maar uitlijnen is wel belangrijk. Kan met een tool, ik pak alles wat maar een beetje recht is.
Bak omhoog, ding erin schuiven, en de handel vastzetten
Maar uitlijnen is wel belangrijk. Kan met een tool, ik pak alles wat maar een beetje recht is.
Bak omhoog, ding erin schuiven, en de handel vastzetten
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Bedoel je een uitlijn tool voor de bak ?
Dat ken ik niet. Ik heb wel een uitlijn tool geknutseld vor de frictie plaat, maar die moet er weer uit voor de bak er op kan.
Wat bedoel jij dan ? En welke handle ?
Dat ken ik niet. Ik heb wel een uitlijn tool geknutseld vor de frictie plaat, maar die moet er weer uit voor de bak er op kan.
Wat bedoel jij dan ? En welke handle ?
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Intussen heb ik de bak en de koppeling er weer af.
Het wordt al bijna routine :-)
En wat denk je? De frictieplaat past prima over de prise as, alleen het beginnetje gaat stroef en daarna 'valt'hij als het ware naar beneden, zoals op de foto:
Ik denk er over om de tanden op de punt ook nog een beetje met een vijl te bewerken en dan in te vetten voor de volgende poging.
Dat doet mij denken aan het volgende:
Bestaan er ook uitlijn bouten? Dus bijvoorbeeld slotbouten met aan een eind een inbus gat en zonder boutkop?
Dan kan ik die in alle boutgaten aan de voorzijde steken, de bak daaroverheen hangen en aldus loodrecht naar het blok schuiven. Daarna één voor één met de inbussleutel deze boutjes er uit en vervangen door de originele bout . Een soort uitlijn bout dus ??
Het wordt al bijna routine :-)
En wat denk je? De frictieplaat past prima over de prise as, alleen het beginnetje gaat stroef en daarna 'valt'hij als het ware naar beneden, zoals op de foto:
Ik denk er over om de tanden op de punt ook nog een beetje met een vijl te bewerken en dan in te vetten voor de volgende poging.
Dat doet mij denken aan het volgende:
Bestaan er ook uitlijn bouten? Dus bijvoorbeeld slotbouten met aan een eind een inbus gat en zonder boutkop?
Dan kan ik die in alle boutgaten aan de voorzijde steken, de bak daaroverheen hangen en aldus loodrecht naar het blok schuiven. Daarna één voor één met de inbussleutel deze boutjes er uit en vervangen door de originele bout . Een soort uitlijn bout dus ??
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Uitlijnbouten? Nah denk het niet, die moeten uiteraard altijd kleiner zijn dan de originele, dus hou je speling over.
Het is me in het verleden wel meer opgevallen dat sommige bakken bij dwarsgeplaatste blokken wat moeizaam weer terug op de plek willen na het vervangen van de koppeling.
Je kunt ze gewoon niet fijn uitlijnen, Ik heb een bak van een golfje waar je best veel ruimte hebt wel zes keer erachter weggehaald En na de zesde keer nog steeds niet kunnen vinden wat er fout zat, dus er weer achter en hij floept er zo tegenaan
Je zou dan niet denken dat ik op de bible belt woon
Dus als je zeker weet dat het koppelingsgebeuren goed zit, zul je toch net zolang moeten "knoeien" tot het lukt.
Als het echt niet lukt, maar de bak zit er wel al bijna tegenaan, maar dan moet je zeker weten dat de frictieplaat al een goed stuk op de prise as zit. Dan lijkt het erop dat je blijft hangen op het toplager. Let op dit is wat mij 1 keeris gelukt is bij een Slopel met achterwielaandrijving. De bak zover erop als dat mogelijk is, dan de bak op minstens twee plekken vastdraaien, en een manier vinden om de koppeling te bedienen zonder dat de gaffel wegvalt, dan komt de frictieplaat wat los, en kun je wat meer wrikken. Let wel ik weet niet of dat kan bij een X40
Maar ik zou eerst minstens 7 keer die bak zo proberen
Het is me in het verleden wel meer opgevallen dat sommige bakken bij dwarsgeplaatste blokken wat moeizaam weer terug op de plek willen na het vervangen van de koppeling.
Je kunt ze gewoon niet fijn uitlijnen, Ik heb een bak van een golfje waar je best veel ruimte hebt wel zes keer erachter weggehaald En na de zesde keer nog steeds niet kunnen vinden wat er fout zat, dus er weer achter en hij floept er zo tegenaan
Je zou dan niet denken dat ik op de bible belt woon
Dus als je zeker weet dat het koppelingsgebeuren goed zit, zul je toch net zolang moeten "knoeien" tot het lukt.
Als het echt niet lukt, maar de bak zit er wel al bijna tegenaan, maar dan moet je zeker weten dat de frictieplaat al een goed stuk op de prise as zit. Dan lijkt het erop dat je blijft hangen op het toplager. Let op dit is wat mij 1 keeris gelukt is bij een Slopel met achterwielaandrijving. De bak zover erop als dat mogelijk is, dan de bak op minstens twee plekken vastdraaien, en een manier vinden om de koppeling te bedienen zonder dat de gaffel wegvalt, dan komt de frictieplaat wat los, en kun je wat meer wrikken. Let wel ik weet niet of dat kan bij een X40
Maar ik zou eerst minstens 7 keer die bak zo proberen
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Het is een v40, met hydrauliek.
Dus ik kan de pomp terugmonteren en dan doen wat jij zegt, zolang ik genoeg draad vast heb gezet zodat ik de bak niet wegdruk. Want dan dondert het druklager er af denk ik. Dat gebeurde de eerste keer al toen ik de bak optilde en nog niet de vork gezekerd had :-)
Maar op de gewone manier heb ik nog 6x tegoed merk ik
Dus ik kan de pomp terugmonteren en dan doen wat jij zegt, zolang ik genoeg draad vast heb gezet zodat ik de bak niet wegdruk. Want dan dondert het druklager er af denk ik. Dat gebeurde de eerste keer al toen ik de bak optilde en nog niet de vork gezekerd had :-)
Maar op de gewone manier heb ik nog 6x tegoed merk ik
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Ja bij mij was het toen echt het lukt zo, of ik steek de auto in de brand, heb ik er tenminste nog een uurtje lol van
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
In de fik ?
Ik heb er nog pas 4.3 km mee gereden, van de dealer naar de APK en naar huis....
Dat brandje moet nog ff wachten
Ik heb intussen die metalen borgpin voor de rechter as gevonden bij 'Metaalreus"
25 stuks voor 3,50 . Dus ik heb er een paar te geef straks
Ik heb er nog pas 4.3 km mee gereden, van de dealer naar de APK en naar huis....
Dat brandje moet nog ff wachten
Ik heb intussen die metalen borgpin voor de rechter as gevonden bij 'Metaalreus"
25 stuks voor 3,50 . Dus ik heb er een paar te geef straks
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Wat ik bedoelde is dat je met alles wat een beetje lang en recht is, je de plaat en het gat waar de as in moet (waar je moeite mee hebt) kunt uitlijnen.
Bak er voor hangen, en er op schuiven, bovenste bouten er in draaien en de handel vastzetten (alle bouten en overige meuk terugplaatsen)
Bak er voor hangen, en er op schuiven, bovenste bouten er in draaien en de handel vastzetten (alle bouten en overige meuk terugplaatsen)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Ja bedankt.
Dat uitlijnen van de plaat dat had ik al gedaan, zo:
Dus dat doe ik maar weer ..
Dat uitlijnen van de plaat dat had ik al gedaan, zo:
Dus dat doe ik maar weer ..
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
Vaagje over de versnellingsbak
Nu de bak er af ligt, merk ik dat ik aan de linker aandrijfas vatting kan draaien en dat de prise as dan niet mee draait.
Dan zal hij wel in z'n vrij staan ?
Maar als ik aan die versnellingshandle (met dat tegengewicht) rammel en een andere stand kies, dan blijft het zo.
Klopt dat ?
Dan zal hij wel in z'n vrij staan ?
Maar als ik aan die versnellingshandle (met dat tegengewicht) rammel en een andere stand kies, dan blijft het zo.
Klopt dat ?
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Ja het cardan zit ook in/aan de bak, daar zitten dan weer satelietwielen in die er voor zorgen dat er niks stuk gaat als je de bocht omgaat, en het ene wiel meer omwentelingen maakt als het andere wiel.
Dat is de simplele uitleg
Dat is de simplele uitleg
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Niet lachen, maar vandaag in het woordenboek even gekeken en Getriebe is dus .. versnellingsbak.
De frictieplaat zat dus verkeerd om.
Die versnelingsbak zijde heeft ook in de plaat een zoekrandje. Niet aan de andere kant.
Nu zit de koppeling er weer op en de bak hangt er een beetje voor
Dus weer wachten op 2 handjes en dan weten we het. In mn eentje lukt het weer niet.
De frictieplaat zat dus verkeerd om.
Die versnelingsbak zijde heeft ook in de plaat een zoekrandje. Niet aan de andere kant.
Nu zit de koppeling er weer op en de bak hangt er een beetje voor
Dus weer wachten op 2 handjes en dan weten we het. In mn eentje lukt het weer niet.
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Ik lach niet echt ik lach heus niet, niemand ziet me lachen toch
Ach ik ben ook door schade en schande wijs geworden
PS
op de foto zit de plaat wel goed?
Ach ik ben ook door schade en schande wijs geworden
PS
op de foto zit de plaat wel goed?
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Nee,
die foto was nog verkeerd om.
die foto was nog verkeerd om.
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
-
- 1st Gear member
- Berichten: 115
- Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
- 8
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Maar geen gebruik dus van gereedschap voor het zelfstellende deel van je drukgroep? M.a.w. al dat werk, waarbij je dus eigenlijk je drukgroep al in de versleten positie installeert? Kan verder geen kwaad, maar is wel zonde vind ik!
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Caesar, ik ben nu even de draad kwijt.
Ik snap niet wat jij bedoelt met jouw opmerking.
Ik heb de hele unit vervangen : frictieplaat, drukgroep en druklager. Wat is er dan nog steeds versleten volgens jou ?
Ik snap niet wat jij bedoelt met jouw opmerking.
Ik heb de hele unit vervangen : frictieplaat, drukgroep en druklager. Wat is er dan nog steeds versleten volgens jou ?
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
-
- Idle
- Berichten: 85
- Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 19:00
- 7
- Model: V40
- Bouwjaar: 1996
- Contacteer:
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Ik merk net dat ik 2 groepjes boutjes heb gemengd, waarmee de bak vast zit aan de motor.
Dat was niet de bedoeling want nu weet ik niet meer waar de langste moeten.
(Jaja, de instructie is duidelijk... uit elkaar houden en noteren, maar tja.. hey is nu toch gebeurd.)
Als iemand uit ervaring het mij kan vertellen, of een linkje heeft naar de montagetekening, dan ben ik straks minder aan het prutsen als ik er zelf achter kom.... maar ik weet nu : al doende leert men
Dat was niet de bedoeling want nu weet ik niet meer waar de langste moeten.
(Jaja, de instructie is duidelijk... uit elkaar houden en noteren, maar tja.. hey is nu toch gebeurd.)
Als iemand uit ervaring het mij kan vertellen, of een linkje heeft naar de montagetekening, dan ben ik straks minder aan het prutsen als ik er zelf achter kom.... maar ik weet nu : al doende leert men
Mijn Volvo is een CarbageRunner!
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
Modificaties en wetenswaardigheden rond de Volvo kan je vinden op mijn blog.
http://www.midlivecrisis.blogspot.nl
- PKing
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1165
- Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
- 7
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Peter
- Locatie: Lieren
Re: Alles over Koppeling vervangen; kosten, zelf doen? enz
Ik heb begrepen dat je dan een SAC (speciale) drukgroep moet hebben, en een gewone diafragmadrukgroep is toch ook zelfstellend.Caesar schreef:Maar geen gebruik dus van gereedschap voor het zelfstellende deel van je drukgroep? M.a.w. al dat werk, waarbij je dus eigenlijk je drukgroep al in de versleten positie installeert? Kan verder geen kwaad, maar is wel zonde vind ik!
Daarbij komt dat de auto gezien de naam van de poster geen 2 ton meer gaat lopen:-)
Ik heb nog nooit van een eigen auto de koppeling hoeven vervangen, en niet 1 van mijn auto's heeft minder dan 250K gereden, dus of die voordelen nu echt zo groot zijn...
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.